سوال: هفته گذشته بسته ۱۰‌بندی وزارت اقتصاد برای حمایت از بازار سرمایه در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به تصویب رسید و بعد از تصویب این بسته هم شاهد رشد بازار و سبز‌شدن شاخص بودیم؛ این روند تا پایان هفته هم ادامه داشت. آیا با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور این بسته می‌تواند عاملی برای حرکت شاخص باشد و می‌توان به ادامه روند رشد بورس امیدوار بود؟

پاسخ از پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه: با تصویب بسته جدید حمایتی، هر چند دولت نشان داد که قصد دارد از بورس حمایت کند اما این حمایت شکلی اصولی نخواهد داشت و بیشتر در مقام مسکن ظاهر می‌شود. درباره مفاد این بسته حمایتی و اثرش بر بازار باید گفت که قاعدتا وقتی نرخ گاز و نرخ خوراک کاهش داده می‌شود، از نظر ارزش بازاری پتانسیل مثبت شرکت‌های پتروشیمی که تقریبا حدود ۴۰‌درصد از بازار را تشکیل می‌دهند، حفظ می‌شود.

بند دیگری از این بسته حمایتی درباره صنعت پالایشگاهی و عدم‌تغییر بهره مالکانه صنایع معدنی است که باعث می‌شود این صنایع دچار ریسک منفی نشوند. در بند دیگری از این بسته درباره حضور رئیس سازمان بورس در ستاد اقتصادی دولت صحبت شده که می‌تواند مهم باشد چون بازار سرمایه باید در تصمیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی کشور نقش داشته باشد و با این اتفاق این نقش تعریف خواهد شد. همچنین بحث کاهش نرخ مالیات از ۲۵‌درصد به ۲۰‌درصد مطرح‌شده که قاعدتا برای شرکت‌های بورسی می‌تواند بسیار جذاب باشد و سبب شود تا برای برهه‌‌‌‌‌‌ای شاهد افزایش تقاضا برای شرکت‌های بورسی باشیم اما این بسته تضمین‌‌‌‌‌‌کننده ورود پول به بازار و رونق پایدار نماگرهای بورسی نیست، چراکه  تا قبل از این هم شرایط بنیادی بازار بد نبود که علت خروج پول از بازار را به آن نسبت دهیم.

بازار سرمایه درگیر یک‌سری مسائل داخلی است که عمدتا به رفتار ناظر بازار و قوانین معاملاتی بازمی‌گردد. البته هفته گذشته خبری منتشر شد که بستن کدهای معاملاتی دیگر در اختیار بورس‌ها و کانون‌‌‌‌‌‌ها نیست؛ این خبر بسیار مهم بود و می‌تواند بسیار کمک‌‌‌‌‌‌کننده باشد.

در مجموع بسته حمایتی درست است که می‌تواند به لحاظ روانی و رشد اسمی، افزایش قیمت موقتی را رقم بزند اما برای احیای بورس کافی نیست. ناظر بازار باید در شرایط عملیاتی و معاملاتی بازار، تغییراتی ایجاد کرده و اوضاع را بهبود ‌‌‌‌‌‌بخشد. در این‌خصوص می‌توان به لزوم حذف برخی محدودیت‌های معاملاتی و بهبود سامانه‌‌‌‌‌‌های معاملاتی اشاره کرد. آن زمان است که می‌‌‌‌‌‌توانیم شاهد ورود پول به بازار سهام باشیم.