عصبانیت اهالی توییتر از اظهارات وزیر کار

«وزارت کار مسوول ایجاد اشتغال نیست!» این جمله را دیروز حجت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الله عبدالملکی، وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی دولت سیدابراهیم رئیسی گفت. همان کسی که قبل از نشستن بر صندلی وزارت از اینکه افراد نمی‌توانند با یک میلیون تومان کار ایجاد کنند تعجب کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و گفته بود: «با یک میلیون تومان هم می‌شود کار ایجاد کرد. حتما می‌پرسید چگونه؟! حق دارید! آموزش نداده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم!» او حالا که در این سمت قرار گرفته، می‌گوید قرار نبوده وزارتخانه تحت‌مدیریتش اشتغال ایجاد کند. این جمله دیروز او خون کاربران در فضای‌مجازی را به جوش آورده بود و آنان از اینکه وزیر کار به فاصله چند‌ماه نظرش تغییر کرده و خودش را مسوول رفع بیکاری نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داند، عصبانی بودند. بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فضای‌مجازی هم ساکت ننشستند و به وزیر کار دولت رئیسی تذکر دادند.

حسین سلاح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران یکی از این افراد بود که گرچه نظرش تا حدی شبیه عبدالملکی بود اما نقد اساسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر و جدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری به دولت داشت. او نوشت: «وظیفه وزارت رفاه و به‌طور کلی دولت، ایجاد اشتغال نیست. اشتغال بازتابی از وجود فضای مناسب برای فعالیت مولد است. باید از دولت پرسید برای بهبود فضای کسب‌وکار کشور (به‌ویژه کاهش نااطمینانی‌ها) چه کرده‌اید؟» داود سوری، از اقتصاددانان کشور نیز به اظهارات وزیر کار واکنش نشان داد و نوشت: «شاید حرف او صحیح باشد ولی همو بود که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفت با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌شود، در محضر شرکت به‌نام زوجین ثبت کنید تا شاغل شوند و... حتما باید به صندلی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسید تا اندکی فکر کند؟» در حالی که اظهارات وزیر برای اهالی فضای‌مجازی عجیب و عصبانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده بود اما یکی از کاربران به خونسری از کنار آن گذشت و خطاب به کسانی که از اظهارات برآشفته شده بودند، نوشت: «سال‌هاست وضع همینه!»

  ضرب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شست سهامداران «کرمان» به هیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدیره

مجمع نماد کرمان در حالی برگزار شد که حواشی این مجمع پررنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از متن آن بود. دیروز فیلمی از درگیری بین سهامداران و هیات‌مدیره این مجمع در فضای‌مجازی منتشر  و دست‌به‌دست شد که در بخشی از آن یکی از مدیران که از سوی یکی از سهامداران در حال پایین کشیده‌شدن از صندلی است، فریاد «کمک، کمک» سر می‌دهد! بر اساس آنچه کاربران در فضای‌مجازی می‌گفتند

ماجرا بر سر این بوده؛ سهامداران معتقد بودند که مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره کرمان به دلیل عدم‌کفایت نباید پشت‌میز هیات‌رئیسه بنشینند و بنابراین درگیری بر سر انتخاب هیات‌رئیسه بوده است. این ویدئو مورد‌توجه فعالان فضای‌مجازی به‌ویژه بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان قرار گرفت و با بازنشر آن به تحلیل این اتفاق پرداختند، اما نکته جالب اغلب مطالبی که درباره این ویدئو منتشر شد، این بود که اکثریت از این اتفاق خوشحال بودند و از اینکه فردی پیدا شده و خشم فروخورده آنان را فریاد کشیده، رضایت داشتند. مثلا یکی از این کاربران که نام مستعار داشت، در واکنش به درگیری سهامداران کرمان با هیات‌مدیره این مجمع نوشت: «بورس نیاز به سهامداران سهم کرمان داره»، «داود» هم یکی دیگر از کاربران توییتر بود که این اتفاق را این‌گونه تحلیل کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: «رکن اصلی هر شرکت سهامداران آن است. معمولا هیات‌مدیره از بالا به آنها نگاه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و در بسیاری موارد سخنرانی کرده و با رضایت و بدون پاسخگویی استیج را ترک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. در سنوات اخیر و به بهانه کرونا حتی از مواجهه با سهامداران هم خودداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. فقط یادشان باشد با این عملکرد انتظار کمک نداشته باشند.‌»

 گلناز میرسلیمانی

کارشناس بازار سرمایه

تعصب، خوش‌بینی و بدبینی زیاد در تحلیل و معاملات بزرگ‌ترین اشتباه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران و تحلیلگران است. البته فکر نکنید فقط سهامدارخرد، اکثر مدیر پرتفوها، مدیر سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و تحلیلگران هم دچار این تعصب می‌شوند.

مجتبی توانگر

نماینده مجلس

میهمان وزیراطلاعات بودم. در پاسخ گفتند: «دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد رمزارزها همان دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولت و آقای رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور است. پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویس قانون رمزارزها در حال بررسی است که باید با مشورت شما دقیق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شود. باید وضعیت آشفته رمزارزها ساماندهی شود.‌»

علی سعدوندی

کارشناس اقتصادی

در خبرها آمده است: «دولت امارات انحصار خانوادگی بر واردات کالاهای تجاری را حذف می‌کند.‌»