مساله دیگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است که یکی از موضوعات داغ این روزهای جمع توییتری بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اقتصادی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاست. از یک‌سو کارشناسان و فعالان حوزه اقتصاد درباره پیامدهای این اقدام در شرایط کنونی هشدار می‌دهند و از سوی دیگر برخی از افراد و نماینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مجلس انجام آن را ضروری می‌دانند، اما هنوز آنطور که باید و شاید، تبعات این اقدام، هشدارهای کارشناسان و در کل سوژه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، نتوانسته است توجه فضای کلی توییتر فارسی را به خود جلب کند.

با این حال برخی از افرادی که در رابطه با این موضوع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسند، با کنایه به مسوولانی که در پی انجام این موضوع هستند، اینطور می‌گویند که شرایط حساس کنونی گویا سال‌هاست ادامه دارد و قرار است با صبر و تحمل مردم ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار باشد. آنها به اظهارنظرهای برخی از نماینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مجلس هم مبنی‌بر اینکه مردم یکی دو سال دیگر شرایط را تحمل کنند تا اوضاع مساعد شوند، خرده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. و البته این مساله مطرح می‌شود که مردم در هر حال و شرایطی همواره از سوی مسوولان به صبوری، تحمل و مقاومت و ایثار دعوت می‌شوند اما فرزندان مسوولان در این مقاومت و صبوری کمترین جایگاه را دارند. دیروز اما روزی بود که نماینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مجلس در صفحه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های توییتر خود درباره ارز ۴۲۰۰‌تومانی و حذف آن، نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی منتشر کردند.

در همین رابطه محمدحسین حسین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاده بحرینی، نماینده مردم در مجلس در صفحه توییتر خود با انتشار عکسی که در حال عرض ارادت و ادب به رئیس دولت سیزدهم در صحن مجلس است، نوشت: «شخصا به رئیس‌جمهور عرض کردم اگر بتوانید ارز ترجیحی را حذف کنید، این برگ برنده شما و باعث افتخار دولت، مجلس و نظام خواهد شد.‌» اما برخی از نماینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مجلس هم هستند که مخالف این اقدام هستند. برای مثال احمد نادری، با بازنشر توییت حسین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاده بحرینی، نوشت: «حذف ارز ترجیحی اگر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌با جایگزین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های واقعی نباشد، خطاست. شوک حاصل از این ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌موضوع، اثرات اجتماعی و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبعات امنیتی دارد و به بحران می‌انجامد. دولت نباید در پازل نئولیبرال‌ها بیفتد. در سال‌های دولت روحانی طبقات ضعیف و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مستضعف دچار آسیب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جدی شدند و شوک مجدد، آنان را درگیر بازی بقا خواهد کرد.‌»

با رصد نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اظهارنظرهای هواداران و حامیان دولت سیزدهم، آنها چنین نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و دعوت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از ابراهیم رئیسی برای حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی را، وارد کردن رئیس دولت سیزدهم به زمین اعتراض و ایجاد نارضایتی مردم نسبت به دولت معرفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. به اعتقاد این افراد، با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و افزایش قیمت‌ها در سال آینده، دولت سیزدهم با چالش‌های متعددی روبه‌رو می‌شود.

در این میان برخی از هواداران دولت سیزدهم، به‌وجود شکاف میان دولت و ملت اشاره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و معتقدند که در زمان کنونی این اقدام شکاف میان دولت و ملت را بیشتر از هر زمان دیگری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این نقطه در این بحث، یکی از نقاطی است که در میان هواداران دولت سیزدهم اختلاف به‌وجود آورده است، چراکه  مخالفان این نگاه که اتفاقا جزو هواداران دولت سیزدهم هستند در برابر موافقان این نگاه یعنی شکاف میان دولت و ملت، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایستند و از بن و ریشه، وجود شکاف و بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی ملت به دولت را منکر می‌شوند. آنها چنین صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی را تکرار حرف دشمنان نظام معرفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و با افسوس بیان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که از یک‌طرف دولت سیزدهم در حال بازی‌خوردن در زمین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است و از سوی دیگر برخی از هواداران دولت از وجود شکاف میان دولت و ملت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسند.

این افراد همچنین به این مساله می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پردازند که از فردای اجرایی‌شدن این سیاست در کشور، بعید نیست که کشور دچار بحران‌های فراوانی شود. مثالی که آنها در این زمینه مطرح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، ماجرای گران‌شدن بنزین و حوادث بعد از آن است. در این میان برخی از هواداران دولت سیزدهم بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرده و تعارف، به مقایسه آن دوران با شرایط کنونی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پردازند و این موضوع را بیان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که کشور و اوضاع مردم در قشرهای مختلف با زمان گران‌شدن بنزین فرق کرده است و حالا مردم از هر قشر و طبقه و نگاهی، با مشکلات دست و پنجه نرم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و مسوولان نباید گمان کنند که در بر همان پاشنه سال گرانی بنزین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چرخد که می‌توانند از پس آن بحران بربیایند.

در ادامه این موضوع، دیروز در فضای پیام‌رسان تلگرام و شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اجتماعی اینستاگرام ویدئویی از یکی از برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صداوسیما منتشر شده بود که در آن احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس درباره اختلاف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مجلس و دولت بر سر حذف ارز ۴۲۰۰تومانی با صراحت اعلام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که «پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی دولت این است که با حذف ارز ترجیحی سال۱۴۰۱ مرغ ۶۰ هزار تومان می‌شود اما ما در مجلس پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی قیمت هشتاد هزار تومانی را داریم.‌»

کاربرانی که در گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تلگرام و توضیحات پست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اینستاگرامی درباره این صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌نوشتند؛ به این موضوع اشاره می‌کردند که با شرایطی که در حال‌حاضر در کشور و فضای معیشت و اقتصاد مردم ایجاد شده است، بخش زیادی از مردم با این وضع تورم، توانایی خرید گوشت و مرغ و لبنیات را ندارند و در خبرها مدام اعلام می‌شود که مصرف فلان ماده غذایی در سفره مردم کاهش پیدا کرده است و یا مردم دیگر مانند یک سال قبل توانایی خرید ندارند اما متاسفانه دولت و مجلس طوری درباره قیمت ۶۰ تا ۸۰ هزار تومانی مرغ اظهارنظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که انگار اطلاعی از آنچه در واقعیت زندگی مردم در حال وقوع است، ندارند و البته این دو مساله یعنی عامل ریزش بورس و تبعات حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، تبدیل به دو موضوعی شده است که در میان طرفداران دولت سیزدهم اختلاف ایجاد کرده است.