13 copy

دی‌‌‌‌‌‌ماه برای بورس‌‌‌‌‌‌بازان با افت حدود 3‌درصدی شاخص‌کل پایان یافت و میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 3‌درصدی به کمتر از 2هزار میلیارد تومان نزول کرد. بد نیست این ارقام را با تابستان99 نیز مقایسه کنیم، یعنی زمانی که قیمت‌ها رو به افزایش بودند و منابع زیادی جذب معاملات سهام شده بود. در آن روزها ارزش معاملات روزانه گاه از 20‌هزار میلیارد تومان نیز فراتر می‌رفت. در حال‌حاضر آمارها نشان می‌دهد شاخص‌کل سهام نسبت به میانه مرداد 99 با عقبگرد حدود 40‌درصدی مواجه شده است و دادوستدها نیز افت بیش از 90‌درصدی را تجربه می‌کند. ارقامی که هر‌ماه خود را در کارنامه واسطه‌‌‌‌‌‌های بورسی نیز نشان می‌دهد. در جدیدترین این آمارها، بررسی وضعیت دادوستدهای ثبت‌شده در سامانه کارگزاران طی معاملات دی‌‌‌‌‌‌ماه از افت حدود 10‌درصدی ارزش کل خرید و فروش‌ها نسبت به آخرین‌ماه پاییز حکایت دارد.

جزئیات بیشتر از عملکرد دی‌‌‌‌‌‌ماه

بررسی دقیق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر عملکرد کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد این نهادهای مالی در اولین‌ماه از زمستان1400 در حالی خرید و فروش 146‌هزار و 342‌میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند که 95‌هزار و 172‌میلیارد تومان از این معاملات به دادوستد سهام اختصاص داشته است. در این میان از مجموع خرید و فروش‌های ثبت‌شده در نخستین‌ماه زمستان، 90‌هزار و 144‌میلیارد تومان یعنی معادل حدود 62‌‌‌‌‌‌درصد از کل دادوستدها در اختیار مبادلات آنلاین بوده است. همچنین 56‌هزار و 61میلیارد تومان دیگر نیز حجم معاملات در این نهادهای مالی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت عادی بوده است. در این میان طبق روال دوره‌‌‌‌‌‌های قبل، ‌درصد بالایی از خرید و فروش‌ها تنها در انحصار چند کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری بود، به‌طوری‌که نیمی از معاملات این‌‌‌‌‌‌ماه تنها از کانال 10‌کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری صورت گرفت. در صدر این خرید و فروش‌ها نیز همچنان کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری مفید به‌عنوان برترین واسطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بورسی قرار دارد، به‌طوری‌که ارزش دادوستدهای ثبت‌شده در کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری مفید در ‌‌‌‌‌‌ماه گذشته به حدود 27‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار و 535‌میلیارد تومان رسید تا این کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری به تنهایی 8/ 18‌درصد از کل معاملات این نهادهای مالی را در دی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه به خود اختصاص دهد. در ادامه این روند نیز کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری آگاه توانست 1/ 8درصد از کل معاملات کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در ‌‌‌‌‌‌ماه گذشته را به خود اختصاص دهد که این حجم از معاملات، خرید و فروشی بیش از 11هزار و 829‌میلیارد تومان بود. کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری خبرگان سهام نیز در‌ ‌‌‌‌‌ماه گذشته داد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ستد 9هزار و 148‌میلیارد تومانی را تجربه کرد و در رتبه سومین کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری برتر ‌‌‌‌‌‌ماه قرار گرفت. سهم این کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری از کل مبادلات به 25/ 6درصد رسید.

در ادامه دیگر کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های برتر دی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه، دو کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری بانک پاسارگاد و کاریزما به ترتیب سهمی 5/ 3 و 4/ 3‌‌‌‌‌‌درصدی از کل معاملات‌‌‌‌‌ ‌‌ماه را به خرید و فروش‌های خود اختصاص دادند.

 نگاهی دقیق به برترین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها

همان‌طور که عنوان شد کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری مفید به‌عنوان برترین کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری در دی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه شناخته شد. کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری مزبور بیشترین فعالیت را در معاملات آنلاین داشت، به‌طوری‌که این کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری به‌تنهایی 4/ 29درصد از کل معاملات آنلاین را در بازار سرمایه به خود اختصاص داد. ارزش این دادوستدهای الکترونیک رقمی معادل 26‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار و 470میلیارد تومان را شامل می‌شود که 1/ 96‌‌‌‌‌‌درصد از کل خرید و فروش‌های کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری مفید است. در همین راستا 1065میلیارد و 224‌میلیون تومان از معاملات این ‌‌‌‌‌‌ماه کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری مفید (معادل 9/ 1درصد) به معاملات عادی تعلق داشته است. بررسی عملکرد کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری آگاه نیز نشان می‌دهد این نهاد مالی در ‌‌‌‌‌‌‌ماه گذشته بخش عمده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از معاملات را به خرید و فروش آنلاین اختصاص داده است، به‌طوری‌که حدود 4/ 96‌‌‌‌‌‌درصد از کل دادوستدهای صورت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرفته توسط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت الکترونیکی بوده که رقمی بالغ بر 11‌هزار و 401میلیارد تومان را شامل می‌شود. این حجم از دادوستدهای آنلاین 6/ 12‌درصد از کل را شامل می‌شود. همچنین کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری مزبور 428‌میلیارد تومان نیز در معاملات عادی ثبت کرده است که 6/ 3‌‌‌‌‌‌درصد از کل معاملات این کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری و 8/ 0درصد از کل دادوستدهای عادی ثبت‌شده در دی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه را شامل شده است. کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری خبرگان‌سهام ‌ماه گذشته با اختلاف نسبت به دو کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری اول رتبه سوم معاملات را در اختیار گرفت، اما بیشتر دادوستدهای این کار‌گزاری در دی‌‌‌‌‌‌ماه به‌صورت عادی بود؛ به‌طوری‌که سهم معاملات آنلاین کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری خبرگان‌سهام کمتر از 247‌میلیارد و 608میلیون تومان بود و تنها 3/ 0‌‌‌‌‌درصد از کل مبادلات آنلاین این ‌ماه را شامل می‌شود، در مقابل سهم کار‌گزاری مذبور از معاملات عادی دی‌ماه بالغ بر 8‌هزار و 900‌میلیارد تومان بود که سهمی 9/ 15درصد از کل دادوستدها را داشت.

بیشترین معاملات عادی

بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های «دنیای‌‌‌‌‌‌اقتصاد» نشان می‌دهد در ماهی که گذشت کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری خبرگان‌سهام با سهم حدود 9/ 15درصدی از کل دادوستدهای عادی ثبت‌شده در این ماه، 8‌هزار و 900‌میلیارد تومان معامله به‌‌‌‌‌‌صورت عادی ثبت کرده است که البته 3/ 97‌‌‌‌‌درصد از کل معاملات دی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه این کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری را شامل شده است. پس از آن کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری کاریزما که سهمی 4/ 4‌درصدی از کل دادوستدهای دی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه این نهادهای واسط را در اختیار دارد، با معامله 4هزار و 271‌میلیارد تومانی سهام به‌‌‌‌‌‌صورت عادی، 6/ 7‌‌‌‌‌‌درصد از کل این نوع معامله را در دی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه به خود اختصاص داده است. در کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری مزبور 4/ 85‌درصد از دادوستدها به این شکل ثبت شده است. کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بانک پاسارگاد، صبا‌تامین، آینده‌نگر خوارزمی و امین‌آوید از دیگر نهادهای واسطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای هستند که بیشترین سهم از معاملات عادی را در اختیار دارند.

 بازارگردانان الگوریتمی

در‌‌‌‌‌‌ماه گذشته در مجموع 137‌میلیارد و 849میلیون تومان از معاملات با هدف بازارگردانی (در سهام و صندوق‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاری قابل‌معامله) از سوی واسطه‌‌‌‌‌‌های بورسی ثبت شده است که سهم 09/ 0‌‌‌‌‌درصدی از کل معاملات داشته است. در این میان از ۱۰۹‌کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری فعال تنها 9کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری این نوع از دادوستدها را ثبت کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. بیشترین سهم از معاملات بازارگردانی الگوریتمی در دی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه نیز با سهم 5/ 43درصدی به ‌کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری صبا‌‌‌‌‌‌تامین تعلق داشت. ارزش این نوع معامله در کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری مذکور بالغ بر 60‌میلیارد تومان بوده است که 7/ 1‌‌‌درصد از کل معاملات کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری صباتامین را شامل می‌شد. 8 کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری باهنر، بانک تجارت، ملل پویا، حافظ، سهم آشنا، بانک سامان، توسعه معاملات کیان و بهگزین ‌‌‌‌‌‌دیگر کار‌‌‌‌‌‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی بودند که در دی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه بازارگردانی الگوریتمی در بازار سهام انجام داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.