به‌نظر می‌رسد بورس‌‌‌‌‌‌بازان بیش از هر زمان دیگری در انتظار رفع برخی ابهامات مهم همچون سرنوشت مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌ای و بودجه سال‌آینده هستند؛ جایی که اخبار مثبتی از مذکرات وین به گوش می‌رسد و بررسی لایحه بودجه نیز قرار است فردا در مجلس شورای اسلامی آغاز شود. این نوع نگاه خود را در پیش‌‌‌‌‌‌بینی کارشناسان از دادوستدهای بورس تهران در هفته جاری نیز نشان می‌دهد؛ جایی‌که ۶۷‌درصد از کارشناسان در انتظار صعود قیمت‌ها در هفته منتهی به ۴اسفندماه هستند، با این‌حال سهامداران بین گزینه‌های موجود مردد بودند.

کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: ۶۷‌درصد از کارشناسان روند نماگرهای بورسی در هفته منتهی به ۴ اسفندماه را صعودی پیش‌‌‌‌‌‌بینی می‌کنند. این گروه از کارشناسان از تاثیرگذاری مولفه‌‌‌‌‌‌های کاهنده ابهامات در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌ای سخن می‌گویند و معتقدند با برداشته‌شدن اما و اگرهای مربوط به سرنوشت مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌ای و برخی مفاد بودجه‌‌‌‌‌‌ای همچون دلار۴۲۰۰ سهامداران نیز با اطمینان خاطر بیشتری به تصمیم‌گیری خواهند پرداخت.

همین رفع ابهامات کافی است که نگاه سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران به مولفه‌‌‌‌‌‌های بنیادی و قیمت‌های ارزنده جلب‌شده تا شاهد تحرک تقاضا در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌ای باشیم.

کم‌‌‌‌‌‌نوسان: ۲۲‌درصد از کارشناسان اما معتقدند این هفته نیز نماگرهای بورسی نوسان پرمقداری را تجربه نمی‌کنند. به اعتقاد این گروه هنوز بورسی‌‌‌‌‌‌ها از اعتماد کافی برای بازگشت به بازار برخوردار نیستند و در مقابل کاهش‌‌‌‌‌‌های متوالی قیمت‌‌‌‌‌‌ سهام، آنها را در مسیر فروش نیز مردد کرده است، از این‌رو انتظار می‌رود بورس در هفته‌جاری نیز کم‌‌‌‌‌‌نوسان ظاهر شود.

نزولی: با وجود جو خوش‌‌‌‌‌‌بینانه میان کارشناسان، اما ۱۱‌درصد از شرکت‌‌‌‌‌‌کنندگان در نظرسنجی هفتگی «دنیای‌اقتصاد» نظری عکس دارند و از اثرگذاری کاهش نرخ دلار بر نزولی‌شدن قیمت سهام سخن می‌گویند. این گروه معتقدند هر چند حصول توافق هسته‌‌‌‌‌‌ای و احیای برجام در بلندمدت می‌تواند به افزایش سودآوری بنگاه‌های اقتصادی و رشد قیمت سهام بینجامد اما در کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت این کاهش نرخ دلار است که توجه بورسی‌‌‌‌‌‌ها را به خود جلب کرده و به‌عنوان سدی در برابر افزایش تقاضا در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌ای قدعلم می‌کند.

سهامداران در انتظار چه روندی هستند؟

صعودی: ۳‌۳درصد از سهامداران انتظار دارند شاخص‌‌‌‌‌‌های بورس تهران در هفته جاری در مسیر صعودی گام بردارد. این گروه نیز همچون کارشناسان ابهامات موجود را مهم‌ترین عامل ضعف تقاضا در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌ای عنوان می‌کنند و انتظار دارند با تعیین‌تکلیف این ابهامات، بورسی‌‌‌‌‌‌ها نیز به اصلی‌‌‌‌‌‌ترین مولفه‌‌‌‌‌‌های بنیادی یعنی قیمت‌های ارزنده توجه کنند تا از این منظر شاهد رشد قیمت سهام باشیم.

کم‌‌‌‌‌‌نوسان: ۲۹درصد از سهامداران همچنان از آینده دادوستد سهام ابراز نااطمینانی می‌کنند و معتقدند در هفته جاری نیز بورس روندی کم‌‌‌‌‌‌نوسان را شاهد خواهد بود. این دسته از سهامداران همانند کارشناسان از بی‌‌‌‌‌‌اعتمادی سهامداران سخن می‌گویند و همزمان با آن معتقدند نمی‌توان با قدرت از رفع ابهامات در هفته جاری سخن گفت؛ چراکه هفته‌‌‌‌‌‌هاست خبرهای خوبی از نشست‌های وین به گوش می‌رسد و هر هفته نیز از نزدیک‌بودن به نقطه پایان سخن‌هایی می‌‌‌‌‌‌شویم، پس معلوم نیست در هفته جاری نیز این ابهام مهم تعیین‌تکلیف شود.

نزولی: ۳۸ درصد از سهامداران در انتظار افزایش نزول قیمت‌ها در هفته جاری هستند. این دسته می‌گویند دلار در مسیر کاهشی قرارگرفته و انتظار می‌رود در هفته جاری کانال ۲۶‌هزار‌تومان را نیز از دست بدهد. این مهم شوکی هیجانی به بازار سهام و سهامداران وارد می‌‌‌‌‌‌کند تا شاهد افزایش تعداد فروشندگان و کاهش قیمت‌ها در بورس تهران باشیم.