کلیات طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» در جلسه عصر دیروز کمیسیون مشترک طرح صیانت با ۱۸ رای مثبت و یک رای منفی تایید شد. قرار است جزئیات این طرح در جلسات بعدی این کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرد. محمدصالح مفتاح از نمایندگان اصولگرای مجلس جزو نخستین نفرات بود که به تصویب این طرح واکنش نشان داد و از همکارانش گلایه کرد.

او نوشت: «اگر برجام ۲۰ دقیقه‌‌ای تصویب شد، حزب پایداری با تصویب ۱۰ دقیقه‌‌ای کلیات طرح صیانت، رکورد جدیدی به نام خودش ثبت کرد. تبریک به آقای زارع‌‌پور و آقاتهرانی به خاطر حمایت‌‌های ویژه‌‌شان. تسلیت به مردم ایران.» وقتی نماینده اصولگرای مجلس تا این حد از تصویب این طرح شاکی بود، تکلیف سایر کاربران فضای مجازی مشخص است.

امیر فهیمی یکی از کاربران بورسی بود که نارضایتی‌‌اش  را از تصویب این طرح این‌گونه بیان کرد: «طرح صیانت، نادیده‌ گرفتن امید و توان همه کسانی است که با همه سختی‌‌ها در این کشور مانده‌‌اند تا در حد توان خود در ساختن آن سهیم باشند.»

رضا خانکی نفر بعدی بود که به صف معترضان پیوست و به اعتراض نوشت: «شما پهنای باند اینستاگرام رو به خیال خودت کم می‌کنی که کاربر رو دور کنی از این سرویس‌‌ها، اما در واقع با افزایش هزینه‌‌ جذب هر کاربر و کاهش نرخ بازگشت مشتری از شبکه‌‌ اجتماعی، داری دارایی کسب‌‌وکار ایرانی رو کم‌‌بازده‌‌تر می‌کنی و خرخره‌‌شون رو فشار میدی. اسمشو بذار صیانت.»

سوال مهمی که کاربران می‌‌پرسیدند این بود که چطور می‌شود روسای سه قوه، تمام نمایندگان مجلس، تمام وزرا و تمام مسوولان کشور با طرح صیانت که ۹۰درصد مردم با آن مخالف هستند، موافق باشند؟

کاربران بورسی هم وضعیت بازار سرمایه را یادآور می‌شدند. مثلا یکی از این کاربران نوشت: «زیاد نباید تعجب کرد! شما وقتی امروز برای گرفتن رمز بانکی گرفتار بشی و صفحات اینترنتی با کندی حرکت کنه یعنی طرح صیانت قبلا توسط وزیر در گعده‌های سایه تصویب شده بود. باید این رخداد را تبریک گفت. بعد از بورس و معیشت و تورم و برنج دسته گلی بود.»

اما پیش از تصویب طرح صیانت در مجلس، بورسی‌‌ها مشغول واکاوی خبری بودند که دوشنبه سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده بود. او گفته بود یکی از مسوولان دولت قبلی به دلیل وضعیتی که در بورس به وجود آمده بازداشت و محکوم شده است. فعالان بورسی دیروز می‌‌پرسیدند که چرا نام این فرد اعلام نشده است! آنان تاکید داشتند که باید مدیران نالایق به مردم معرفی بشوند و هیچ تدبیری پشت مخفی نگه داشتن هویت مقاماتی که مسبب ضررهای مردم در بورس بودند، وجود ندارد.

علی سعدوندی

کارشناس اقتصادی

آقا و خانم نماینده، وقتی داری بودجه تورمی ۱۴۰۱ را تصویب می‌کنی، وقتی داری معادل مجموع درآمد نفتی و برداشت از صندوق توسعه ملی، پایه پولی ایجاد می‌کنی، وقتی داری به بانک‌ها تکلیف می‌کنی، دهه شصت و هفتادی‌ها را تصور کن چه آینده‌ای خواهند داشت. رحم کن! همین.

 پیمان مولوی

کارشناس اقتصادی

دانش دامنه نوسان من درآوردی را کاش به بورس مسکو صادر می‌کردید که نریزد.