شمارش معکوس واگذاری سرخابی‌ها

 بیش از یک‌‌‌دهه از حضور در یک بن‌‌‌بست برای خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌گذرد. هرکس وعده‌‌‌ای برای خروج از بن‌‌‌بست می‌‌‌داد. آدم‌‌‌ها گاهی دل خوش می‌کردند به وعده و امیدوار می‌‌‌شدند به خروج از بن‌‌‌بست. اما باز روز از نو و روزی از نو. خبری از عملی شدن وعده‌‌‌ها نبود. هرچه بود بن‌بستی بود که خصوصی‌سازی این دو باشگاه در آن معلق مانده بود.

 دولت‌‌‌ها وعده می‌‌‌دادند و عده‌‌‌ای هم دل‌‌‌خوش به این وعده‌‌‌ها می‌‌‌شدند. اما در عمل خبری نمی‌‌‌شد. وعده‌‌‌های سریالی به قدری در زمان‌‌‌های مختلف تکرار شد که دیگر خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، تبدیل به یک شوخی شده بود و خیلی‌‌‌ها عملی شدن آن را جدی نمی‌‌‌گرفتند. اسلاونکا دراکولیچ در جایی از کتاب کافه‌‌‌ اروپا نوشته است: «اگر از کودکی که سوار یک دسته جارو شده بپرسید چه می‌کند، بی‌‌‌درنگ جواب خواهد داد: دارم اسب‌‌‌سواری می‌‌‌کنم. برای کودک، آن تکه چوب واقعا اسب است. انگار اگر چیزی را به نام دیگری بخوانی، کافی است که آن چیز بدل به همان چیزی شود که می‌‌‌خواهی. هنوز هیچ‌‌‌کس به این اروپای شرقی شیرخواره نگفته است که یک تکه چوب، اسب نیست.» این بخش حکایت خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بود. البته تا همین چند وقت پیش. حالا انگار که اوضاع فرق کرده است. انگار راهی برای خروج از بن‌‌‌بست در حال ایجاد شدن است. انگار که عزم دولت برای عرضه سهام سرخابی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار سرمایه جدی است. هرچند که زمانی حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان دولت سیزدهم گفته بود که رئیس دولت موافق واگذاری این دو باشگاه است و واگذار می‌‌‌شوند اما این اتفاق نیفتاد و باز هم سرخابی در کش و قوس خصوصی‌سازی قرار گرفتند. از این دست اعلام تاریخ‌‌‌ها برای عرضه این دو باشگاه زیاد بوده است اما حالا انگار که ماجرا جدی‌‌‌تر از همیشه است. از یک طرف ابراهیم رئیسی روی واگذاری این دو باشگاه تاکید داشته است و اگر این اتفاق در این دولت بیفتد می‌تواند برگ برنده‌‌‌ای برای آن در فضای اقتصادی کشور باشد و از طرف دیگر رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم نسبت به عرضه این دو باشگاه در بورس روی زمان مشخصی تاکید کرده است.

شروط پنج‌‌‌گانه برای واگذاری سرخابی‌‌‌ها

اما با تمام این صحبت‌‌‌ها، دیروز اعلام شد که شرکت فرابورس ایران برای درج نماد سرخابی‌‌‌ها ۵شرط مطرح کرده است. میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران در همین رابطه بیان کرد که این شروط مجموعا توسط شرکت فرابورس و سازمان بورس مطرح شده است. فرابورس بابت هر ریال این واگذاری در راستای حفظ منافع مردم حساس است و تا این ۵ شرط رعایت نشود امکان واگذاری سرخابی‌ها وجود ندارد. تکمیل اعضای هیات‌مدیره دو باشگاه و تعیین‌تکلیف وضعیت ثبتی آنها، تعیین‌تکلیف برند دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که باید مالکیت برند هر دو باشگاه به خودشان منتقل شود و تعیین‌تکلیف کمپ ناصر حجازی و مرغوبکار از جمله این شروط است.

فدایی همچنین عنوان کرد: ارزش‌گذاری این ۲ باشگاه توسط کارشناسان رسمی انجام شده که طبق دستورالعمل سازمان بورس به فرابورس، ارزش‌‌‌گذاری باید توسط مشاوران سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه انجام شود. ضمن اینکه بحث تایید حسابرسی مطلب توسط کمیته‌‌‌های حاکمیت شرکتی باید انجام شود تا از این طریق منافع سهامداران رعایت شود. با وجود اینکه پیش‌تر سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی که وظیفه ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری این دو باشگاه را بر عهده داشته اعلام کرد که ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشگاه پرسپولیس ۳۲۰۰میلیارد تومان و ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشگاه استقلال ۲۸۰۰میلیارد تومان است و بعد هم اختلاف ارزش ۴۳۰میلیارد تومانی باعث اعتراض برخی از هواداران استقلال به نحوه ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری شد و ابهامات زیادی در رابطه با این ارزش‌‌‌گذاری شکل گرفت، دیروز حسین قربان‌‌‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی بدون اشاره به این ابهامات، خیال چشم‌‌‌انتظاران برای عرضه سرخابی‌ها را راحت و با اشاره به اظهارات مدیرعامل شرکت فرابورس اعلام کرد که بخشی از مدارک لازم در رابطه با این شروط ارائه شده و نیاز به تامل و دقت داشته است و عملا موردی برای به تعویق انداختن این موضوع باقی نمانده است. قربان‌‌‌زاده همچین تاکید کرد: ۱۵ اسفندماه بورسی شدن دو باشگاه و مردمی شدن آن را شاهد خواهیم بود.

زمان بورسی شدن پرسپولیس و استقلال؟

دیروز مدیرعامل فرابورس ایران در رابطه با زمان عرضه سرخابی‌‌‌ها در بورس از کلمه «احتمال» استفاده کرد و گفت که احتمال می‌دهد عرضه این دو باشگاه تا پایان سال انجام شود اما در مقابل رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اطمینان اعلام کرد که در پانزدهم اسفندماه سرخابی‌‌‌ها عرضه می‌‌‌شوند تا مردم سهامدار بخشی از سهام این دو باشگاه باشند. در این میان یکی از مواردی که در خصوصی‌‌‌سازی سرخابی‌‌‌ها مطرح می‌شود برمی‌گردد به بی‌‌‌اعتمادی و تکراری شدن خصوصی‌سازی سرخابی‌‌‌ها و امروز و فردا کردن مسوولان برای عرضه سهام این دو باشگاه و آن هم از این قرار است که این اتفاق هم مثل دیگر اتفاق‌‌‌‌‌‌ها در ماجراهای خصوصی‌‌‌سازی در کشور سرانجام خوبی نخواهد داشت و راه به جایی نمی‌‌‌برد یا ممکن است بار دیگر عرضه این دو باشگاه به ماه‌‌‌های آینده موکول شود. اما چند وقت پیش قربان‌‌‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌‌‌سازی اما و اگرها را کنار زد و گفت: تا زمانی که تضمین موفقیت بعد از واگذاری نداشته باشیم این دو تیم واگذار نمی‌‌‌شوند و برای همین هم «در این فرآیند تعجیل نداریم و با آرامش‌‌‌ اما حتما در مسیر خصوصی‌‌‌سازی پیش می‌‌‌رویم.»

حالا دو نگاه در عرضه سرخابی‌‌‌ها وجود دارد؛ نگاه اول معتقد است که این موضوع راه به جایی نمی‌‌‌برد و از دل آن اتفاقات خوبی در نمی‌‌‌آید. آنها با توجه به گذشته‌‌‌ای که این دو باشگاه برای خصوصی‌سازی پشت سر گذاشته‌‌‌اند، نسبت به عملی شدن این اتفاقات یا تبعات بعد از آن بدبین هستند. اما در مقابل نگاه دیگر درباره این موضوع صحبت می‌کند که اگر این خصوصی‌‌‌سازی با اصول انجام شود، به مرور می‌توان امیدوار بود که دولت در حوزه‌‌‌های دیگر هم خودش را کنار بکشد و دیگر در نقش قیم مردم که احساس می‌کند در جهت خیر و صلاح آنها عمل می‌کند ظاهر نشود و در نهایت خصوصی‌‌‌سازی به صورت واقعی در کشور و دیگر حوزه‌‌‌ها صورت بگیرد. حالا با توجه به این شروط و اما و اگرهایی که ایجاد شده و البته وعده حسین قربان‌‌‌زاده در رابطه با زمان عرضه این دو باشگاه، باید دید که آیا این عرضه اولیه تا پایان سال انجام می‌شود یا همچنان در کش و قوس اجرایی شدن قرار می‌گیرد و به زمان دیگری موکول می‌شود و البته اگر عرضه در زمان مشخص شده یعنی پانزدهم اسفندماه صورت بگیرد، بعد از آن باید طبق وعده رئیس سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر اینکه بلوک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مدیریتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا اواسط سال ۱۴۰۱ واگذار می‌شود، پیگیر این موضوع بود.