یکی از این کاربران در اعتراض به این رفتار نوشت: «به‌جای بی‌‌‌‌‌‌‌‌سواد و هیجانی خطاب کردن سهامداران خرد حقیقی، دو تا کلاس آموزشی برای حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌هاتون بذارید، شاید یاد بگیرن، به محض بازگشایی نماد، نباید توی صف‌فروش زنبیل بذارن و کل بازار خراب کنند! جناب حقوقی شستا، ثابت کردی از تازه‌واردها هم بی‌‌‌‌‌‌‌‌اطلاع‌تری.‌» برخی هم به افزایش قیمت نفت اشاره می‌کردند‌ که با وجود این افزایش قیمت اما سهام شرکت‌های پالایشی ریزشی هستند. یکی از کاربران بورسی به این تناقض اشاره کرد و نوشت: «یک زمانی نفت که چند دلار بالا و پایین می‌رفت، پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌ها صف خرید و صف‌فروش می‌‌‌‌‌‌‌‌شدن، ولی حالا انگار نه‌انگار که نفت ۱۱۰ دلار شده. مدت‌‌‌‌‌‌‌‌هاست نفت روند صعودی داره ولی پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌ها فقط دارن درجا میزنن. به مثبت امروزشون نگاه نکنید. یکی دو روز دیگه برمی‌گردن همین جایی که الان هستن.‌» کاربر دیگری هم نوشت: «نفت ۲۰۰ دلار بشه هم باز ما می‌‌‌‌‌‌‌‌فروشیم.‌» «محمد» از اینکه بازار سرمایه فقط از اتفاقات منفی اثر می‌گیرد و مسائلی چون افزایش قیمت نفت روی آن اثر ندارد تعجب کرده بود و نوشت: «واقعا ما یه جزیره‌‌‌‌‌‌‌‌ای جدا افتاده هستیم از دنیا. هیچی رو بورس ما تاثیر نداره.‌» کاربر دیگری هم چنین نظری داشت و توییت کرد: «خیلی جالبه، نفت داره میره بالا اما بازار سرمایه و بورس بسیار راکد است.»

یکی دیگر از کاربران فضای‌مجازی اما نظری متفاوت داشت و با اشاره به وضعیت مذاکرات برجام نوشت: «سهامداران پتروپالایشی ریختن تو گروه سهامداران بانکی ترس میندازن توافق با شکست مواجه شده اما غافل از اینکه توافق نهایتا انجام خواهد شد، برای کل دنیا کلا خوبه این توافق از هر نظر که آدم بهش فکر میکنه.‌» در این میان کاربرانی هم بودند که بازگشایی شستا را به فال نیک گرفتند و معتقد بودند این بازگشایی به معنای نزدیک‌بودن توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای و احیای برجام است.

کاربرانی هم بودند که نسبت به انتشار اخبار ضد ‌و نقیض درباره مذاکرات گلایه داشتند و معتقد بودند این اخبار باعث‌شده بازار سرمایه در سردرگمی به‌سر ببرد. «محمد» کاربری بود که دراین‌باره نوشت: «یک نفر یک توییت می‌زند مذاکرات شکست خورد همه می‌‌‌‌‌‌‌‌روند صف‌فروش، همان فرد توییت می‌زند منظورم آن نبود همه از صف‌فروش میان بیرون، میلیاردها پول نابود می‌شود فقط در ۳۰ دقیقه.‌» «فرزانه» اما معتقد بود: «به‌نظر من عمدا این شایعات را درست میکنن تا هنوزم که هنوزه نقدینگی را از بورس فراری بدن ببرن سمت خرید اوراق بدهی تا مخارج شب عید دولت را هم از جیب سهامدار تامین کنن. دیگه حال آدم از این‌همه دستکاری به‌هم میخوره.‌» یکی از کاربران توییتر هم سوال کرد: «میگن یه عده‌ای که رانت دارن فهمیدن توافق شکست خورد درجا سهم‌هاشونو فروختن. حالا فروختن که کجا ببرنش بماند، اما سوال من اینه، اونی که این‌قدر رانت داره برای چی اومده تو بورس؟» برخی کاربران هم بودند که سوال داشتند بالاخره توافق خوب است یا بد؟ مانند «مهرانا» که پرسید: «تا دیروز می‌گفتن توافق می‌خواد انجام بشه همه از ترس صف‌فروش بودن! حالا هم که میگن توافق شکست خورده باز صف فروشن!!! بالاخره توافق خوبه یا بده؟‌»

حسن کاظم‌‌‌‌‌‌‌‌زاده

کارشناس بازار سرمایه

تا خبر منفی از مذاکرات اومد، گاو مصنوعی رنج منفی در نمادهای خودرویی و بانکی زد. الگوریتم‌هامون هم شبیه بقیه چیزهامون است.

پدرام سلطانی

اقتصاددان

بیش از ۳-۲ امتیاز محدود، از چیزی که تا به‌‌‌‌‌‌‌‌حال توافق‌شده، دستگیرتان نمی‌شود و اگر حداکثر در چند هفته کار را تمام نکنید، کار را تمام می‌کنند، و این پنجره اگر بسته شود، درهای زیادی در پی آن بسته خواهد شد.

داود بهرامی

کارشناس بازار سرمایه

بهترین سیگنال خرید در تکنیکال ایجاد واگرایی مثبت بین نمودار قیمت و rsi است، اون هم بعد از ریزش شارپ. حتما چند مورد آموزشی براتون میذارم که خیلی به‌درد بخوره.