سامانه وضعیت دارایی سهامداران با عنوان «IPS» بیش از ۱۰ سالی می‌شود که به ارائه خدمات در زمینه‌های متنوع اعم از ثبت و نگهداری اطلاعات، انتقال مالکیت اوراق بهادار و تسویه وجوه و نمایش سایر اطلاعات ضروری و مورد‌نیاز جامعه سهامداران کشور می‌پردازد.  سهولت در استفاده از خدمات ارائه شده توسط سامانه «IPS» از بزرگ‌ترین مزیت‌‌های آن در میان فعالان بازار سرمایه محسوب می‌شود، به‌طوری‌که اغلب سرمایه‌‌گذاران حقیقی و حقوقی به راحتی و در کمترین زمان ممکن می‌توانند خدمات متنوع و فراگیر بازار سرمایه را با استفاده از این درگاه مورد استفاده قرار دهند. در حال حاضر مدتی می‌شود که درگاهی برای اتصال یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به خدمات اطلاع‌‌رسانی و درخواست‌‌های عملیاتی با عنوان «DDN» طراحی  شده و مورد بهره‌‌برداری قرار گرفته است. گفته می‌شود سامانه جدید «DDN» در مقایسه با سامانه قدیمی «IPS» از آپشن‌‌های بیشتر و کاربردی‌‌تری برخوردار است. در مواقع متعدد، دسترسی به سامانه‌‌ «IPS» از سوی ذی‌‌نفعان و فعالان بازار سرمایه امری نشدنی است. پیگیری‌‌ها حاکی از آن است که واحد پشتیبانی و متصدیان شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی سرمایه‌‌گذاران را به بهره‌‌برداری از سامانه ذی‌نفعان «DDN» توصیه می‌کنند. در این میان برخی از سرمایه‌‌گذاران به‌ویژه اقشار قدیمی جامعه سهامداران کشور با نگرانی‌‌‌‌های مختلفی مواجه شده‌‌اند. طولانی‌شدن پروسه دسترسی به اطلاعات شخصی همزمان با طی کردن فرآیند‌‌های مختلف علاوه بر افزایش میزان خطا می‌تواند بخشی از سرمایه‌‌گذاران را دچار سردرگمی کند. ابهام در چگونگی استفاده از اطلاعات بارگذاری‌شده و به‌طور کلی نحوه و چگونگی مورد بهره‌‌برداری قرار دادن قابلیت‌‌ها و ظرفیت‌‌های سامانه ذی‌نفعان «DDN» از دیگر ابهامات تازه پیش‌‌روی سرمایه‌‌گذاران به‌شمار می‌‌رود. این در حالی است که سامانه وضعیت دارایی سهامداران «IPS» با تصویب هیات‌مدیره شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی در حال سپری‌کردن روز‌‌‌‌های پایانی عمر خود بوده و سامانه ذی‌نفعان «DDN» تنها مرجع در بازار سرمایه خواهد بود. در اینکه افزایش شفافیت، کارآیی و اثر‌‌بخشی از رسالت‌‌های شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی از ابتدای شروع فعالیت این نهاد مالی در بخش مولد اقتصاد کشور محسوب می‌شود هیچ شکی وجود ندارد اما بنا به درخواست اقشار مختلف از جامعه ۵۰میلیون نفری سرمایه‌‌گذار در بازار سرمایه ایران در صورتی‌که همانند گذشته سامانه وضعیت دارایی سهامداران «IPS» بتواند همچنان در دسترس عموم قرار گیرد یقینا بخش قابل‌توجهی از نگرانی و سردرگمی سهامداران مرتفع خواهد شد. از طرفی در این میان سامانه ذی‌نفعان «DDN» نیز می‌تواند به صورت موازی به ارائه خدمات خود به سایر اقشار سرمایه‌‌گذار بپردازد.

«DDN» جایگزینی برای «IPS»

محمود حسن‌‌لو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره دغدغه سهامداران و کاربران این دو سامانه‌‌ عنوان کرد: سامانه وضعیت دارایی سهامداران «IPS» در سال ۱۳۸۶ با توجه به نیازها و تکنولوژی‌‌های روز بنا به درخواست‌‌ سهامداران طراحی و تولید شده و طی این سال‌ها همواره با استقبال ذی‌نفعان روبه‌رو بوده است. وی افزود: در سال ۱۳۹۷ با رشد روزافزون سهامداران در بازار سرمایه و ارتقای خواسته‌ها و نیازها پس از بازبینی‌‌های متوالی در راستای بهبود عملکرد این سامانه و بهبود زیر‌ساخت و تکنولوژی آن، تصمیم بر طراحی و تولید سامانه دیگری با عنوان درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه «DDN» مطابق استانداردهای روز شد. این سامانه دارای ویژگی‌‌های عملکردی و زیرساختی منحصر به فردی است که در نوع خود قابل ملاحظه است.

- تجمیع دارایی‌‌های سبد دارایی سهامدار در تمام کدهای سهامدار در یک حساب کاربری.

- نمایش کدهای سهامداری توقیف و توثیق شده.

- نمایش وضعیت ممنوعیت معامله‌‌ هر نماد.

- نمایش کدهای سبد سهامدار.

- نمایش گواهی‌نامه سهام.

- ارسال درخواست‌‌های میز خدمت آنلاین با هدف کاهش چشمگیر زمان پاسخگویی به درخواست‌‌ها، همانند؛ رفع ممنوعیت معامله، اصلاح مشخصات، مشاهده دارایی متوفی، پیگیری پرونده‌های توقیف، توثیق و...

- امکان شرکت در مجامع آنلاین و مشاهده گزارش‌های مرتبط با آن.

- نمایش تاریخچه‌‌ پرداخت سود.

- نمایش وضعیت فریز.

- گزارش حق‌تقدم‌‌های استفاده نشده.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: بدیهی است هر سامانه‌‌ جدید برای رشد و ارتقا نیاز به حمایت، کمک و صبوری ذی‌نفعان آن دارد. بنابراین نظرات و پیشنهادهای کاربران همواره سرلوحه‌‌ شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی است و در جلسات هم‌‌اندیشی برای بهبود سامانه مورد بحث قرار می‌گیرند. در حال حاضر تیم طراحی و تولید این سامانه همواره در حال اضافه‌کردن ویژگی‌‌های جدید، رفع مشکلات و بهبود عملکرد ویژگی‌‌های فعلی هستند. قابلیت امکان مرتب‌‌سازی دارایی بر اساس سهام، عنوان و تعداد سهم در نسخه‌های آتی به این سامانه اضافه خواهد شد.محدودیت‌‌های ورود به سامانه «‌‌IPS» طی روزهای گذشته مربوطه به به‌روزرسانی سامانه‌های زیرساختی بوده و هم‌اکنون مرتفع شده است و قابلیت استفاده توسط سهامداران را دارد. در عین حال همان‌طور که گفته شد، این سامانه به دلیل حضور سامانه جایگزین با قابلیت‌‌های بیشتر به زودی از دسترس خارج خواهد شد و بدیهی است برای بهره‌‌مندی از گزارش‌ها و خدماتی از این دست، لازم است کلیه سهامداران به ویژه سهامداران حقیقی از امکانات درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه استفاده کنند.