سرپرست اداره دیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق‌بهادار با بیان این خبر گفت: دریافت گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موثق مبنی‌بر ناهنجاری و نقص احتمالی قوانین و مقررات بازار سرمایه از سوی افراد آگاه را یکی از قدرتمندترین ابزارها در کشف تخلفات و ارتقای سلامت در این بازار برشمرد و اظهار کرد: گزارشگران ناهنجاری به دلیل آگاهی از شرایط و شناسایی افراد متخلف، می‌توانند به سازمان بورس کمک کنند تا ناهنجاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عمده و سایر تخلفات و جرائم احتمالی در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازار، ناشران، نهادهای مالی و فضای‌مجازی گاهی بسیار زودتر از آنچه ممکن خواهد بود، شناسایی شود.

او افزود: این امر به سازمان بورس این امکان را می‌دهد تا در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارآی اوراق‌بهادار و با نظارت بر حسن اجرای این قانون، در زمان کوتاه‌تری رفتار غیرقانونی را شناسایی و متخلفان را مورد بازخواست قرار دهد.

ابراهیمی با بیان اینکه براساس مصوبه شورای‎عالی بورس و اوراق‌بهادار، به ارائه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده اطلاعات موثق و دست‌اولی که اطلاعات او منجر به محکومیت متخلفان یا مجرمان شود، مطابق مقررات مربوطه پاداش اعطا می‌شود، تصریح کرد: مطابق با دستورالعمل حمایت و تشویق گزارشگران ناهنجاری در بازار سرمایه ۱۰ تا ۳۰‌درصد مجموع مبلغ جریمه نقدی موضوع رای یا آرای قطعی یا زیان احتمالی مورد تخمین هیات‌مدیره سازمان، برای گزارشگر واجد شرایط پاداش درنظر گرفته می‌شود.

سرپرست اداره دیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس با تاکید بر اینکه هویت گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهندگان محفوظ خواهد ماند، خاطرنشان کرد: گزارشگران می‌توانند گزارش خود را به‌صورت ناشناس یا همراه با درج اطلاعات هویتی ارسال کنند. در صورت ارسال گزارش همراه با مشخصات هویتی، سازمان بورس متعهد است از اطلاعات هویتی گزارشگر ناهنجاری محافظت کرده و از افشای آن خودداری کند. بدیهی است پاداش به گزارشگرانی تعلق می‌گیرد که نام و مشخصات هویتی خود را در سامانه دیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بان سلامت بازار سرمایه ثبت کرده باشند.

او با اشاره به حمایت‌های سازمان بورس از گزارشگران ناهنجاری اضافه کرد: سازمان بورس در راستای حمایت حقوقی از اشخاصی که تحت‌عنوان گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده، اطلاعات موثق و دست‌اول خود را برای پیشگیری، کشف یا اثبات جرائم و تخلفات و همچنین شناسایی متخلف در اختیار سازمان قرار می‌دهند، در صورت نیاز گزارشگر، اقداماتی همچون اخذ وکیل و پرداخت هزینه وکالت و مشاوره را در دستور کار دارد.