مجتبی توانگر، نماینده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم دیروز نوشت: «یکی از مهم‌ترین مطالبات فعالان بازارسرمایه محقق شد؛ از دوشنبه گام اول جهت افزایش تدریجی دامنه‌نوسان برداشته می‌شود، دامنه‌نوسان از مثبت ومنفی ۵درصد به مثبت و منفی ۶ درصد افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. کاهش هیجانات و کارآیی بیشتر بازار سهام از دستاوردهای قطعی این تصمیم است که امیدوارم تا حذف کامل ادامه یابد.‌»

سهامداران و فعالان بازار معتقدند با برداشتن اولین قدم افزایش دامنه‌نوسان، بازار در مسیر حذف فساد ساختاری و مقررات نادرست چندین ساله قرار می‌گیرد. آنان همچنین به سال‌ها تاخیر در اجرای این تصمیم اشاره می‌کنند و می‌گویند این تاخیر تاکنون باعث ضررهای زیادی شده است و سیاستگذاران باید پاسخگو باشند هزینه عدم‌تصمیم‌گیری را چه کسی باید بدهد.

در بین مطالبی که کارشناسان و فعالان بازار درباره افزایش دامنه‌نوسان نوشتند و اغلب هم موافق آن بودند، علی سعدوندی، اقتصاددان به یکی دیگر از معضلات بازار اشاره کرد.

او ابتدا از اینکه سیاستگذاران بورسی دامنه‌نوسان را به مثبت و منفی ۶‌درصد در بورس و فرابورس افزایش دادند، تشکر کرد اما سپس این سوال را مطرح کرد: «این سوال مطرح است که بدون برداشتن معضل دوم (حجم مبنا) آیا قفل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صف خرید و صف‌فروش با توجه به افزایش بازده انتظاری در قمار صف‌نشینی عمیق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر خواهد شد یا این معضل التیام خواهد یافت؟

اقلیتی از کاربران فضای‌مجازی هم بودند که با افزایش دامنه‌نوسان مخالفت داشتند و می‌گفتند بازشدن دامنه‌نوسان در شرایط فعلی کمکی به بازار نمی‌کند و باعث ضرر بیشتر سهامداران می‌شود. یکی از این مخالفان در توییتر خود نوشت: «امیدوارم کلا دامنه‌نوسان برداشته بشه، اون‌وقت ببینیم این «فعالان بازار سرمایه» گناه هیجانات و عدم‌کارآیی که قطعا در آینده هم خواهد بود رو گردن چه چیز دیگه‌ای خواهند انداخت.‌»

مهدی رباطی

کارشناس بازار سرمایه:

نقدینگی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زودی به ۵‌ هزار همت خواهد رسید؛ ‌یعنی ۲۰۰‌میلیارد دلار. دولت راهکار مشخصی برای مدیریت نقدینگی ندارد و صرفا بر عدم‌استقراض از بانک مرکزی تمرکز کرده و رشد اقتصادی هم منفی است، عدد تعادلی تاریخی ۱۰۰‌میلیارد دلار است؛ این یعنی برای تعادل، دلار باید دوبرابر شود یا نقدینگی نصف.