پیشتازی بورس‌بازان ادامه می‏‏‏‏‏‏‏‌یابد؟

شاخص‌کل بورس تهران روزگذشته با بیش از ۲‌هزار ‌‌‌‌‌‌‌‌واحد افزایش در ارتفاع یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون و ۵۰۷‌هزار واحدی قرار گرفت. اتفاقی که به گفته برخی تحلیلگران می‌تواند تا حدودی کار را برای معامله‌گران در اردیبهشت سخت کند. حساسیت بازار نسبت به کانال مذکور تا جایی پیش‌رفته که شواهد از مقاومت‌های احتمالی در اردیبهشت‌ماه نسبت به‌سرعت پیشروی کانال ۵/ ۱حکایت می‌کند. از سویی دیگر عوامل داخلی و بیرونی دیگری که معمولا اثرگذاری جدی بر روند معاملات بورسی دارند از تداوم بازدهی مطلوب بازار سرمایه خبر می‌دهد. آیا بازارسرمایه در اردیبهشت نیز همانند فروردین می‌تواند صدرنشین بازارهای سرمایه‌گذاری شود؟ در پاسخ به این پرسش کلیدی مباحث مختلفی مطرح می‌شود که در ادامه این گزارش کارشناسان به آن پاسخ می‌دهند.

مقاومت در انتظار شاخص

حسن برادران‌هاشمی، کارشناس بازار سرمایه: بورس تهران که سال‌گذشته و خصوصا نیمه دوم سال‌روند منفی داشت، از ابتدای اسفند‌ماه رنگ سبز به خود گرفت و با حال و هوای بهاری به استقبال سال‌جدید رفت که این موج افزایشی تا پایان فرودین‌ماه نیز ادامه داشت؛ به گونه‌ای که دماسنج بازار از محدوده یک‌میلیون و دویست و هشتاد‌هزار واحدی در ابتدای اسفند‌ماه در پایان فروردین‌ماه تا کانال یک‌میلیون و پانصد‌هزار واحد بالا آمد. این در حالی است که این محدوده پرحاشیه را شاخص آخرین‌بار در شهریور سال‌گذشته از دست داده بود به همین دلیل عبور از این ناحیه مقاومتی از جهات مختلفی حائزاهمیت است. در واقع قیمت‌ها در بیشتر نمادهای بورسی طی دو سال‌گذشته به قدری افت کرده بودند که زمستان سال‌پیش در بیشتر سهام شاهد معاملاتی کمتر از ارزش ذاتی آن بودیم؛ به همین دلیل رشد دو‌ماهه گذشته کاملا منطقی و قابل پیش‌بینی بود، هرچند شاید شتاب آن بیش از انتظار بود.

اگر بخواهیم نگاهی به وضعیت بازار سهام در اردیبهشت‌ماه داشته باشیم از نظر تکنیکالی به‌نظر می‌رسد شاخص‌کل در راه رشد با اولین مقاومت در محدوده یک‌میلیون و پانصد و چهل‌هزار واحد مواجه شود و در صورت عبور از آن در مرحله بعد قرارگرفتن در ارتفاع ۶/ ۱میلیون واحد است که شواهد حاکی از آن است که نماگر بازار مقاومت بسیار مهم یک‌میلیون و ششصد‌هزار را در پیش داشته باشد. مقاومتی که بیش از یک سال و ‌نیم است شاخص در شکست آن ناکام بوده اما از نظر بنیادی و خبرهایی که بازارسرمایه متاثر از آن است، یکی از فاکتور‌های مهم قیمت دلار است که اثربخشی شدیدی بر وضعیت قیمت سهام دارد. این روزها قیمت دلار در محدوده ۲۸‌هزار‌تومان در حال معامله است. با درنظر گرفتن خبرهای سیاسی و خصوصا روند مذاکرات احیای برجام که هنوز روزنه‌ای مهم از به‌نتیجه رسیدن آن دیده نمی‌شود و از مختصات اقتصاد کلان در این روزها انتظار نمی‌‌‌‌‌‌‌‌رود قیمت دلار افت چندانی داشته باشد. همچنین با درنظر گرفتن قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها نیز به‌نظر نمی‌رسد کاهش محسوسی در آینده نزدیک قیمت گروه‌های وابسته به آن داشته باشند. با در نظر گرفتن اینکه بخش بزرگی از نمادهای بازار سرمایه کامودیتی‌محورند از این بابت نیز بازار چالش مهمی در پیش نخواهد داشت.

از دیگر فاکتورهای مهم پیش‌رو انتشار گزارش‌های یک ساله شرکت‌ها است که این روزها به تدریج روی سامانه کدال می‌رود. با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌ها در ارائه گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های فصلی محتاطانه عمل می‌کنند معمولا در گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های پایانی سال‌گزارش و عملکرد بهتری را انتظار داریم. از سوی دیگر به فصل مجامع نیز نزدیک می‌شویم و در چند‌ماه آینده بیشتر شرکت‌ها مجامع سالانه و تقسیم سود خود را به نمایش خواهند گذاشت. همان‌طور که می‌‌‌‌‌‌‌‌دانیم معمولا به‌طور سنتی در فصل مجامع شاهد گرم‌شدن بازارسرمایه و افزایش حجم معاملات هستیم، با در نظر گرفتن تمام موارد ذکر شده به‌نظر نمی‌رسد بازار با چالش جدی طی یک‌ماه پیش‌رو مواجه شود، مگر اینکه بازهم شاهد اتخاد سیاست‌های ناگهانی و خلق‌الساعه باشیم. در مجموع بازار سرمایه در اردیبهشت‌ماه با در نظر گرفتن تمام شرایط ذکر‌شده بعید به‌نظر می‌رسد با افت چشمگیری مواجه شود، اما در راه رشد نیز با در‌نظر گرفتن مقاومت‌‌‌‌‌‌‌‌های مهم گفته‌شده احتمالا شاخص در عبور از آنها با چالش مواجه خواهد شد، بنابراین برای اردیبهشت‌ماه می‌توان انتظار داشت شاخص بورس با لحاظ‌کردن اصلاح و استراحت در میانه راه در مجموع مثبت باشد اما با توجه به تراکم رویدادهایی با پتانسیل مثبت به‌نظر می‌رسد شاخص طی چند ما آینده توانایی ورود به کانال یک‌میلیون و ششصد‌هزار واحد را داشته باشد.

بازار در انتظار محرک قوی

سینا عنایت‌‌‌‌‌‌‌‌اللهی، کارشناس بازار سرمایه: بازار سهام از ابتدای سال‌روند مطلوبی در پیش گرفته است به‌طوری‌که در مقایسه با سال‌گذشته وضعیت بسیار بهتری دارد. افزایش قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌ها، افزایش قیمت جهانی نفت، عدم‌ریزش نرخ ارز و همچنین بازدهی نامطلوب شاخص‌کل در سال‌گذشته عواملی بودند که دست به‌دست هم دادند و باعث شد که از ابتدای سال، ‌هم جریان نقدینگی به بازار وارد و هم تمایل سهامداران برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری بیشتر شود تا در شاخص حدود ۲۰۰‌هزار واحد رشد کند، اما با توجه به شواهدی که وجود دارد به‌نظر می‌رسد بازار در اردیبهشت‌ ماه آرام‌‌‌‌‌‌‌‌تر دنبال شود. در به‌وجود آمدن چنین شرایطی چند عامل مهم دخلیل هستند. یکی از این عوامل موضوع مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای و مساله احیای برجام است. اکنون اخبار دقیق و مشخصی از مذاکرات وجود ندارد؛ برخی می‌گویند اختلافات حل‌شده و توافق صورت می‌گیرد و برخی اخبار نیز حاکی از ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌دار بودن مذاکرات است، اما از آنجا که چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز مذاکرات در نهایت مثبت است، تعیین‌تکلیف برجام می‌تواند به بازار جهت دهد و روی برخی صنایع بسیار اثرگذار است؛ مخصوصا روی صنایع بانکی و خودرویی. با مشخص شدن وضعیت برجام بخش مهمی از ابهامات بازار برطرف می‌شود.

 از آن‌سو گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که نرخ ارز در هر دو صورت (چه برجام احیا شود و چه نشود) تغییر خاصی نمی‌کند و نهایتا تا ۱۰‌درصد تعدیل داشته باشد، اما با تعیین‌تکلیف برجام پیش‌بینی و تحلیل بازار دقیق‌‌‌‌‌‌‌‌تر خواهد شد. با توجه به اتفاقاتی که تا به امروز رخ داده اگر برجام تعیین‌تکلیف شود این مهم اثرگذاری مثبتی بر کل بازار خواهد داشت. در مباحث مرتبط با برجام با توجه به اینکه موضوع تحریم و جابه‌‌‌‌‌‌‌‌جایی پول مطرح است، هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های جانبی شرکت‌ها کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.  عامل اثرگذار دوم قیمت‌های جهانی است که پس از قرارگرفتن در اوج قیمتی، روزهای گذشته با افزایش موارد کرونا در چین و وضعیت اقتصاد جهانی رو به نزول گذاشتند؛ با این حال همچنان قیمت‌ها در محدوده مناسبی معامله می‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. یکی از مسائل مهم دیگری که می‌تواند بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار دهد مسیر حرکتی جنگ روسیه و اوکراین است. در این میان اگر توافقی بین دو طرف جنگ صورت نگیرد، قیمت جهانی نفت هم ریزش چندانی نخواهد داشت و قاعدتا به‌تبع آن کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز در مدار رشد باقی خواهند ماند.

گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های دوازده‌ماهه شرکت‌ها نیز عامل اثرگذار بعدی است که تغییرات بسیاری را در بازار خواهد داشت. هم‌اکنون بازار در انتظار گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌ عملکرد شرکت‌هاست. بازار در این یک‌ماه عقب‌‌‌‌‌‌‌‌ماندگی قبل را تا حدودی جبران کرده و منتظر گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دوازده‌ماهه است. با ارائه گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های دوازده‌ماهه در این ‌ماه یا در نهایت اوایل‌ ماه آینده بازار قطعا واکنش نشان خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود که گزارش صنایع پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌ مثبت باشد. واقعیت امر آن است که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، لیدر بازار پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌ها خواهند بود. سایر صنایع نیز به همین منوال به‌نظر می‌رسد گزارش بدی در کارنامه کاری خود نداشته باشند. مثلا پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌ها مشکل گاز ندارند که قطعی گاز داشته باشند، بنابراین گزارش این صنایع هم احتمالا مثبت است، اما وضعیت صنایع فولادی‌‌‌‌‌‌‌‌ به دلیل عوارض صادراتی که روی آنها بسته شد تا حدی می‌تواند تغییرکند. حساسیت بازار نسبت به این بخشنامه به تعدیل این موضوع انجامیده و احتمالا در این گروه نیز شاهد تحرکات مثبتی خواهیم بود. 

در بازار هلدینگ‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز گرچه رشد خاصی را پشت‌سر نگذاشته‌اند اما با توجه به پرتفویی که دارند، وضعیت مطلوبی پیش‌رو خواهند داشت. صنایع خودرویی نیز معمولا جهت و هیجان به بازار مخابره می‌کنند اما با توجه به اینکه بحث عرضه بلوکی آنها مطرح است که همچنان در مورد خریداران آنها ابهاماتی وجود دارد، باید صبر کرد تا این موضوع تعیین‌تکلیف و شفاف شود.  در کل می‌توان گفت گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های دوازده‌ماهه می‌تواند بازار را به حالت یک‌ماه گذشته بازگرداند، با این‌حال پیش‌بینی می‌شود بازار اردیبهشت‌ماه آرام‌‌‌‌‌‌‌‌تری داشته باشد، یعنی نه نزول شدید و نه صعود شارپی را در پیش بگیرد تا از یک‌سو وضعیت برجام مشخص شود و از سوی دیگر اخبارگزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های دوازده‌ماهه منتشر شود. اکنون بازار منتظر محرک است و تا قبل از اینکه این محرک ایجاد نشود، بازار بالا و پایین خاصی را تجربه نخواهد کرد. البته بعد از افزایش نرخ‌ها بعد از‌ ماه رمضان که در اکثر صنایع خواهیم داشت، حرکت بازار تا حدی بهتر خواهد شد.