یکی از این چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها عدم‌وجود مکانیزم مشخص و ابزار عملیاتی برای ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری این شرکت‌ها بود که به آن پرداخته شد. فاصله گرفتن ارزش ذاتی و ارزش بازار شرکت‌های دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان و تکنولوژی‌محور هم از دیگر موضوعاتی بود که در نشست ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری شرکت‌های دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان در بازار سرمایه مورد‌توجه قرار گرفت.

در میزگردی که در این نشست برگزار شد، علی رحمانی، از روند اقتصاد کشور و سهم شرکت‌های دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان از بازار سرمایه صحبت کرد. او از درهم‌تنیدگی دارایی‌های این شرکت‌ها صحبت و بیان کرد که این شرکت‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند که دارایی محرک ارزششان چیست. رحمانی همچنین در بخش‌های دیگری از صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایش به این موضوع پرداخت که کل ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری ما در کشور سلیقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است. او به ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس نیز اشاره کرد و این مساله را مطرح کرد که در کشورمان استاندارد مشخصی برای ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری نداریم.

در ادامه نشست، میثم فدایی اعلام کرد که برای عرضه استارت‌آپ‌ها در بازار سرمایه کارگروهی در نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری وجود دارد که این نهاد مسوول ارائه مجوز است. او به تشریح شرایط تایید این شرکت‌ها پرداخت و درباره پیچیدگی و اتفاقاتی که در این فرآیند می‌افتد، صحبت کرد. فدایی در بخش دیگری از صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایش به مساله ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری شرکت‌ها پرداخت و بیان کرد که این موضوع در کشور همیشه محل بحث بوده است. به اعتقاد او بازار سرمایه کشورمان از دانش کافی درخصوص مدل‌ها و مفروضات آن، درک کمی دارد.

فدایی در بخش دیگری از صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود درباره عرضه مدل‌ها در فرابورس و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای صحبت کرد و توضیح داد که شرکت‌هایی که ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری خاصی دارند را سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارانی خریداری کنند که یا دانش کافی دارند و یا توان تحمل ریسک سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری را دارند. میثم فدایی همچنین درباره اقدامات بابت دستورالعمل مدل‌های جدید عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اولیه صحبت کرد و به اعمال سلیقه در گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری شرکت‌ها اشاره کرد. مدیرعامل فرابورس ایران بیان کرد که بازار سرمایه کشورمان به‌شدت نیازمند مدل‌های جدید عرضه و ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری و زیرساخت‌ها است.

در ادامه این مراسم، محسن خدابخش با بیان اینکه ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری یعنی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز کردن آینده؛ چه در حوزه دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و چه تولیدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، گفت ما در کشور با این مشکل مواجه هستیم. به اعتقاد او خیلی از افرادی که در بازار سرمایه فعالیت دارند، با مباحث جدید آشنایی کافی ندارند اما به هر حال باید به سمت استانداردسازی ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری شرکت‌ها برویم. او در بخش دیگری از صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایش به انجمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، ان‌‌‌‌‌‌‌‌‌جی‌‌‌‌‌‌‌‌‌اوها و مراکز دانشگاهی اشاره کرد که در حوزه استانداردسازی ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری می‌توانند کمک کنند تا چارچوبی استاندارد و مناسب برای این موضوع در کشور داشته باشیم.

در ادامه محمد‌مهدی میرمطهری با اشاره به اینکه ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری شرکت‌های دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان در بازار سرمایه یک موضوع کلیدی است، گفت شناخت مدل کسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌وکار و پی‌بردن به آن، تکنولوژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است که شرکت‌های دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان از آن بهره‌‌‌‌‌‌‌‌مند هستند. او به گذشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اشاره و تاکید کرد برآورد چنین رشدی و رسیدن به این نقطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که امروز در آن زمان را سپری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، در آن مقطع زمانی قابل هضم نبود و برای همین هم پی‌بردن به پیچیدگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آن کسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌وکار یا چگونگی رشد آن، از جمله نکاتی هستند که باید به آنها توجه داشت. به اعتقاد او توسعه و پتانسیل رشد شرکت، محیطی را فراهم می‌کند که مسیر مشخصی را برای رشد و توسعه فراهم می‌کند و شرکت را به آن سمت پیش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد. میرمطهری با بیان اینکه ابهام در بازار وجود داشته و دارد گفت؛ بررسی و راهکارهای تاثیرگذار در رسیدن به نقطه هدف اثرگذار هستند. او به سیر بهبود طی‌شده برای شرکتی که در آن فعالیت می‌کند اشاره و از تجربیات و راهکارهای بهبود وضعیت صحبت کرد.

در این نشست یکی از مسائلی که اکثرا روی آن متفق‌القول بودند، این بود که در حوزه ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری دارایی‌های نامشهود جای کار بسیاری وجود دارد. همچنین صحبت از مناسبات بازار و چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حوزه ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری دارایی‌های نامشهود از دیگر محورهای صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در این نشست بود. نبود نهادهای تخصصی، آماده‌نبودن بازار، قوانینی که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار را دچار ریسک می‌کنند، نبود آگاهی و... هم از دیگر محورهای صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها درباره چالش‌های ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری شرکت‌های دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان در بازار سرمایه بود.

مساله‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که اکثر حاضران در این نشست روی آن توافق داشتند، دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برگزارشدن این نشست‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندیشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بود، چراکه به اعتقاد آنها با این نشست‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و پرداختن به این موضوعات، سطح آگاهی و مطالبات این شرکت‌ها در بازار سرمایه به‌خصوص در حوزه ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری دارایی‌های نامشهود توسط شرکت‌ها و نهادهای ناظر افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند منجر به رسیدن به یک استاندارد برای ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری شرکت‌ها شود.