حجم و ارزش معاملات تغییر چندانی نداشت؛ هر چند در بخش‌هایی از بازار ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها صورت گرفت اما این گروه در برخی سهام نیز فروشنده بودند و در مجموع همچنان خالص خروج این دسته از سهامداران ارقام قابل‌توجهی نیست.

درحالی‌که بسیاری از اهالی بازار نسبت به احیای معاملات امیدوارند، با این حال بازار هنوز نتوانسته است تغییر قابل‌توجهی را از خود نشان دهد. امری که نشان‌دهنده احاطه بازار سهام با بی‌اعتمادی است. شاید همین بی‌اعتمادی سبب شده است که تقاضا در بازار چندان پایدار نباشد، با این‌حال به‌دنبال حذف نرخ ترجیحی در روزهای اخیر موجی از افزایش قیمت در صنایع مختلف به‌وجود آمد که می‌تواند در روند معاملات روزهای آتی اثرگذار باشد، از این‌رو نظر‌سنجی این هفته به نوعی می‌تواند ارزیابی واکنش بورس به این افزایش قیمت‌ها باشد.

نظر‌سنجی این هفته بازار سهام نیز نتایجی مشابه هفته گذشته نشان می‌دهد. غالب تحلیلگران بازار همچنان حرکت بورس در روند کم‌نوسان را انتظار دارند؛ گویی هنوز عاملی که بتواند رخوت موجود در بازار را به‌هم بزند، از منظر این فعالان رصد نشده است، با این‌حال سهامداران خوش‌بین بوده و در انتظار ایجاد یک روند صعودی در بازار هستند.

کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: ۳۲‌درصد از کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی، این هفته «دنیای‌اقتصاد» معتقدند سهام در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد و نرخ دلار و تورم می‌تواند بار دیگر نماگر آن را به سمت قله‌های بالاتر صعود دهد. به اعتقاد این گروه از تحلیلگران  همچنان انتظار برای افزایش نرخ ارز و تورم در اقتصاد وجود دارد، از این‌رو انتظار می‌رود بر این اساس موجی از تقاضای سهام صورت بگیرد.

به‌نظر می‌رسد با توجه به طولانی‌شدن مذاکرات وین بسیاری از سهامداران احتمال دستیابی به یک توافق هسته‌ای را ضعیف می‌دانند و این موضوع موجب انتظارات تورمی آنها شده است. به عبارت دیگر حذف نرخ ترجیحی و موجی از افزایش قیمت در محصولات شرکت‌ها بار دیگر زمینه رشد بورس از کانال تورم را به‌وجود آورده است.

کم‌نوسان: ۵۸‌درصد از تحلیلگران حاضر در نظر‌سنجی روند بازار سهام در هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان می‌گویند وضعیت بازار آکنده از احتیاط است و به این زودی نمی‌تواند تغییر قابل‌توجهی را تجربه کند. این احتیاط ریشه در ابهامات موجود در فضای کلان اقتصادی و سیاسی کشور و همچنین تداوم بی‌اعتمادی با توجه به تجربه دو سال‌اخیر دارد.

بی‌اعتمادی و ابهامات نسبت به آینده حجم و ارزش معاملات در بازار را به‌شدت کاهش داده است. در این فضا تقاضا مردد است و بعید است که حذف نرخ ترجیحی ارز و افزایش تورم نیز بتواند این احتیاط موجود در بازار سهام را از میان بردارد. البته به دلیل ارزندگی سهام به‌ویژه بعد از آزادسازی قیمت در بسیاری از صنایع، عرضه نیز محدود شده است.

بر این اساس احتمالا بازار در هفته جاری با نوسان اندک قیمت‌ها حول یک محدوده مشخص حرکت کند و تا زمانی‌که محرک قابل‌توجه‌تری برای بازگشت اعتماد به بورس اتخاذ نشود، بورس در همین مسیر حرکت خواهد کرد. مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده حرکت بورس در شرایط فعلی مذاکرات هسته‌ای است و هر خبری از این مذاکرات می‌تواند سمت و سوی بازار را در دست بگیرد.

نزولی: ۱۰‌درصد از تحلیلگران حاضر در نظر‌سنجی این هفته روند بازار را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این دسته معتقدند که بازار بی‌اعتماد است و جریان خروج نقدینگی در روزهای اخیر توسط سهامداران خرد نشان داد که هنوز هم بعد از یک دوره رشد (از اواسط بهمن ۱۴۰۰ تا اواخر فروردین ماه) از فرصت خروج از بازار استفاده خواهد شد.

از نگاه سهامداران

صعودی: ۵۹ درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی روند کلی معاملات در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد تحت‌تاثیر چند عامل احتمال تداوم حرکت قیمت‌ها در مسیر افزایشی وجود دارد.

روند بازارهای جهانی، سطوح نرخ دلار و افزایش قیمت محصولات در صنایع به‌ویژه صنایع کوچکتر بازار در بهبود روند این معاملات اثرگذار خواهد بود.

کم‌نوسان: ۲۸ درصد از سهامداران مزبور روند کلی معاملات در هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. تقابل ارزندگی سهام و ابهامات موجود در بازار سهام عامل اصلی کاهش حجم و ارزش معاملات و بالطبع نوسان اندک قیمت سهام است. بر همین اساس مادامی که در جهت بازگشت اطمینان اقدامات مناسبی صورت نگیرد و مسائل کلان‌تر اقتصادی و سیاسی نیز تعیین‌تکلیف نشود، بورس در همین مسیر کم‌نوسان حرکت خواهد کرد.

نزولی: به اعتقاد ۱۳ درصد از سهامداران حاضر در نظر‌سنجی «دنیای‌اقتصاد» معاملات سهام در این هفته در مسیر نزولی حرکت می‌کند. به اعتقاد این افراد حجم بی‌اعتمادی در بازار همچنان زیاد است و از این‌رو احتمالا سهامداران از هر فرصتی برای خروج از بازار بهره ببرند.

از طرفی به‌رغم موج تورمی شکل گرفته در صنایع، بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان احتمالا بر اساس تجربه دو سال‌اخیر بازارهای دیگر را برای سرمایه‌گذاری مورد مناسب‌تری ببینند.