حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اما روند متعادلی را در خرید و فروش‌های خود رقم زدند و هر چند برای دومین هفته متوالی خالص فروش این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران مثبت بود، اما تنها ۴۸ میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی از گردونه معاملات سهام خارج شد. در این میان صنایع ریالی که در سالیان گذشته از دلار ۴۲۰۰ بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدند، به موجب تقویت حذف این ارز از دادوستدهای اقتصادی سال‌جاری، مورد‌توجه بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان قرارگرفتند و در مقابل همچنان بزرگان کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور بودند که جایگاه خود را در صدر لیست فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حفظ کردند.

عملکرد هفتگی بازیگران بورسی

همان‌طور که اشاره شد در هفته منتهی به ۱۲ اردیبهشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه ۱۴۰۱، شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۴۸‌میلیارد و ۳۲۳‌میلیون‌ تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم تا برای دومین هفته پیاپی سهامداران خرد در زمین فروش سهام توپ بزنند، با این‌حال ناچیز‌بودن سرمایه خروجی از سوی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان داد که این گروه از بازیگران بورسی دیگر هراس گذشته را نداشته و با تعقل و تفکر بیشتری در حال دادوستد سهام هستند؛ جایی که از ۳۹ صنعت فعال بورسی، ۱۷ گروه در لیست خرید سهامداران خرد جای گرفتند و در مقابل نیز خالص فروش این دسته از سهامداران در ۲۱ صنعت مثبت بود. زیرمجموعه‌های گروه مواد و محصولات دارویی با خالص خرید ۵۱‌میلیارد و ۶۲۵‌میلیون ‌تومانی در صدر لیست ورود حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خودنمایی کرد و پس از آن نوبت به تولیدکنندگان محصولات غذایی رسید‌ تا شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۳۷‌میلیارد و ۹۲۵‌میلیون‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی باشند. امیدواری به منتفع‌شدن این صنایع از حذف دلار ۴۲۰۰‌تومان با افزایش نرخ‌های گزارش‌شده از مهم‌ترین دلایل ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقیقی به گروه‌های مذکور بود. در آنسوی بازار اما بیشترین خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد از زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گروه فلزات اساسی به میزان ۱۱۳‌میلیارد و ۲۲۹‌میلیون ‌تومان رقم خورد و در ادامه نیز پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شاهد انتقال سهامی به ارزش ۵۶ میلیارد‌تومان از سبد سهام حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران عمده بورس تهران بودند.

نگاهی به روزهای هفته

شنبه: در نخستین روز کاری هفته گذشته، شاخص‌کل بورس تهران تنها ۰۷/ ۰‌درصد افزایش ارتفاع داد و نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن با اثرگذاری گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر، ۸۳/ ۰‌درصد صعود کرد. در چنین فضایی هر چند شاهد ورود سرمایه‌های حقیقی به صنایع ریالی بودیم، اما این ورود پول از قدرت کافی برای مثبت‌کردن خالص خرید سهامداران خرد برخوردار نبود. به این ترتیب در مجموع دادوستدهای روز شنبه بورس تهران سهامی به ارزش ۴۰میلیارد و ۹۲۰‌میلیون‌ تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. دارو و محصولات غذایی در مجموع با خالص خرید ۳۲‌میلیارد و ۱۷۷‌میلیون‌تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها همراه شد و در مقابل گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب شاهد انتقال سهامی به ارزش ۱/ ۴۲ و ۹/ ۱۷ میلیارد‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

یکشنبه: روند کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان شاخص‌کل در دومین روز کاری هفته گذشته نیز ادامه پیدا کرد و این نماگر تنها ۰۶/ ۰‌درصد رشد کرد. نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن اما با تداوم سبقت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری از شاخص کل، حدود یک‌درصد دیگر افزایش ارتفاع داد. در چنین فضایی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بازهم فروش بیشتری را ثبت کردند و خالص خروج این دسته از بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان در روز یکشنبه ۲۹‌میلیارد و ۴۷۱‌میلیون‌تومان برآورد شد. بانکی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اما به واسطه انتشار اخباری درخصوص عزم دولت برای اصلاح نظام بانکی مقصد اصلی ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد در دادوستدهای این روز بودند و جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۶۱‌میلیارد و ۴۷۸‌میلیون ‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی را ثبت کردند.

دوشنبه: درحالی‌که بر اساس تقویم روز دوشنبه تعطیل اعلام‌شده بود اما با گزارش ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری مبنی‌بر عدم‌رویت هلال ‌ماه شوال در شامگاه یکشنبه، تعطیلی روز دوشنبه لغو شد تا بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در این روز نیز مشغول به دادوستد سهام باشند. نماگرهای بورسی روز دوشنبه وضعیت مناسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری داشتند و شاخص‌کل ۴۲/ ۰‌درصد افزایش ارتفاع داد و نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن ۸۲/ ۰‌درصد دیگر صعود کرد. حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز به زمین خرید سهام بازگشتند تا بورس تهران شاهد خالص خرید ۲۲ میلیارد‌تومانی این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران باشد. در این روز بیشترین توجه سهامداران حقیقی معطوف به گروه فرآورده‌های نفتی با خالص خرید ۴۵‌میلیارد و ۹۲۴‌میلیون ‌تومانی این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران شد.