به‌رغم ایجاد تقاضای نسبتا قابل‌توجه در بازار سهام همچنان ردپای بی‌اعتمادی و نگرانی در بورس ملموس است. رصد حرکت نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی نشان می‌دهد که این گروه از معامله‌گران در مجموع هفته در حال خارج‌کردن نقدینگی خود از بازار بودند؛ هرچند رقم سرمایه خروجی برای دومین هفته متوالی کمتر از ۱۰۰ میلیارد‌تومان بود، با این‌حال اوضاع و احوال بازار نشان می‌دهد به‌رغم این موج افزایش قیمت که نسبت P/ E سهام را بسیار جذاب کرده است، سهامداران هنوز با یک حالت تردید و نگرانی سهام را رصد می‌کنند. بخشی از این نگرانی به تجربه دوسال اخیر سهامداران در بورس برمی‌گردد. بخش دیگر نیز شرایط سرمایه‌گذاری در بازار‌های دیگر را امن‌تر و مطمئن‌تر می‌دانند و این موضوع مانع از فعالیت آنها در بازار سهام شده است. باید دید در ادامه این موج افزایش قیمت‌ها می‌تواند نگرانی‌ها در عرصه کلان کشور و بی‌اعتمادی در بورس را از میان بردارد یا بازار بازهم کج‌دار و مریز به روند خود ادامه می‌دهد.

از نگاه عمده کارشناسان و سهامداران حاضر در نظر‌سنجی این هفته «دنیای اقتصاد» شاخص سهام در هفته منتهی به پایان اردیبهشت‌ماه روند صعودی را تجربه خواهد کرد که نسبت به هفته‌های قبل نشان‌دهنده افزایش امیدواری فعالان بازار به آینده سهام است.

کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: ۵۳‌درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظر‌سنجی معتقدند در هفته جاری روند شاخص سهام صعودی خواهد بود. به اعتقاد این کارشناسان قیمت سهام با توجه به موج افزایش قیمت در صنایع مختلف در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد و این سطح از ارزندگی تقاضای سهام را تقویت می‌بخشد و عرضه را عقب می‌زند. از سوی دیگر رصد تحولات بازارهای دیگر از جمله بازار ارز و سکه سیگنال افزایشی به بازار سهام می‌دهد که می‌تواند محرک افزایش تقاضا در سهام دلاری بورس تهران باشد که به دلیل سهم ارزش بازار بالای این گروه‌ها، فعالان تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای شاهد ارتقای نماگر اصلی بازار خواهند بود. بسیاری از سهامداران با این ارزیابی که قیمت فروش محصولات صنایع چه تاثیری در عملکرد و سودآوری صنایع مختلف دارد، به خرید سهام تشویق می‌شوند و این امر موجب تحریک تقاضای سهام خواهد شد. علاوه‌بر این پایداری سطوح قیمت کالاهای پایه و بالا بودن سطوح قیمت نفت در بازار‌های جهانی نیز از معاملات سهام حمایت خواهد کرد.

کم‌نوسان: ۳۷‌درصد این کارشناسان نیز روند شاخص‌کل را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند قیمت سهام به‌رغم جذابیت خود همچنان نمی‌تواند تقاضای پایداری در بورس تهران ایجاد کند. شاید به این دلیل که از مسائل مربوط به افزایش تورم غافلگیر شده‌اند و فعلا نمی‌دانند چگونه برای سرمایه‌گذاری در بورس تصمیم بگیرند. بسیاری از دارندگان این سهم‌ها حاضر به فروش نخواهند بود. از سوی دیگر خریداران نیز احتمالا برای رصد تحولات اخیر به وقت نیاز داشته باشند. این امر در نهایت روند کم‌نوسانی برای شاخص سهام رقم خواهد زد. نگاهی به روند خرید و فروش در بازار هفته گذشته موید این موضوع بود، هرچند قدرت خریداران بیشتر از فروشندگان بود اما این اختلاف چشمگیر نبود، با این‌حال ممکن است انتشار گزارش‌های جدید شرکت‌ها با آمار و ارقام جدید ناشی از تحولات اخیر در عرصه اقتصاد معادلات سهامداران را تحت‌تاثیر قرار دهد. تا آن زمان حرکت بازار در یک روند کم‌نوسان محتمل‌ترین سناریوی ممکن است.

نزولی: ۱۰‌درصد کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی نیز روند نماگر اصلی بازار سهام را نزولی عنوان کرده‌اند. در پیش‌بینی روند از سوی این تحلیلگران، بی‌اعتمادی و سرخوردگی بیش از هر عامل دیگری نقش دارد. این کارشناسان معتقدند بورس‌بازان در شرایط فعلی بازارهایی همچون سکه و ارز را مطمئن‌تر می‌دانند و با استفاده از فضای مثبت موجود در معاملات احتمالا نقدینگی خود را از بازار خارج کنند. علاوه‌بر این به اعتقاد این دسته از تحلیلگران نزدیک‌شدن شاخص‌کل به محدوده مقاومتی نیز می‌تواند منجر به افزایش عرضه در بازار و بالطبع افت قیمت سهام شود، از این‌رو از نگاه این دسته شاخص سهام طی هفته جاری در مسیر ریزشی حرکت می‌کند.

از نگاه سهامداران

صعودی: ۵۹درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی «دنیای‌اقتصاد» با ذکر دلایلی مشابه‌ کارشناسان معتقدند، روند شاخص سهام طی هفته جاری صعودی خواهد بود. حذف ارز ترجیحی با ایجاد موج افزایش قیمت در صنایع مختلف در کنار جذاب‌شدن سطوح قیمتی سهام، نماگر بورس را در مسیر صعودی حرکت می‌دهد. علاوه‌بر این بورس نسبت به بازارهای دیگر در کسب بازدهی طی حدود دو سال‌اخیر عقب افتاد و حتی نتوانست همپای تورم حرکت کند و حالا این امکان برای بازار سهام مهیا شده است و این‌بار به تدریج شاهد توجه سرمایه‌گذاران به این بازار خواهیم بود.

کم‌نوسان: ۱۷‌درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته روند نماگر اصلی بازار را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. این سهامداران می‌گویند پس از تجربه دو سال‌اخیر در بازار سهام، سهامداران با احتیاط حرکت می‌کنند و هنوز هیچ عاملی نتوانسته این احتیاط موجود در بازار سهام را کنار بزند. مادامی که این احتیاط و بدبینی به بازار سهام وجود دارد، نوسان اندکی برای قیمت عمومی سهام رقم خواهد خورد.

نزولی: ۱۴‌درصد از سهامداران مزبور روند شاخص اصلی بورس را در هفته جاری نزولی عنوان کرده‌اند. این دسته معتقدند سهامداران به‌خصوص حقیقی‌ها درصدد خروج نقدینگی از بازار و ورود به بازارهایی همچون ارز و سکه هستند. این موضوع موجب عقب‌نشینی قیمت سهام خواهد شد.