همگام با صنایع بورسی

در هفته‌ای که گذشته بورس تهران شاهد انتقال سهامی به ارزش حدود ۹۳ میلیارد‌تومان از سبد سهام حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران عمده این بازار بود. در این میان نگاهی به‌ عملکرد ۳۹ صنعت فعال بورسی نشان از خالص خرید مثبت حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در ۱۶ گروه دارد. صنایعی که عمدتا در زمره گروه‌های ریالی و تولیدکنندگان کالاهای اساسی جای می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرفتند. در این‌خصوص می‌توان به گروه زراعت و محصولات غذایی اشاره کرد که در هفته گذشته از جذابیت بالایی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران خرد بورس تهران برخوردار بودند و در مجموع با خالص ورود ۱۲۴‌میلیارد و ۹۳۱‌میلیون‌تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها همراه شدند. در این میان تداوم وضعیت مناسب قیمت نفت در بازار جهانی و بهبود کرک‌اسپرد پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سبب شد تا حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خالص خریدی به ارزش ۶۵‌میلیارد و ۵۳۶‌میلیون‌ تومان در سهام زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی ثبت کنند. در آنسوی بازار اما ۲۳ صنعت با خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقیقی مواجه شوند. در صدر این صنایع، گروه فلزات اساسی بود که در مجموع دادوستدهای هفته‌ای که گذشت شاهد انتقال سهامی به ارزش ۶۸‌میلیارد و ۴۵۰‌میلیون ‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود، پس از آن نیز نوبت به زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شرکت‌های چندرشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای صنعتی رسید ‌تا با خالص فروش ۵۶‌میلیارد و ۸۰۹‌میلیون ‌تومانی هفته سوم اردیبهشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه را سپری کنند.

نگاهی به روزهای هفته

شنبه: در نخستین روز کاری هفته نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ۹۲/ ۰‌درصد صعود کرد تا استارت یک هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایشی در بورس تهران زده شود. در این روز حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز خریدار بودند و خالص ورود ۱۵۴‌میلیارد و ۱۴۶‌میلیون ‌تومانی را رقم زدند. خالص خرید مثبتی که عموما در زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پالایشگاهی بورس تهران رقم خورد. این صنعت روز شنبه شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۲۱۲‌میلیارد و ۵۳۹‌میلیون‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود.

یکشنبه: رشد میانگین قیمت سهام در دومین روز هفته نیز ادامه پیدا کرد و دماسنج بورس ۶/ ۰‌درصد دیگر ارتفاع گرفت، با وجود این حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تصمیم گرفتند بخشی از سهام خود را نقد کنند. در این روز شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۵۹‌میلیارد و ۷۳۹‌میلیون‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. روز یکشنبه در مقابل خالص خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در ۱۴ گروه بورسی، ۲۳ صنعت با خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد مواجه شدند. در صدر این لیست خروج، شرکت‌های چندرشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای صنعتی با خالص فروش ۵/ ۲۲ میلیارد‌تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قرار داشتند. در آنسوی بازار ولی فلزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با محوریت «فخوز» و «فولاد» شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۶/ ۲۶ میلیارد‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند.

دوشنبه: در میانه معاملات هفته گذشته، ورق بازار برگشت و نماگرهای بورسی قرمزپوش شدند. در این میان شاخص‌کل بورس ۸۳/ ۰درصد و نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن ۵۲/ ۰‌درصد عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی کردند و سهامداران حقیقی نیز خالص فروش ۳۲۶ میلیارد‌تومانی را رقم زدند. پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها روز دوشنبه در صدر لیست خروج حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جای گرفتند تا با خالص فروش ۲/ ۷۲ میلیارد‌تومانی، این دسته از سهامداران به ذخیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی بخشی از سود کسب‌کرده در روزهای ابتدایی هفته مشغول شوند. در ادامه لیست خروج حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، سهام زیرمجموعه گروه خودرو خودنمایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد که با جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۴۰‌میلیارد و ۴۶۴‌میلیون‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شد.  

سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه: افت قیمت سهام در چهارمین روز کاری هفته هر چند ناچیز اما ادامه پیدا کرد و همزمان با کاهش ارتفاع ۰۴/ ۰‌درصدی شاخص‌کل، حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز خالص فروش حدود ۷۰ میلیارد‌تومانی را رقم زدند.۲۷ صنعت بورسی روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه در لیست خروج حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جای گرفتند که در صدر این خروج سرمایه، گروه‌های کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور بورس تهران قرار داشتند. در این‌خصوص می‌توان به صنعت فلزات اساسی، فرآورده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی و محصولات شیمیایی اشاره کرد که در مجموع شاهد انتقال سهامی به ارزش ۱۳۲‌میلیارد و ۹۷۵‌میلیون ‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

چهارشنبه: در روز پایانی هفته، شاخص‌کل بورس تهران به حوالی سقف ثبت‌شده در سال‌گذشته رسید، پس از آنکه آمار و ارقامی درخصوص افزایش نرخ چهار گروه کالای اساسی شامل مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن روی خروجی برخی سایت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و کانال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خبری رفت، دلار رو به افزایش گذاشت و روز چهارشنبه برای ساعاتی به کانال ۳۰‌هزار‌تومان نیز سرک کشید. برای بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز همین دو سیگنال کافی بود تا نماگر اصلی این بازار با رشد ۶/ ۱‌درصدی، فاصله خود تا فتح سقف ثبت‌شده در سال‌۱۴۰۰ را به ۷/ ۰کاهش دهد. در این روز حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز خالص خرید ۲۰۸‌میلیارد و ۶۰۸‌میلیون‌ تومانی را رقم زدند.