از آنجا که چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز سیاستی مشخصی هم وجود ندارد سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که با نرخ ارز رشد می‌کردند، مثل گروه خودرویی نمی‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند و در نتیجه بر کلیت بازار سرمایه فشار وارد می‌شود، بنابراین انتظار است در این هفته فروش تا حدودی در بازار سرمایه ادامه پیدا کند. البته فشار فروش به‌معنای تغییر روند بازار نیست و صرفا اصلاح درون‌کانالی خواهد بود که امری کاملا طبیعی برای بازار سرمایه است چراکه نمی‌توان انتظار داشت که همیشه بازار سرمایه در یک جهت حرکت کند. یکی دیگر از خبرهایی که در آخر هفته منتشر شد، احتمال به بن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است، با این‌حال به‌نظر می‌رسد به مرور زمان فضای کلی اقتصادی راه خود را از برجام جدا کند. جداشدن راه بازار از برجام اتفاق نامبارکی نیست؛ چراکه بارها مشاهده شده اخبار برجام در طی سال‌ها چه تاثیری روی بازار داشته است. هرچه بازار به سمت کارآیی حرکت کند باید تاثیر خود را صرفا از پارامترهای اقتصادی بگیرد. اتفاقا اینکه مسیر بازارها از برجام جدا شود و به واقعیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی گره بخورد، اتفاق مبارک و حرکت در مسیر کارآیی بازار است.

البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که به هر حال اتفاقات مثبت در حوزه بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی می‌تواند به‌عنوان یک کاتالیزور در فضای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری عمل کند، بنابراین نباید اثر برجام بر بازار سرمایه را خیلی بزرگ ببینیم و بزرگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمایی کنیم. به‌نظر می‌رسد که سرنوشت برجام دیگر سیاسی شده و راه خود را از فضای اقتصادی جدا می‌کند. به‌صورت کلی پیش‌بینی از وضعیت بازار سرمایه به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که گاهی برخی از این پارامترها در تضاد با یکدیگر قرار می‌گیرند، بنابراین در شرایط فعلی کلیت بازار سرمایه را باید روند اصلاحی درنظر گرفت. از سوی دیگر از آنجا که فضای بازار سرمایه، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری است باید دید بلندمدت و میان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت در بازار تقویت شود، نه دید سفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازی و کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت، بنابراین به‌نظر می‌رسد نوسانات هفتگی بر روند کلی بازار اثری نداشته باشند و در بلندمدت تمامی سهام و صنایع بعد از یک اصلاح معقول، به مسیر رشد خود ادامه دهند.

در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت هیجانات بر روند بازار اثر می‌گذارند ولی در میان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت و بلندمدت واقعیات بر بدنه بازار تاثیرگذار خواهد بود. باید این اطمینان را به سهامداران داد که در میان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت و بلندمدت بازار سرمایه بهترین و امن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین فضا برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری خواهد بود، منتها مشروط به اینکه دید سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری (نه سفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازی و نوسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری) بر بازار سرمایه حاکم باشد، چون تحلیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای خارجی در میان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت و بلندمدت دید سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری از دید سفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازی حداقل چند پله بازدهی بیشتری دارد، بنابراین در میان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت و بلندمدت آینده بازار، بازار روشنی خواهد بود.