پاسخ از بابک سالاروند، کارشناس بازار سرمایه: بازار سرمایه در شرایطی قرار گرفته است که در حال تبدیل‌شدن به یک بازار فرسایشی است. فرسایشی که این بازار و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران به آن دچار شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند ناشی از عوامل متعددی است که بارها و بارها به آنها اشاره‌شده است. این فرسایش منتج به کاهش حجم و ارزش معاملات در بازار شده است، اما برای مرور دوباره این عوامل می‌توان به اصلی‌ترین عواملی که باعث‌شده بازار دچار چنین فضایی شود اشاره کرد. از جمله این عوامل اصلی می‌توان به ابهام در نرخ بهره، سیاست‌های اقتصادی دولت از جمله قیمت‌گذاری دستوری، تناقض در گفتار و عملکرد دولت در مقابل بازار سرمایه و طولانی‌شدن روند واگذاری سهام خودرویی به بخش‌خصوصی اشاره کرد. مجموع این عوامل باعث‌شده است که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران بیش از پیش اعتماد خود را به این بازار از دست بدهند و با مشاهده رفتار متناقض دولتمردان در قبال بازار، چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز روشن و واضحی از آینده بازار نداشته باشند.

در کنار این عوامل، مسائل دیگری همچون ابهام در مذاکرات احیای برجام، تحولات بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی و ریسک‌های سیاسی هم نقش تاحدودی اثرگذار بر فضای ورود و خروج سرمایه به بازار ایفا می‌کنند. در نهایت مجموع این اتفاق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باعث می‌شود که بازار در یک فضای بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی و غیرقابل ‌اتکا‌بودن به شاخص‌کل قرار بگیرد. حال با توجه به شرایط موجود که بازار سرمایه در آن قرار گرفته است و توضیحاتی که ارائه شد، برای هفته پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو، پیش‌بینی می‌شود که اولا بازار بازهم متاثر از این شرایط باشد و دوم هم اینکه شرایط بازار تغییر چندانی نسبت به هفته گذشته نداشته باشد، به‌همین‌دلیل همچنان انتظار می‌رود که سایه رکود و ارزش پایین معاملات را در بازار شاهد باشیم. همچنین پیش‌بینی می‌شود که بازار متعادل و همراه با نزول جزئی به راه خود ادامه بدهد. با این شرایط و ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار بودن آن در بازار، وضعیت را اینطور می‌توان توصیف کرد که در هفته‌جاری هم سایه رکود بازهم بر سر بازار سرمایه پابرجا خواهد بود و شاخص‌کل بدون‌تغییر چشمگیری پیش‌بینی می‌شود و تغییر چندانی نخواهد داشت.

خروج از این وضعیت هم در بازار سرمایه به عوامل مختلفی برمی‌گردد که مهم‌ترین آن شفافیت و ابهام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زدایی از شرایطی است که در وضعیت امروز بازار و نگاه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران برای ورود پول به بازار اثرگذار هستند. تا زمانی‌که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران شاهد رفتار متناقض دولتمردان در قبال بازار باشند و تا زمانی‌که بحران اعتماد که به واسطه سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌وجود آمده است، از بین نرفته باشد، این وضعیت کم و بیش در فضای بازار سرمایه ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار خواهد بود.