استان‌های آذری نشین قطب تولید شیرینی و شکلات کشور

استان های آذری نشین را می توان قطب شیرینی و شکلات کشور دانست و استان آذربایجان شرقی دراین میان سهم به سزایی درتولید شیرینی و شکلات کشوردارد.حفظ و توسعه این جایگاه طبیعتا مستلزم حمایت مسئولین و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به دلیل وظایف خود یکی از موثرترین کمیسیونها است. رضا رحمانی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از سویی به دلیل حضور درکمیسیون صنایع و معادن و از سوی دیگر به دلیل حوزه انتخابیه خود علاقه زیادی به حمایت ازصنعت شیرینی و شکلات دارد. او از وضعیت شیرینی و شکلات دراستان آذربایجان شرقی و برنامه های کمیسیون صنایع و معادن دراین باره می گوید.

مهندس رضا رحمانی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبریز یکی از قطب های مهم صنعت شیرینی و شکلات کشور است گفت: تبریز به دلیل داشتن کارخانجات بزرگ صنایع غذایی؛ قطب تولیدی به شمار می رود و در این خصوص حرفی برای گفتن دارد.

وی افزود: آذربایجان شرقی و شهر صنعتی تبریز در سال های اخیر به قطب صنایع غذایی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی ایران و خاورمیانه تبدیل شده است ؛ بطوریکه هم اکنون بیش از ۵۰ درصـد شیرینی و شکلات کشور که ۶۰۰ نوع محصول است در شهر صنعتی تبریز تولید می شود .

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ۵۲ درصدِ شکلات ، ۴۰ درصدِ بیسکویت ، ۴۳ درصدِ ویفر ، ۴۶ درصدِ تافی و ۳۸ درصدِ بّن بّن و آب نبات کشور در آذربایجان شرقی تولید می شود خاطر نشان کرد: هم اکنون ۸۵۰ واحد بزرگ و کوچک صنایع غذایی، شیرینی و شکلات ، آشامیدنی و آرایشی در استان فعال است و به همین جهت تشکیل خوشه صنعتی شیرینی و شکلات در تبریز در دستور کار است.

رضا رحمانی افزود: در سال های اخیر صنایع غذایی ، شیرینی و شکلات آذربایجان شرقی با بهره گیری از مدیران آگاه ، خلاق و کـارآفرین تـوانسته است حرف اول را در تولید و صادرات صنایع غذایی ، شیرینی و شکلات کشور بزند .

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، معتقد است امروز در بهترین فروشگاه های بزرگ آلمان، امارات، ترکیه، یونان و هلند انواع تـولیدات شیرینی و شکلات تبریز را می توان خریداری کرد و در اروپـا محصولات کیفی صنایع غذایی تبریز مشتریان زیادی دارد. رحمانی خاطر نشان کرد : با جلسات متعدد و منظمی که کمیسیون صنایع و معادن مجلس با صاحبان صنایع غذایی و شیرینی شکلات داشته ، بر تولید محصول کیفی ومطابق با استانداردهای جهانی و کسب درآمدهای ارزی تاکید شده است و در واقع تولیدات در این حوزه با محوریت صادرات انجام می شود.