نبرد چینی در ایـران

تیبا۲، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵، پژو ۲۰۷، برلیانس ۲۲۰، برلیانس ۳۲۰، چری ۳۱۵ اچ و رنو ساندرو از جمله مهم‌ترین خودروهایی هستند که در این رده خودرویی بیشترین حجم از فروش را داشته جایگاهی در خور دارند. در این بین دو محصول چینی موفق در رده قیمتی ۵۰ میلیون تومانی وجود دارند که با فروشی بالا توانسته‌اند به جایگاهی مستحکم دست یابند. مقایسه این شماره با تمرکز روی ارزش خرید و بررسی نقاط قوت و ضعف دو خودرو، تمرکز خود را روی ویژگی‌های اصلی هر مدل می‌گذارد. با این رویه، ببینیم خرید کدامیک از دو خودروی برلیانس اچ۳۲۰ و چری ۳۱۵ اچ بهتر و معقول‌‍‌تر است.

یک ب‌ام‌و چینی!

برلیانس ۳۲۰ را باید به حق یکی از شگفتی‌سازان سال ۹۶ دانست که با فروشی چشمگیر توانست گوی سبقت را از باقی رقبای چینی و برخی نمونه‌های داخلی برباید. نخستین نکته‌ای که هر بیننده آگاه هنگام مواجه با برلیانس ۳۲۰ آن را بازگو می‌کند طراحی بدنه این خودرو است که با شباهتی آشکار به محصولات هاچ‌بک ب‌ام‌و، عامل اصلی رونق فروش این خودرو است. در عین حال رنگ‌های جذاب، فضای داخلی شاداب و رنگ‌بندی مناسب کمک کرده تا ۳۲۰ به محصولی خاص و موفق در بازار ایران تبدیل شود. از جمله مهم‌ترین ضعف‌ این خودروی چینی می‌توان به قیمت بالای آن اشاره کرد. در عین حال طبق شنیده‌ها و تجربیات خریداران، این محصول شرقی بعضا ایرادات کیفی فاحشی داشته و سطح ایمنی بدنه‌اش چندان بالا نیست. ضمنا کیفیت ساخت بالایی چه در درون اتاق و چه در رنگ و مونتاژ بدنه نداشته و پس از مدتی افت کیفی این خودرو ملموس است. اما چنان که گفتیم، از جمله نقاط قوت این خودرو یکی طراحی اسپورت و زیبای بدنه و دیگری به کارگیری امکانات نسبتا مدرن مثل صفحه نمایشگر لمسی و فرمان برقی در این خودروی چینی است. ب‌ام‌و چینی شاید بهترین تعریف از برلیانس اچ۳۲۰ محصول پارس خودرو است که توانسته در کنار دانگ‌فنگ اچ۳۰کراس با فروشی بالغ بر ۲۸هزار دستگاه به یکی از محصولات باب میل خریداران ایرانی در سال ۹۶ تبدیل شود. حجم اتاق این خودرو در کنار ۳۱۵ از بهترین‌هاست ضمن اینکه به خوبی برای ۵سرنشین فضا و گنجایش دارد. خوشبختانه در مقایسه با بسیاری از خودروهای چینی، برلیانس افت قیمت چندانی در بازار خودرو نداشته و وضعیت فروش نمونه‌های دست دوم این محصول هم متوسط و حتی مناسب ارزیابی می‌شود.

جذاب نه مثل فورد فوکوس!

چری ۳۱۵اچ از بدو ورود به بازار ایران توانسته عملکرد روبه رشد و موفقی از خود نشان دهد. گرچه مدلهای اولیه این هاچ‌بک چینی در بخش صفحه کلاچ و نقص سیستم برق ایراد داشتند اما نمونه‌های فعلی ۳۱۵ را می‌توان محصولاتی با کمترین نقص فنی قلمداد کرد که هم کیفیت رنگ و مونتاژ بهتری دارند، هم هماهنگی موتور و گیربکس ارتقا یافته و هم وضعیت بازار دسته دوم این خودرو بهبود چشمگیری یافته است. با اینکه در مجموع نمی‌توان نمره کلی بالاتر از متوسطی به ۳۱۵ اچ داد ولی در مقایسه با برلیانس اچ۳۲۰، طراحی چری بهتر است، قیمت خودرو معقول‌تر است و البته سواری و کابین ۳۱۵ دارای حس بهتری است. مهم‌ترین ضعف‌هایی که این هاچ‌بک چینی دارد نخست استهلاک بالا و مصرف سوخت بیشتر این خودرو است. فقدان جعبه دنده اتوماتیک در کنار افت قیمت سریعش موجب شده تا بسیاری از خریداران از ۳۱۵ پرهیز کنند در عین حال رنگ‌بندی اتاق و حتی بدنه در این کلاس بهتر بود متنوع‌تر باشد تا خریداران با شوق بیشتری به خرید ۳۱۵ دست بزنند.

این همه انتقاد از ۳۱۵ اچ را با گفتن این نکات مثبت جبران می‌کنیم. در بخش گنجایش، ۳۱۵ محصولی متناسب است. این خودرو جادار با داشتن یک صندوق بار نسبتا بزرگ، صندلی‌های عریض و البته فضای سر مناسب برای ۴ سرنشین بزرگسال اتاقی راحت را در سفرهای کوتاه و بلند فراهم می‌کند. در عین حال هرچه برلیانس ۳۲۰ خودرویی است جوان‌پسند، چری ۳۱۵ توانسته در بین خانواده‌ها، اقشار مرفه‌تر و نیز مردان مسن جا باز کند.

12-02