سیب در برابر اژدها

 

عملکرد پردازشی: هوآوی میت ۱۰ پرو از پردازنده Kirin ۹۷۰ ساخت شرکت‌های‌سیلیکون استفاده می‌کند؛ شرکتی که به‌خاطر عملکرد خوب پردازنده‌هایش شهرت دارد. اما چیزی که Kirin ۹۷۰ را از سایر پردازنده‌های بازار متمایز می‌کند، واحد پردازش عصبی یا NPU آن است که چیزی شبیه به مغز را شبیه‌سازی می‌کند. در مقابل آیفون ۱۰ با پردازنده A۱۱ Bionic  خودش تقریبا تمام تکنولوژی‌های روز را در اختیار دارد. رویارویی پردازنده آیفون با Kirin ۹۷۰  اما کمی دشوار است؛ آن‌هم زمانی که دو سیستم‌عامل ناهمگون مثل iOS ۱۱ و اندروید ۸ برای این دو پردازنده در نظر گرفته شده باشد. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که به‌دلیل سیستم‌عامل و سخت‌افزار یک‌پارچه اپل، نتیجه کار این شرکت بهتر است. این در حالی است که بعضی‌ها معتقدند تجربه کار با این گوشی‌ها این فرضیه را رد می‌کند.

صفحه نمایش: نمایشگر آیفون ۱۰ با کمترین حاشیه، واقعا جذاب و خیره‌کننده است. اما نمایشگر میت ۱۰ پرو هم حاشیه کمی دارد. هر دو نمایشگر از نوع AMOLED هستند و از استانداردهای HDR پشتیبانی می‌کنند، اما نمایشگر آیفون ۱۰ از میت ۱۰ پرو کوچک‌تر است. وضوح تصویر و تراکم پیکسلی کمی در صفحه‌نمایش آیفون ۱۰ بیشتر است، اما این اختلاف را نمی‌توانید به راحتی ببینید. بدنیست بدانید که نمایشگر آیفون ۱۰ تصاویر را گرمتر نمایش می‌دهد، اما صفحه نمایش میت ۱۰ پرو تصاویر را واقعی‌تر نشان می‌دهد. روشنایی حداکثر و خوانایی زیر نور خورشید در آیفون ۱۰ کمی بهتر است و اگر رنگ‌های طبیعی‌تر را می‌پسندید باید بدانید که اپل در کالیبراسیون صفحه‌ نمایش بهتر است. در عوض در میت ۱۰ پرو می‌توانید دمای رنگی و پروفایل‌های رنگ را به دلخواه خود تنظیم و انتخاب کنید. البته حالت True Tone در صفحه‌ نمایش آیفون دمای رنگی را به صورت خودکار با توجه به شرایط محیطی تنظیم می‌کند. شاید بزرگ‌ترین ضعف آیفون در صفحه‌ نمایش، بریدگی بالای صفحه آن باشد؛ نکته‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود این است که اگر دو طرف این بریدگی و همچنین بخش پایینی که در اکثر اپلیکیشن‌ها برای قرارگیری نوار جسچرها در نظر گرفته شده را از فضای ۸/ ۵ اینچی صفحه ‌نمایش کسر کنید چیزی در حدود ۹۶/ ۴ اینچ برایتان باقی خواهد ماند که بسیار کوچک‌تر از ۰/ ۶ اینچ در میت ۱۰ پرو است. پس اگر صفحه‌ نمایشی بزرگ می‌خواهید میت ۱۰ پرو انتخابی بهتر خواهد بود.

دوربین: وب‌سایت معروف DxOMark دوربین آیفون ۱۰ و میت ۱۰ پرو را در یک رده و در رتبه یکسان قرار داده است و تنها پیکسل ۲ گوگل توانسته با اختلاف یک امتیاز از این دو گوشی پیشی بگیرد. کیفیت عکس هر دو گوشی بسیار عالی است، اما میت ۱۰ پرو امکانات متنوع‌تری نسبت به آیفون ۱۰ دارد.  رویکرد اپل و هوآوی به دوربین دوگانه هم با یکدیگر تفاوت اساسی دارد. هوآوی که حالا بیش از دو سال است که در گوشی‌هایش از دوربین دوگانه استفاده می‌کند، با تکیه برفناوری آلمانی لایکا از دوربین دوم مونوکروم استفاده کرده، این در حالی‌ است که آیفون ۱۰ به یک دوربین تله‌فوتو با فاصله کانونی ۵۲ میلی‌متری مجهز شده است. فلسفه دوربین دوگانه در میت ۱۰ پرو بالا بردن جزئیات و دامنه دینامیکی تصاویر به کمک سنسور مونوکروم و در آیفون ۱۰ زوم‌اپتیکال ۲ برابر و ثبت تصاویر پرتره با مات کردن پس‌زمینه است. با این حال در میت ۱۰ پرو به کمک وضوح ۲۰ مگاپیکسلی دوربین مونوکروم امکان عکاسی پرتره هم اضافه شده و همچنین زوم دوبرابری نیز با کمی کاهش کیفیت قابل‌انجام است. در نور مناسب هر دو دوربین عملکرد خوبی دارند. رنگ‌ها در هر دو به واقعیت نزدیک بوده و جزئیات و دامنه دینامیکی نیز بسیار خوب است. اگر در این بخش مجبور به انتخاب برنده باشیم شاید میت ۱۰ پرو در جزئیات و آیفون ۱۰ در دامنه دینامیکی عملکرد بهتری داشته باشد. اما در نور کم کفه ترازو بیشتر به سمت آیفون ۱۰ سنگینی می‌کند. آیفون به قابلیت عکاسی پرتره مجهز است که خروجی تصاویر این حالت مشابه خروجی عکاسی با دوربین‌های پیشرفته است. میت ۱۰ پرو با اینکه از دوربین تله‌فوتو بی‌نصیب است، اما جزئیات و لبه‌های سوژه را بهتر از آیفون ۱۰ شناسایی می‌کند و در نتیجه تصویری دقیق‌تر ثبت خواهد کرد.

صدا و باتری: برای طرفداران موسیقی میت ۱۰ پرو بهترین گزینه است. این گوشی با استفاده از فناوری‌های-فای توانایی پردازش صوتی صداهایی با کیفیتHD  را دارد. هر دو گوشی میت ۱۰ پرو و آیفون ۱۰ از بلندگوی مکالمات به عنوان بلندگوی دوم برای ایجاد صدایی استریو استفاده می‌کنند، اما تجربه کاربران نشان می‌دهد که صدا در آیفون ۱۰ توازن بهتری میان دو بلندگو داشته و کیفیت کمی بهتری دارد، در عوض میت ۱۰ پرو صدای بلندتری را تولید خواهد کرد. در بخش باتری هم میت ۱۰ پرو از نوع ۴۰۰۰ میلی‌آمپری با سیستم شارژ سریع بهره می‌برد که در کمتر از ۳۰ دقیقه از صفر به ۶۰ درصد می‌رسد و به‌راحتی باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپری آیفون ۱۰ را به چالش می‌کشاند.