براساس تحقیقات بیشترین دلیل شکست استارت‌آپ‌ها عدم درک صحیح و دقیق نیاز مشتری است که این موضوع جز با تحقیق و سعی و خطا با مفهومی مثل MVP یا نمونه اولیه قابل حل نیست.  در این بخش درنظر داریم تا با معرفی تجربه‌های استارت‌آپی فضایی برای آشنایی هرچه بیشتر شما با این کسب‌وکارها ارائه کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به راه‌اندازی کسب‌وکار نوپایی هستید و به‌دنبال ایده‌های ناب و جالب می‌گردید در این بخش با ما همراه باشید.

«دلیون» یک سرویس سفارش اینترنتی صبحانه و میان‌وعده بر بستر اپلیکیشن‌های موبایل و وب‌سایت است که در سال ۹۵ با هدف ارتقای سطح سلامت با نگاه ویژه به صبحانه در مناطق اداری تهران فعالیت خود را آغاز کرد. نگاه اولیه تنها معطوف به صبحانه در زمان مشخصی از روز بود که بعدها و براساس نظر مشتریان و ظرفیت بازار، حرکت به سمت میان‌وعده در بازه بیشتری از روز در دستور کار قرار گرفت.

آغاز: دلیون در ابتدای مسیر با سه نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های برتر تهران شروع به فعالیت کرد و پس از یکسال فرآیند جذب سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذارهای خطرپذیر حقیقی و حقوقی آغاز شد و خیلی زود براساس نقشه راه و موقعیت آن نزد مشتریان توانست نظر و اعتماد سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. بررسی نمونه‌های خارجی مثل All day Breakfast مک‌دونالد همواره یکی از منابع تحقیقاتی برای ترسیم مسیر راه و چشم‌انداز دلیون بوده و هست. دلیون نیز مانند هر شرکت استارت‌آپی تازه تاسیسی در ابتدای راه درحال تصمیم‌گیری برای سوالاتی مثل مدل درآمدی، جامعه هدف، قیمت مصرف‌کننده، بازه زمانی تحویل، مناطق تحت پوشش و... فعالیت خود را آغاز کرد و پس از بررسی نمونه‌های خارجی و داخلی، تحقیقات میدانی و نظر خبرگان تصمیمات نهایی اتخاذ شد. دلیون در ابتدای مسیر با هدف کاهش هزینه‌ها و ساخت MVP برای بررسی نظر مشتریان به جای اجاره کامل نقاط تجاری و تجهیز آن اقدام به اجاره اشتراکی زمان صبح رستوران‌های مناطق مدنظر خود کرد و در یک بازه چند ماهه و پس از بررسی ظرفیت و کشش بازار و به موازات آن جذب سرمایه اقدام به تاسیس شعب اختصاصی خود در سطح شهر تهران کرد. دلیون درحال حاضر با سه شعبه مناطق مرکزی و غرب تهران را تحت پوشش خود دارد و درحال حاضر شرایط را برای ایجاد شعب جدید در سطح شهر تهران فراهم کرده است.

میانه: در این مسیر، فراز و نشیب‌هایی دلیون را به جایگاه فعلی خود هدایت کرد که حفظ اعتماد کاربران به کیفیت همواره اولویت اصلی در هدف‌گذاری مدیران بوده و هست.

یکی از مسائل اساسی دلیون که همواره در تلاش برای بهبود آن منجر به نوآوری شده است حفظ دمای صبحانه‌های گرم به خصوص در روزهای سرد زمستان بوده که منجر به ساخت کیف گرمایی برقی قابل اتصال به موتور شده است که در حال حاضر قابل سفارش برای سایر شرکت‌ها نیز هست. از مشکلاتی که همواره شرکت‌های کوچک و متوسط به خصوص شرکت‌های استارت‌آپی را در ایران تهدید می‌کند مسائل حقوقی، مالیاتی و بیمه است که دلیون نیز از این موضوع متحمل هزینه‌های گزافی شده است. به‌رغم وعده‌های بسیار برای روان‌سازی و حذف کاغذبازی‌های اداری همچنان فرآیندهایی مثل ثبت شرکت، ثبت برند، اخذ مجوزهای لازم مثل نماد اعتماد و... همچنان وجود دارد در نتیجه برای افرادی که در حال شروع کسب‌وکار خود هستد شدیدا پیشنهاد می‌شود از کمک و تجربه سایر افراد به خصوص افراد اکوسیستم استارت‌آپی ایران استفاده کنند.

ادامه: در ادامه دلیون در تلاش است راه خود را به سمت سایر بازارها و نیز توسعه بازارهای فعلی دنبال کند و در این مسیر پیشنهادها و نظریات مشتریان فعلی به‌عنوان سفیران دلیون همواره مورد توجه بوده است. بسیاری از محصولات فعلی با نظر کاربران دستخوش تغییرات اساسی مثل حذف، تغییر یا اضافه شده است و به دلیل این همبستگی معتقدیم موفقیت حتمی است.