بازی پرقدرت یا قدرت در بازی؟

گرافیک بالا، سرعت پردازش و سرعت در عملکرد همه آن چیزی است که الماس‌گیمرها محسوب می‌شود. گیمرهایی که دوست دارند لپ‌تاپ مجهزی در اختیار داشته باشند تا در هر مکان و زمان برای رقابت حاضر و آماده باشند منتظر فصل رونمایی از لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی می‌نشینند. خبرها نیز حاکی از ورود لپ‌تاپ‌های متعددی که در لیست محبوب گیمرها جای می‌گیرند، است. اخیرا دو شرکت ایسر و ایسوس دو لپ‌تاپ مخصوص بازی با نام ایسر Nitro ۵ و ایسوس Zephyrus M را رو کرده‌اند؛ به‌نظر می‌رسد حالا فرصت خوبی است تا مقایسه‌ای میان این دو لپ‌تاپ داشته باشیم.

پردازنده‌ها

ایسر یکی از نخستین سازندگان کامپیوتری است که از هشتمین نسل پردازنده‌های لپ‌تاپی اینتل استفاده کرده است، این شرکت در جریان برگزاری نمایشگاه CES ۲۰۱۸ اولین لپ‌تاپ مجهز به پردازنده AMD در سبد محصولات خود را معرفی کرد. Nitro ۵ لپ‌تاپی چندرسانه و مناسب بازی است که از اردیبهشت با چندین سخت‌افزار مختلف به فروش می‌رسد.

حال ایسر نیترو ۵ نیز به لطف استفاده از پردازنده‌های AMD، قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد و با تجهیز به پردازنده گرافیکی جداگانه گزینه جذابی برای خریداران محسوب می‌شود. خریداران قادر خواهند بود تا از چهار هسته پردازشی رایزن با گرافیک یکپارچه وگا در کنار پردازنده گرافیک مستقل RX۵۶۰ بهره ببرند. این APU و پردازنده گرافیکی را حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه رم DDR۴ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD همراهی می‌کنند.  اما ایسوس پس از آنکه اینتل سری جدید پردازنده‌های نسل هشتم خود را در ابتدای هفته معرفی کرد از چند محصول جدید خود پرده برداشت که در میان آنها باریک‌ترین لپ‌تاپ گیمینگ جهان حضور دارد.

لپ‌تاپ (ROG Zephyrus M (GM۵۰۱ از پردازنده جدید Core i۷-۸۷۵۰H اینتل بهره می‌برد با یک کارت گرافیک مجزای GTX ۱۰۷۰ جیفورس عرضه می‌شود. ایسوس از سیستم آیرودینامیکی فعال نیز استفاده کرده تا مطمئن شود این محصول جدید و قدرتمند، حین پردازش‌های سنگین خنک باقی مانده و کاربران با افت عملکرد آن مواجه نشوند. به علاوه، کاربران باید در انتظار عملکردی روان و بدون نویز باشند. بنابراین ایسوس می‌تواند در داشتن قدرت بیشتر از نظر پردازندگی از ایسر پیشروتر محسوب شود.

بدنه و نمایشگر

ایسر نیترو ۵ (AN۵۱۵-۴۲) با بدنه پلاستیکی مشکی و چندین طرح قرمز رنگ و با بافت فیبرکربن، برای افزایش جذابیت بصری تولید شده است. این لپ‌تاپ از نمایشگر ۶/ ۱۵ اینچی Full HD بهره می‌برد که طبق گزارش شبکه استیم محبوب‌ترین رزولوشن بین گیمرها محسوب می‌شود. اما ایسوس Zephyrus M برای آن دسته از افرادی طراحی شده است که می‌خواهند قدرت یک دسکتاپ مخصوص بازی را در قالب لپ‌تاپی کوچک، سبک و باریک تجربه کنند. این محصول جدید از صفحه نمایشی ۶/ ۱۵ اینچی با وضوح ۱۰۸۰×۱۹۸۰ روی یک پنل «AHVA IPS» با نرخ بازخوانی ۱۴۴ هرتز و زمان پاسخگویی ۳ میلی‌ثانیه بهره می‌برد. به علاوه، برای این نمایشگر از فناوری دید گسترده نیز استفاده شده که معنای آن، واقعی ماندن رنگ‌ها حتی از زاویه‌های زیاد است. یکی از نگرانی‌های مرسوم در نوت‌بوک‌های مخصوص بازی، سامانه خنک‌کننده با توجه به ضخامت کم است؛ ASUS اما در این زمینه بسیار مطمئن ظاهر شده و ادعا می‌کند که سامانه خنک‌کننده Active Aerodynamic System (AAS) بسیار مدرن و پیشرفته‌تر از آن است که نگرانی در این زمینه وجود داشته باشد.

حافظه

ایسر به رم ۸ گیگابایتی و حافظه ۱ ترابایتی HDD مجهز است این درحالی است که «Zephyrus M به ۱۶ گیگابایت رم DDR۴ تجهیز شده و همراه با ۲۵۶ گیگابایت‌هارد جامد به اضافه یک ترابایت‌ هارد هیبریدی (SSHD) در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

قیمت

هم‌اکنون پیش‌فروش این لپ‌تاپ با قیمت پایه ۱۴۹۹ دلار آغاز شده و علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت ۲۱۹۹ دلار، آن را خریداری کنند.ایسر نیترو ۵ از ماه آوریل در جهان به فروش می‌رسد و قیمت پایه آن نیز ۷۹۹ دلار تعیین شده است.