تازه وارد و جاه‌طلب

 اکنون این عرصه نه‌تنها برای شرکت‌های شناخته شده حوزه دیجیتال جالب بوده، بلکه تازه واردانی با عرضه محصولات پر سر و صدا، رقبای قوی‌تر را به چالش کشیدند. شرکت فیت‌بیت یکی از همان تازه واردان عرصه رقابت بوده که توانسته جایگاه قابل قبولی در این عرصه رقابت برای خود پیدا کند. آخرین محصول این شرکت Versa Fitbit که در سال ۲۰۱۸ بسیار مورد توجه کاربران بوده که در ادامه به مقایسه آن با آخرین محصول شرکت،

 Apple Watch Series۳، می‌پردازیم:

 طراحی: از لحاظ ظاهری، Versa و اپل‌واچ سری ۳ تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. صفحه نمایش هر دوی آنها مربع و فول کالرند، البته صفحه اپل کمی بزرگ‌تر است. از لحاظ مشخصات، Versa دارای یک صفحه نمایش لمسی با رزولوشن ۳۰۰ در ۳۰۰ پیکسل و با ابعاد ۱/ ۲۴ میلیمتر و وزن ۳۸گرم است. ساعت اپل در دو اندازه، ۳۸ و ۴۲ میلیمتر با وزن ۵۳ گرم است. صفحه نمایش ساعت کوچک‌تر اپل OLED با رزولوشن ۲۷۲×۳۴۰ پیکسل بوده و نمونه بزرگ‌تر رزولوشن ۳۹۰×۳۱۲ پیکسل دارد. Versa و اپل‌واچ سری۳ از نظر زیبایی‌شناسی و طراحی در یک سطح هستند.

 عمر باتری و مقاومت در برابر آب: هر دو ساعت یک باتری لیتیوم قابل شارژ دارند. با این حال، Versa قابلیت اپل‌واچ سری۳ در مقابل گرد و خاک را ندارد. عمر باتری Versa چهار روز بوده و دو ساعته شارژ می‌شود. اما اپل با این مساله چالش دارد چراکه عمر آن در نهایت یک روز است و اگرGPS فعال باشد، این زمان کمتر می‌شود. هر دو ساعت تا ۵۰متر زیر آب مقاومند و در صورت خیس شدن، امکان ردیابی فعالیت شنا کردن را دارند. اپل‌واچ از طریق شارژر وایرلس و Versa از طریق USB امکان شارژ شدن دارد.

 ردیابی فعالیت بدنی: این نوع ساعت‌ها، یک ساعت با اولویت ردیابی فعالیت‌های بدنی است. کارکرد آنها تشخیص وضعیت کاربر در حالت فعال نمایش تعداد قدم، مسافت طی شده و میزان کالری سوزی است. البته این ساعتها درباره بی‌تحرکی کاربر به‌وی هشدار می‌دهند. یکی از مزایای Versa در این بخش ارائه گزارش وضعیت خواب از لحاظ عمیق یا سبک بودن و تجهیز به سنسور وقفه تنفس در خواب است که در ساعت اپل مشاهده نمی‌شود. سنسور ضربان قلب فیت‌بیت در طول زمان ورزش، در فاصله زمانی یک ثانیه و در سایر زمان‌ها هر ۵ثانیه، اطلاعات ضربان قلب را ذخیره می‌کند. همچنین Versa مجهز به VO۲ max برای محاسبه حداکثر میزان اکسیژن مصرفی در یک فعالیت ورزشی است. اپل‌واچ نیز ویژگی‌های مربوط به ضربان قلب خود را ارتقا داده است. کاربران آن می‌توانند با بالا بردن مچ دستشان میزان ضربان قلبشان را مشاهده کنند. علاوه بر این، ساعت هنگامی که ضربان قلب غیرمعمول باشد، به کاربر هشدار می‌دهد. برای اولین بار، ساعت اپل قادر به تشخیص ضربان قلب در وضعیت استراحت کاربراست، امکانی که فیت‌بیت پیش از این داشت. ضربان قلب، مهم‌ترین شاخص سلامت و تناسب اندام است. ساعت اپل برای اولین بار به سنسور ارتفاع سنج مجهز شده و کاربر می‌تواند اطلاعات مربوط به صعودش را دریافت کند. اپل‌واچ برای ثبت این اطلاعات نیاز به موبایل ندارد که این امکان برای ورزشکاران مزیت بزرگی است.

 سایر ویژگی‌ها: سری ۳ اپل‌واچ GPS داخلی دارد که اطلاعات دقیق‌تر درباره سرعت و فاصله ارائه داده و نیازی نیست کاربری هنگام خروج از خانه موبایل را به همراه داشته باشد. اما Versa چنین قابلیتی نداشته و برای اطلاع از موقعیت باید موبایل همراه کاربر باشد. تفاوت دیگر این است، اپل‌واچ سری ۳ یک سیم کارت کوچک الکترونیکی دارد که استفاده از آن برای کاربر هزینه دارد. از لحاظ قدرت پردازش، نسل سوم آی‌فون اپل‌واچ پردازنده دو هسته‌ای دارد که سرعت پردازش را تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد. همچنین یک تراشه برای اتصال بلوتوث و وای‌فای دارد که اتصال را ۸۵درصد سریع‌تر و ۵۰درصد کارآمدتر می‌کند. Fitbit اطلاعات پردازنده‌های versa را افشا نمی‌کند، با این حال، انتظار نمی‌رود فراتر از اپل باشد. در مورد ذخیره‌سازی، در Versa تا چهار گیگابایت و در نسخه جدید اپل‌واچ سری ۳ تا ۱۶ گیگابایت امکان ذخیره اطلاعات وجود دارد. همچنین به دیگر ویژگی آنها مانند داشتن فضا برای ذخیره موسیقی، نوتیفیکیشن تماس، امکان پرداخت بدون تماس و غیره می‌توان اشاره کرد. قیمت: قیمت یک ساعت فیت بیت Versa با بند اسپورت مشکی در سایت آمازون ۱۱۹دلار بوده و قیمت یک اپل‌واچ سری ۳ ذخیره ۴۲میلیمتری ۳۱۰دلار و ۳۸میلیمتری ۳۸۷دلار است.