آغاز: در اواسط سال ۹۵ به‌منظور انجام تبلیغات به‌دنبال مدلی با اثربخشی بالا ضمن بررسی آمار و ارقام و مدل‌های موجود در فضای تبلیغات محیطی و آنلاین به این نتیجه رسیدیم که در این بازار بازده (ROI) مورد نظر کسب نمی‌شود؛ بنابراین این کمبود، شروعی بر مطالعه و بررسی بازار و مدل‌های تبلیغات در جهان شد.

در اواخر سال ۹۵ بود که در مطالعات به مدل تبلیغات آنلاین تعاملی-تایپی کپچا (Captcha) برخوردیم. کپچا یک راهکار آنلاین به‌منظور ایجاد تمایز انسان از کامپیوتر است که در فضاهایی همچون ثبت نام، دانلود، آپلود، کامنت‌گذاری و... باعث افزایش امنیت در وبسایت‌ها می‌شود. حال با ورود تبلیغات به تکنولوژی کپچا روش نوین تبلیغات تعاملی-تایپی ممکن شده است. با توجه به مزایایی که در ادامه ذکر شده است و با بررسی بازار تبلیغات آنلاین ایران و نبود مدل مذکور، بر آن شدیم تا با تشکیل یک تیم، کار ایجاد این مدل را برای اولین بار در ایران آغاز کنیم.

می‌توان از مزایای مدل مذکور به نتایج مطالعات ComScore (یک شرکت اینترنتی بازاریابی، تجزیه و تحلیل و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ناشران و آژانس‌ها) اشاره کرد که:

۱- ایجاد بهبود برند (Brand Lifting) به میزان ۱۰ برابر بیشتر از تبلیغات بنری

۲- افزایش ۱۲ برابری یادآوری پیام برند (Message Recall) در ذهن مخاطب نسبت به سایر روش‌های تبلیغات آنلاین

۳- تایپ نام برند کسب‌و‌کار، عنوان کالا یا خدمات، شعار سازمان، نام کمپینی خاص، اعلام تخفیفات کالایا خدمات یک کسب‌و‌کار، اعلام زمان ارائه خدمات و... توسط کاربر اینترنتی

۴- حتمی بودن دیده شدن (Viewability) تبلیغات ازسوی یک انسان در فضای آنلاین

۵- ایجاد محل درآمدی جدید برای نمایش‌دهندگان (Publishers)

۶- بهبود تجربه کاربر (UX) با آسان شدن تایپ حروف فارسی معنادار و خوانا به جای حروف انگلیسی بی‌معنا و در اکثر مواقع ناخوانا

میانه: در انتهای فصل پائیز سال ۹۶ بود که تیم اَدِتو مدل مذکور را به‌صورت کامل ایجاد کرد و از نگاه آنان زمان آن رسیده بود که برای عرضه به بازار اقدام کنند، اما مشکلاتی در پیش‌روی آنان بود که در ادامه به آن می‌پردازیم. در ابتدا به‌دلیل نگرانی از کپی شدن مدل مذکور توسط رقبا، اَدِتو به جذب سرمایه‌گذار پرداخت تا بتواند با ورود قوی در بازار از ورود راحت رقبا جلوگیری کند و همچنین سرمایه کافی به‌منظور خرید فضاهای تبلیغاتی نمایش‌دهندگان (Publishers) کسب کند، ولی به‌دلیل اجرایی نشدن مدل مذکور در بازار تبلیغات آنلاین و نبود نتایج مثبت مشهود، سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری سرباز می‌زدند، بنابراین زمان آن رسیده بود که تیم بدون سرمایه، روشی خلاقانه برای ورود به بازار پیدا کند. تنها راه برای غلبه بر کمبود سرمایه به‌منظور خرید فضای ارائه تبلیغات تسهیم درآمد (Revenue share) بود که با این روش نبود سرمایه جبران می‌شد؛ ولی باید اَدِتو از قسمتی از درآمدی که در آینده کسب می‌شد، چشم‌پوشی می‌کرد.

روش دیگری که از ورود رقبا می‌توانست جلوگیری کند، ثبت حقوقی مدل بود که با تمام رایزنی‌های انجام شده با شرکت‌ها و متخصصان حقوقدان توانمند و نام آشنا، نتیجه خاصی حاصل نشد و از این روش نیز مانعی برای ورود رقبا ایجاد نشد. این ضعف یک مشکل زیرساختی در قوانین ثبت مالکیت معنوی ایران است که شایسته است مسوولان مربوطه راهکاری کارآمد در این خصوص ارائه کنند.مساله دیگری که تیم اَدِتو با آن روبه‌رو بود، دو سویه (Two-Sided) بودن مدل کسب‌و‌کار اَدِتو است و تعیین آنکه مذاکرات از نمایش‌دهندگان آغاز شود یا تبلیغ‌دهندگان. این سوال، همواره در استارت‌آپ‌هایی با مدل کسب‌و‌کار چندسویه مطرح است. با مطالعه و دریافت مشاوره از نخبگان صنعت نتیجه بر آن شد که شروع مذاکرات از نمایش‌دهندگان باشد و با رسیدن به حد مطلوب، مذاکرات با تبلیغ‌دهندگان آغاز شود.ادامه: استارت‌آپ ادتو پس از طی این مسیر، در ابتدای سال ۹۷ آغاز به فعالیت کرده است و در حال حاضر آماده سرویس‌دهی به کسب‌و‌کارها در فضای تبلیغات آنلاین تعاملی-تایپی است.