با دیوایس‌ها حرف بزن

اتصال به دیوایس‌ها

درحال‌حاضر دستیار آمازون الکسا (Amazon Alexa) در بسیاری از محصولات شرکت‌های حوزه فناوری قرار گرفته است و می‌توان آنها را در انواع بلندگو‌ها، روبات‌های هوشمند، لامپ‌های هوشمند و ... مشاهده کرد. این دستیار مبتنی بر صوت قادر است وظایف مختلفی نظیر پخش موسیقی، کنترل گجت‌های هوشمند خانگی، خاموش یا روشن کردن چراغ‌های منزل، قفل درها و حتی تنظیم ترموستات انجام دهد. اما در این‌سو دستیار صوتی شرکت گوگل این امکان را مهیا کرده که انتقال پول با فرمان صوتی امکان پذیرد. به این ترتیب از طریق فرمان صوتی می‌توان به فهرست تماس‌های گوشی خود پول واریز کرد.استفاده از آن به‌گونه‌ای است که کاربران با استفاده از عبارت سلام گوگل به‌حساب بانکی من دسترسی پیدا کن، وارد حساب خود می‌شوند و برای اعضای فهرست تماس تلفن همراه خود، پول ارسال می‌کنند. استفاده از فرمان صوتی در دستیار صوتی گوگل، هم با گوشی‌های اندرویدی و هم با آی‌فون سازگار است.

با این قابلیت اگر بخواهید بابت شام خود پول پرداخت کنید، فقط کافی است بگویید، باشه گوگل، برای (نام فرد یا موسسه) ۱۰۰ دلار برای شام بفرست. البته اگر نگران سوءاستفاده دیگران از چنین فناوری هستید، این شرکت تضمین کرده که انجام هر تراکنشی از طریق دستیار صوتی گوگل، مستلزم دسترسی کامل به‌حساب کاربری آن از طریق وارد کردن کلمه عبور یا استفاده از حسگر اثر انگشت است.  شرکت ال‌جی هم که ظاهرا قصد دارد در رقابت بین الکسا و گوگل بازاری به هم بزند و از این‌قدرت برای سایر محصولات تولیدی خود، استفاده کند به‌طوری که ماشین لباسشویی این شرکت به کمک دستیار صوتی گوگل، قابل کنترل خواهد بود.

قدرت‌نمایی در زبان

گوگل به‌خوبی توانسته زبان‌های دیگری جز انگلیسی را برای کاربری بهتر این دستیار صوتی فعال کند. حالا پس از آنکه هشت زبان تحت پوشش این برنامه قرار دارد طراحان دستیار صوتی گوگل متعهد شده‌اند تا پایان سال ۲۰۱۸ دستیار صوتی گوگل را به بیش از ۳۰ زبان مجهز کنند. درحال‌حاضر Google Assistant در هشت زبان در گوشی‌های هوشمند در دسترس است که می‌توان به انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای، اسپانیایی و پرتغالی (برزیل) اشاره کرد. آمازون نیز با الهام‌گیری از این موضوع سعی کرده دستیار صوتی الکسا را به مترجمی تبدیل کند که توانایی‌هایی فراتر از ترجمه صرف کلمات و عبارات داشته و قادر به ارائه پاسخ‌هایی متناسب با فرهنگ محلی خواهد بود.

آنچه گوگل می‌تواند و آمازون نمی‌تواند

دستگاه‌های الکسا تنها با چهار کلمه فعال می‌شوند که شامل: الکسا (Alexa)، آمازون (Amazon)، اکو (Echo) یا کامپیوتر (Computer). قابلیت اختصاص یک کلمه‌ دیگر برای فعال کردن این دستیار صوتی وجود ندارد. حال ممکن است زبان انگلیسی زبان بومی بسیاری از افراد نباشد و حتی برای برخی مشکل باشد، یا حتی شاید شما صدای یک خانم را برای این دستیار صوتی ترجیح ندهید. اما دستیار گوگل این امکان را به‌شما می‌دهد در صورتی که از صدای سخنگو ناراضی هستید آن را از زن به مرد یا از مرد به زن تغییر دهید. همچنین در الکسا امکانی وجود ندارد که دستورهای خود را بخواهید کوتاه کنید و از کلمات میانبر استفاده کنید اما گوگل می‌تواند دستورات کوتاه شده شما را بفهمد. به‌عنوان مثال شما می‌توانید فرمان «گوگل، عکس‌های خانوادگی من را از سال گذشته در تلویزیون نمایش بده» را، به فرمان «گوگل، من را تشویق کن» یا هر چیز دیگری تغییر دهید. با وجود همه تفاوت‌ها این رقابت اما پایانی ندارد و باید منتظر ماند و دید قابلیت‌هایی که تکنولوژی به ابداعات بشر می‌افزاید، چقدر وسعت می‌گیرد.