این محله در محدوده خیابان‌های سهروردی و جلفا، بزرگراه حقانی و بخشی از بزرگراه رسالت قرار گرفته و در محدوده شهرداری منطقه ۳ و ۷ پایتخت قرار دارد. تا پیش از عبور شبکه بزرگراهی از محدوده اطراف محله سیدخندان، این محله سکونتگاه نسبتا آرام و خوش آب و هوایی محسوب می‌شد اما طی بیش از یک دهه اخیر با توسعه شبکه بزرگراهی و نیز رونق ساخت‌وسازهای بلندمرتبه در معابری که گنجایش سکونت‌پذیری محدودی داشته‌اند، هم تراکم جمعیت و هم تراکم ترافیک در این منطقه به‌شدت افزایش یافت و شاید همین موضوع مهم‌ترین عامل موثر در کاهش مطلوبیت سیدخندان برای سکونت باشد. خیابان جلفا در این محله در زمره پرترافیک‌ترین معابر این محدوده است که در ساعات اوج ترافیک گاهی به پارکینگ طویلی برای خودروها تبدیل می‌شود.

در عین حال دو امتیاز مهم سیدخندان برای سکونت، یکی این است که این محله به دلیل واقع شدن عمده مساحت آن در محدوده منطقه ۳ تهران با برخی از محله‌های لوکس و گران‌قیمت شهر همچون قلهک، دروس، پاسداران و میرداماد فاصله اندکی دارد و در نتیجه دسترسی مطلوبی به مراکز خرید، رستوران و امکاناتی نظیر آن دارد. امتیاز و قابلیت دوم سیدخندان این است که چون در محدوده مرز منطقه ۳ و ۷ (پل سیدخندان) قرار گرفته، دسترسی به مرکز شهر به‌ویژه منطقه ۶ که پهنه کسب و کار و بسیار پر مراجعه است را نیز به سادگی فراهم می‌کند. بخش‌ جنوبی از محله سیدخندان نیز در محدوده منطقه ۷ قرار دارد اما اختلاف قیمت محسوس و جدی با بخش شمالی این محله ندارد. البته در نیمه‌جنوبی این محله (محدوده جنوب بزرگراه رسالت) تمرکز کاربری‌های تجاری و ساختمان‌های اداری قدری بیشتر از نیمه‌شمالی این محله است.

محله سیدخندان دسترسی بسیار مطلوبی به سرانه‌های سبز و تفرجی دارد. بوستان‌های بهشت مادران، جلفا و شریعتی از مهم‌ترین فضاهای تفریحی و سبز در نزدیکی سیدخندان به‌شمار می‌آیند که برای ساکنان قابل استفاده هستند. دسترسی سیدخندان به بزرگراه‌های حقانی، همت، رسالت و صیاد شیرازی نیز هم نقطه قوت محله و هم به دلیل ترافیک سنگین اغلب آنها، نقطه ضعف آن به‌شمار می‌آید. تازه‌ترین اطلاعات قیمتی از محله سیدخندان حاکی از این است که درحال‌حاضر قیمت آپارتمان نوساز در این محله براساس موقعیت قرارگیری ملک و امکانات بنا، رقمی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است. این درحالی است که عمده املاک معامله شده در یک ماه اخیر در این محله، واحدهای چند ساله بوده و آفت کمبود نوساز در بازار مسکن پس از نوسان قیمت مسکن در زمستان، دامنگیر سیدخندان نیز شده است.