چهار سفر سینمایی  قرن بیستمی

To Catch a Thief  (گرفتن یک دزد)

این فیلم در سال ۱۹۵۵ در کن و نیس فرانسه فیلم‌برداری شد. با حضور کری گرنت به‌عنوان یک دزد و گریس کلی به‌عنوان یک زن ثروتمند از طبقات بالای جامعه و کارگردانی آلفرد هیچکاک، این فیلم یکی از موفق‌ترین فیلم‌های دهه ۵۰ میلادی شد. داستان فیلم درباره عاشق شدن این دو نفر است که از طبقات مختلف جامعه هستند و در طول فیلم، دهه طلایی سفر و گردش را که همیشه درباره آن می‌شنیده‌ایم، به وضوح مشاهده می‌کنیم.

 Doctor Zhivago (دکتر ژیواگو)

روسیه در سال‌های انقلابش به‌عنوان یک مقصد گردشگری رده بالا مطرح نمی‌شد. اما دیوید لین با ساختن فیلم دکتر ژیواگو در سال ۱۹۶۵ موفق شد یک چهره زیبا از این کشور به جهان نشان دهد؛ هرچند این فیلم در اسپانیا فیلم‌برداری شد! از عمارت‌های بزرگ و زیبای مسکو گرفته تا دشت‌های مملو از گل حاشیه کشور، تصاویر فیلم طوری هستند که انگار دوربین دیوید لین عاشق روسیه است.

Murder on the Orient Express(قتل در قطار سریع‌السیر شرق)

این فیلم یکی از شاهکارهای دهه ۷۰ میلادی به‌شمار می‌رود. داستان فیلم درباره یک قطار سریع‌السیر است که یک سفر طولانی را انجام می‌دهد. آلبرت فینی در این فیلم نقش کارآگاه افسانه‌ای داستان‌های آگاتا کریستی، یعنی هرکول پوآرو را بازی می‌کند. همه چیز خوب پیش‌ می‌رود تا اینکه در میانه‌های شب، قتلی در قطار اتفاق می‌افتد و پوآرو قبول می‌کند که درباره قتل تحقیق کند. در قسمت ویژه قطار هم افراد ثروتمند حضور دارند؛ از یک پرنسس روسی گرفته تا یک کنتس جوان و زیبا. لوکیشن فیلم در دشت‌های برفی یوگسلاوی است و از لحاظ بصری بیننده را غرق در لذت می‌کند.

Out of Africa (بیرون از آفریقا)

این، یک تراژدی عاشقانه‌ درباره همسر یک بارون ثروتمند است که عاشق یک شکارچی حیوانات بزرگ می‌شود. این فیلم براساس رمان-زندگی‌نامه‌ای از آیساک دینسن در سال ۱۹۸۴ ساخته و در بریتانیا و کنیا فیلم‌برداری شده است. حسی که این فیلم به مخاطب منتقل می‌کند به همان اندازه شوم است که رابطه عاشقانه بین آن دو شخص متفاوت شوم به‌نظر می‌رسد.