نبرد دو ابرقدرت بازار لپ‌تاپ

طراحی: هر دوی این لپ‌تاپ‌ها از لحاظ طراحی، در راس سایر رقبای خود قرار دارند. به‌ویژه، طراحی مک‌بوک پرو که نمادین شده و در طول سال‌ها تکرار شده است. با این حال، ظاهر نقره‌ای، آلومینیوم و یکپارچه آن هنوز پرطرفدار است. از طرفی، یک چیز مهم در مورد Dell XPS۱۳ این است که هرگز تلاشی برای کپی‌کردن قابلیتی از MacBook Pro انجام نداده و همچنان سبک خود را داشته و تنها آن را در سال ۲۰۱۸ بهتر کرده است. قاب‌های خیلی لاغر در جدیدترین نسخه XPS۱۳ درحال‌حاضر حتی کوچک‌تر شده تا لپ‌تاپ ردپای کوچک روی میز داشته باشد. MacBook Pro در این زمینه بد نیست، اما XPS موفق‌تر است و در طراحی دیگر این لپ‌تاپ نمونه‌هایی با رنگ سفید و رزگلد، یا بافت کربنی فیبر سیاه وجود دارد. پیشرفت‌های اپل در صفحه کلید و روش‌های ورودی در MacBook Pro باعث شده این لپ‌تاپ مجموعه خوبی از قابلیت‌ها را داشته باشد. با این حال، صفحه کلید و پد لمسی XPS۱۳ بسیار راحت و کارآمد هستند. همانطور که انتظار می‌رود، مک‌بوک جدید دارای چهار پورت رابط ۳ (USB-C) و یک جک هدفون ۵/ ۳ میلی‌متری است. در نسخه فاقد نوار لمسی، دو پورت رابط ۳ دارد. XPS۱۳ مشابه است و دو پورت رابط ۳ را ارائه می‌دهد و شامل microSD slot و دانگل (dongle) یو‌اس‌بی است.

اجرا: مدل‌های مختلف هر دو لپ‌تاپ پردازنده‌های CPU Core i۵ و Core i۷ دارند، اما MacBook Pro هنوز یک نسل عقب است. XPS۱۳ جدید از پردازنده‌های ۸ هسته‌ای Core استفاده می‌کند. برای اپل، هشت گیگابایت رم استاندارد است. XPS۱۳ با قیمت ۱۰۰۰دلار شامل Core i۵، چهار گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی است. هر دو سیستم دارای گزینه‌های SSD بین ۱۲۸ گیگابایت تا یک ترابایت هستند، هر چند هیچ‌یک از آنها کارت گرافیک جداگانه ندارند.

کیفیت نمایش: با معرفی یک مدل ۴K، انتظار می‌رفت شرکت دل صفحه نمایش محصولاتش را به سطح بعدی برساند. حتی با وجود اینکه ادعا می‌کند نسبت کنتراست ۱۵۰۰: ۱ و روشنایی ۴۰۰ نیت است، اما از دقت رنگ دقیق ۱۰۸۰پیکسل که ۱۰۰ درصد رنگ در مقیاس Adobe RGB را نشان می‌دهد، کم می‌شود. صفحه نمایش مک‎بوک پرو ۴K نیست، اما از ۱۰۸۰ پیکسل واضح‌تر است. همچنین نسبت به XPS۱۳ نمرات بهتری در نمایش، دقت رنگ و محدوده رنگ دارد.

قابلیت حمل: مک‌بوک پرو نازک‌ترین و سبک‌ترین لپ‌تاپ بود، اما این روزها این مزیت را از دست داده است. XPS۱۳ جدید هم سبک‌تر و هم نازک‌تر است. از لحاظ باتری نیز باتری در مدل‌های قدیمی‌تر مک‎بوک پرو ۵/ ۷۴ وات ساعت بود، درحالی‌که مدل ۲۰۱۶ آن بدون نوار لمسی ۵/ ۵۴ و نسخه دارای نوار لمسی ۲/ ۴۹ وات ساعت است. حتی با بهبود بهره‌وری انرژی درMacOS High Sierra، این اتفاق برای عمر باتری Pro روی نداد. ۲۰۱۸ Dell XPS۱۳ در حقیقت ترفندی شبیه به جدیدترین مدل MacBook Pro ۱۳ را به‌کار برده تا میزان باتری را از ۶۰ وات ساعت تا ۵۲ وات ساعت کاهش ‌دهد.

قیمت: مدل‌های قدیمی Dell XPS۱۳ با مدل Core i۳ از قیمت ۸۰۰دلار آغاز می‌شود. در این طیف قیمتی جزو لپ‌تاپ خوب به‌شمار می‌رود. با این حال برای XPS۱۳ جدید باید ۱۰۰۰ دلار صرف کرد. نسخه دیگر آن که پردازنده Core i۵، هشت گیگابایت رم و یک SSD با ۲۵۶ گیاگا بایت دارد، ۱،۱۹۹ دلار است. مک‌بوک پرو ۱۳ با قیمت ۱،۲۹۹ دلار شروع می‌شود. این قیمت برای یک مدل با پردازنده Core i۵، هشت گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره است. مدل پایه که تنها دو پورت رابط ۳ داشته، بدون نوار لمسی و دارای ۲۵۶ گیگابایت رم لمسی است، ۱،۴۹۹ دلار می‌ارزد. با اضافه شدن دو پورت رابط ۳ و نوار لمسی قیمت آن به ۱۷۹۹دلار می‌رسد.