شرکت UberCab در سال ۲۰۰۹ توسط تراویس کالانیک و گرت کمپ تاسیس شد و سرویس اوبر و اپلیکیشن موبایل آن در سال ۲۰۱۱ رسما آغاز به کار کرد. این سرویس به سرعت پیشرفت کرد و حالا در ۶۳۳ شهر در سراسر دنیا فعالیت می‌کند. اوبر در عمر ۹ ساله خود هیچ‌گاه از عناوین خبری دور نبوده است. مفهومی که تحت عنوان سرویس خودروی اشتراکی یا همان تاکسی اینترنتی ایجاد شد، خیلی سریع به یک اتفاق بزرگ در حمل‌ونقل شهری دنیا تبدیل شد. اوبر شکل کاملا تازه‌ای به یک صنعت داد؛ به‌طوری‌که این روزها «اوبر همه چیز» به‌وجود آمده است و کلمه اوبر مترادف نوآوری و ساختارشکنی در صنعت به کار می‌رود.

اوبر در ادامه کارش دست از نوآوری نکشیده و همکاری با برخی شرکت‌های خودروسازی را شروع کرده تا در آینده گزینه خودروهای بدون راننده را هم در اختیار کاربرانش قرار دهد. یکی از بزرگ‌ترین موانع استارت‌آپ‌ها که اغلب به شکست آنها منجر می‌شود، هزینه‌ بالای زیرساخت‌ها است و کسب‌وکاری موفق است که بتواند این هزینه‌ها را پایین بیاورد. در مدل کسب‌وکار اوبر هزینه مالکیت خودرو، استخدام راننده‌ها یا تعمیر و نگهداری از خودروها وجود ندارد. در عوض، شبکه آن بر همکاری فرد به فرد بین راننده و مسافر متکی است که یک نرم‌افزار پیچیده امکان آن را فراهم می‌کند. با وجود مشکلاتی که اخیرا دامنگیر اوبر شده، این شرکت همچنان یکی از برترین استارت‌آپ‌ها محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که در سه ماه دوم سال ۲۰۱۷ درآمد خالص اصلاح‌شده این شرکت به ۷۵/ ۱ میلیارد دلار رسید.

بدون شک، موفقیت ناگهانی و درخشان اوبر به رهبری کالانیک، مدیرعامل سابق این شرکت برمی‌گردد. چشم‌انداز او برای تبدیل شدن به نیروی برتر بازار، این شرکت را از نظر رشد و توسعه به جایی که کالانیک می‌خواست برد. اما چند اشتباه مثل عدم توجه به قوانین و بی‌تفاوتی نسبت به ایجاد فرهنگ عملکردی پایدار به کناره‌گیری او منجر شد. جهش ناگهانی اوبر بدون شک الهام‌بخش کارآفرینان و استارت‌آپ‌های زیادی در دنیا شده تا برای عرضه محصولات و خدمات مختلف اپلیکیشن موبایل ایجاد کنند. البته بسیار مهم است بدانیم که تقلید صرف از مدل کسب‌وکار اوبر تضمین‌کننده موفقیت نیست. سازگارپذیری و رشد براساس نیازهای هر کسب‌وکار با تکیه بر نقاط قوت و توانایی ایجاد فرصت‌، کلید کار است.