قدرت‌طلبی تبلت جدید مایکروسافت

طراحی: طراحی آی‌پد اپل در سال ۲۰۱۸ همان طراحی آی‌پد کلاسیک است. حتی شاید بتوان گفت که از مدل‌های قبلی خود قابل تشخیص نیست، البته این اشکال محسوب نمی‌شود و با این حال، نسبت به رقبای خود همچنان طراحی پرطرفداری دارد. مایکروسافت برای طراحی «سورفیس‌گو» فلسفه طراحی خود را تغییر نداده و از نظر ظاهری به نظر می‌رسد نسخه کوچکی از سورفیس پروی معرفی‌شده در سال ۲۰۱۴ را تولید کرده است. با این حال، هر دو محصول از لحاظ طراحی فوق‌العاده هستند و ظاهر سخت و محکمی دارند. در اتصالات خارجی، سورفیس‌گو یک اتصال USB-C و یک کارت حافظه MicroSDXC و یک جک هدفون دارد. گزینه‌های اتصالی آی‌پد کمتر است. تنها یک جک هدفون و پورت Lightning بوده که این پورت هم نیاز به یک آداپتور برای اتصال به دستگاه‌های USB دارد.

نرم‌افزار: نرم‌افزار در هر دو سیستم قطعا متفاوت است. در حالی‌که در سورفیس‌گو یک برنامه کامل ویندوز ۱۰ نصب شده است، اپل سیستم عامل iOS اپل را اجرا می‌کند و به اپلیکیشن‌های اپ استور محدود می‌شود. اگر چه پیش‌فرض محصول مایکروسافت ویندوز ۱۰S تعریف شده و کاربر محدود به برنامه‌های این شرکت است. با این حال، نصب کامل و اجرای ویندوز ۱۰ در این دستگاه با چند کلیک میسر است. با این حال، در کل، سورفیس‌گو در مقایسه با آی‌پد از نظر نرم‌افزاری به چالش کشیده می‌شود. سال‌هاست برنامه‌های اختصاصی بسیار زیادی برای سیستم عامل iOS تولید می‌شود که روی آی‌پد به تمام آنها دسترسی خواهید داشت اما نرم‌افزارهای سازگار با دستگاه‌های لمسی ویندوزی هنوز چندان گسترده نیستند.

صفحه نمایش: یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های هر تبلت نمایشگر است. هر دو تبلت آی‌پد و سورفیس‌گو پنل‌های صفحه لمسی خوبی دارند. تبلت اپل دارای صفحه نمایش رتینا ۰۴۸/ ۲×۵۳۶/ ۱ است که شارپ به نظر می‌رسد و رنگ خوبی دارد. سورفیس‌گو دارای یک صفحه نمایش با وضوح پایین با رزولوشن ۱۸۰۰×۱۲۰۰ با تراکم پیکسل قابل‌توجه (۲۵۶ در مقابل ۲۱۷) است.قابلیت: در آی‌پد یک پردازنده A۱۰ Fusion به همراه یک کمک پردازنده M۱۰ تعبیه شده وجود دارد. در کنار آن ۲ گیگابایت RAM و دو گزینه ۳۲ گیگابایت یا ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی فلش دارد. یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های حاصل شده با سورفیس‌گو نسبت به سورفیس ۳، گذار از پردازنده‌ چهار هسته‌ای اتم به پردازنده پنتیوم گلد ۴۴۱۵Y اینتل است، در قلب سورفیس‌گو از پردازنده نسل هفتم دو هسته‌ای Pentium Gold ۴۴۱۵Y اینتل استفاده شده است و بسته به مدل‌های مختلف با چهار یا هشت گیگابایت RAM و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود. همچنین آی‌پد نیز با اتصال LTE کامل در دسترس است. در حالی که این هنوز کاملا با سورفیس‌گو امکان‌پذیر نیست.

وزن و اندازه: آی‌پد با وزن حدود ۴۶۷ گرم توانست سبک‌وزن‌تر از سورفیس‌گو ۵۲۰گرمی  باشد، البته این در حالی بوده که وزن تبلت مایکروسافت بدون صفحه کلید در نظر گرفته شده است. اما در مقوله اندازه رقابت کمی تنگاتنگ است، هرچند آی‌پد ۷/ ۹اینچ تقریبا نزدیک به اندازه ۱۰ اینچ سورفیس‌گو است، با این حال در کل، در میان تبلت‌های کوچک، سبک‌وزن و قابل حمل، آی‌پد نشان داده انتخاب بسیار خوبی برای استفاده روزمره است.

عمر باتری: عمر باتری احتمالا در سخت‌افزار اپل نیز بهتر خواهد بود. اپل ادعا می‌کند تبلتش برای استفاده عمومی تا ۱۰ ساعت شارژ دارد. البته در یک آزمایش ساده که در آن پنج ساعت فیلم‌های یوتیوب در آی‌پد پخش شد، کمی بیش از یک‌سوم عمر باتری را تخلیه کرد. البته چنین آزمایشی هنوز روی عمر باتری سورفیس‌گو انجام نگرفته است. با این حال، باتری آن چهار وات ساعت کمتر از آی‌پد است و باتری تبلت مایکروسافت تنها ۹ ساعت عمر می‌کند. البته این گمانه‌زنی‌ها درباره سورفیس‌گو وجود دارد که ممکن است قادر به اداره یک روز کاری هشت ساعته با یک بار شارژ نباشد.قیمت: سورفیس‌گو و آی‌پد هر دو در گروه تبلت‌های ارزان‌قیمت هستند. به طوری که این تبلت ۱۰ اینچی جدید مایکروسافت با قیمت بسیار مناسب ۳۹۹ دلاری وارد بازار می‌شود. قیمت کیبورد مخصوص این دستگاه ۹۹ دلار برای مدل ساده و ۱۲۹ دلار برای مدل آلکانتارا است. همچنین ماوس کوچکی که برای این دستگاه طراحی شده ۳۵ دلار و قلم دیجیتالی سورفیس هم به صورت جداگانه و به قیمت ۹۹ دلار فروخته می‌شود. قیمت تبلت اپل ۳۳۰دلار است.