به گزارش «دنیای اقتصاد»، نام این محله از نام بلوار شمالی-جنوبی استاد معین که محله مذکور را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده برگرفته شده است. محله استاد معین از شمال به خیابان و میدان آزادی، از جنوب به خیابان هاشمی، از شرق به محله دکتر هوشیار و از غرب به بزرگراه آیت‌الله سعیدی و فرودگاه مهرآباد می‌رسد. این مرزبندی حدود یک دهه قبل در شهرداری تهران برای محله استاد معین منظور شده و مبنای مطالعات و برنامه‌ریزی‌های شهری قرار گرفته است. اگرچه محله استاد معین تهران به سبب شروع توسعه از حدود ۶ دهه قبل، اکنون یکی از کانون‌های بافت فرسوده در غرب پایتخت به شمار می‌آید، اما در عین حال طی چند سال اخیر به‌عنوان یکی از محله‌های پیش‌رو در نوسازی نیز شناخته شده و همین موضوع به بازار مسکن در این محله رونق بخشیده است. نگاهی به معاملات انجام شده در بازار مسکن محله استاد معین طی یک سال اخیر گویای ازدیاد واحدهای نوساز عرضه شده در این محله است.

یکی از مزایای نسبی بازار مسکن در محله استاد معین، رونق ساخت و ساز آپارتمان‌های نقلی و کوچک‌متراژ در طول یک دهه اخیر است که موجب شده در این محله بتوان با بودجه‌های حداقلی نیز خانه‌های مناسب سکونت نوساز و تازه‌ساز یافت. آپارتمان‌های نوساز ۵۰ تا ۶۰ مترمربعی نوساز که در بسیاری از محله‌های تهران این روزها نایاب شده‌اند در محله استاد معین کم نیستند و این خود یک امتیاز برای خانه‌اولی‌هایی است که با بودجه محدود قصد دارند در نیمه غربی تهران صاحب خانه شوند. این محله از نظر دسترسی به بوستان‌های کوچک محله‌ای وضعیت خوبی ندارد اما همجواری آن با بوستان بزرگ المهدی(عج) به وسعت ۶۵ هزار مترمربع که در ضلع جنوب شرقی میدان آزادی قرار گرفته است، یک امتیاز ویژه برای ساکنان محله استاد معین به شمار می‌آید.

بررسی تازه‌ترین قیمت معاملات مسکن محله استاد معین حاکی است، ارزش هر آپارتمان در این محله بر اساس میزان نوسازی بافت زیرمحله‌ها متفاوت است. در محله استاد معین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی نوساز از ۳ تا ۸ میلیون تومان است که این تفاوت زیاد ناشی از جنس بافت زیرمحله‌ها است. اما واقعیت این است که قیمت متعارف مسکن در این محله و در بافت‌های نوسازی شده، مترمربعی ۵ تا ۷ میلیون تومان است و قیمت‌های کمتر و بیشتر از این، فایل‌های استثنایی با موقعیت‌های خاص هستند.