رستورانی برای سور دادن

  رستوران البرز

سهروردی

یکی از معروف‌ترین رستوران های سطح بالای تهران از نظر قیمتی اینجاست. یعنی از اون رستوران‌هاست که موقع سور دادن و شرط بندی و کل کل، وقتی می‌خوان بگن که تو جای گرون و اصطلاحا خفن طرف کباب می‌ده یا باید بده اسمش اول همه رستوران‌های کبابی میاد و می‌گن نهار تو البرز یا شام تو البرز!

تا داخل شدیم صدای پیانو به گوش رسید و جالبه اولین پیانیست اسپرت رو تو زندگی‌ام اونجا دیدم. آقا با لباس غیر رسمی در یک رستوران سوپر لوکس پیانیست بود که نمی‌شه همه خرده رو به فرد گرفت؛ وقتی که اجازه از جانب مدیر رستوران صادر شده و به این ترتیب ایشون هم لزومی ندیدن کت و شلوار بپوشن. خیلی جالبه برخی از رستوران‌های سوپرلوکس در دنیا حتی اجازه نمی‌دن یک مشتری با لباس غیررسمی وارد رستوران بشه و بعضا به آقایون کت می‌دن که هارمونی و اصطلاحا کلاس رستوران زیر سوال نره. من نمی‌گم که ابن روش تو همه رستوران‌ها پیاده شه، بلکه می‌گم هر چیزی هم آدابی داره، خیلی از رستوران‌ها هست که می‌تونیم همه با لباس راحت بریم و برخورد خودشون هم راحته اما چند جایی هم باشه که کلاس و خطوط قرمز داشته باشه بد نیست که هیجان انگیز هم هست؛ به ویژه از نظر کسب و کاری و مهمان خارجی، که بدونیم یک جایی می‌ریم که همه حتی مشتری‌های دیگه هم هماهنگ هستن و به حفظ دیسیپلین‌ها کمک می‌کنن.

پیانیست سر میزمون اومد و ازمون پرسید چه آهنگی براتون بزنم، من گفتم: سمفونی شماره چهل موتزارت! گفت: کلاسیک بلد نیستم، اما از موتزارت تُرکیش مارش رو بلدم، که همونم برامون زد.

ویتر اومد سر میز بدون اینکه بپرسه دوتا آب پرتقال گذاشت و دو تا سوپ و دوتا ماست موسیر! تعجب کردم که چه خوش‌آمدگویی برامون در نظر گرفتن اما بعد وقتی دیدم پولش رو تو فاکتور حساب کرده خوشم نیومد، اگر قراره پرداخت کنیم پس بهتره نظرمون پرسیده بشه و همین اعتراض رو هم بهشون کردم و بیشتر علت اعتراض کردن من حرفه‌ام هست؛ اما اعتراض کردن و سوال کردن هم بی کلاسی نیست. جواب شون این بود که اگه نمی‌خواستید یا نمی‌خوردید بهمون بگید ما برداریم از رو میز یا به حساب‌تون نزنیم. این هم درخواست عجیبیه! جلو مهمون آدم چی بگه؟

سوپ بد نبود و همین‌طور آب پرتقال. یک کبابی سفارش دادیم شصت سانت بود! واقعا واسه سه نفر بسه یادتون باشه این موضوع رو که مثل ما در عمل انجام شده نمونید. میگو کبابی هم خیلی خوب بود. کلا غذاش بد نبود؛ اما هیچ چیز خاصی ندیدم که به خاطرش انقدر گرون بود، فضا معمولی، سرویس معمولی، موزیک معمولی. در این بستر اینجا می‌تونه یک رستوران گرون باشه اما اینجا با این سرویس یک رستوران بسیار گرونه و برای این مورد توجیهی نمی‌بینم. خلاصه گرون بود برای همه اون چیزی که داشت. حق سرویس هم داشت.