ایکس‌های پیر و مفلوک!

با اینکه زمان نسبتا زیادی از نخستین روزهای ورود شاسی‌بلندهای چینی به کشور گذشته اما خیلی سخت نیست به یاد آوردن نخستین روزهایی که شرکت مدیران خودرو اقدام به رونمایی از یک کراس‌اوور چینی با نام ایکس۳۳ در ایران کرد و بلافاصله با اقبال بازار مواجه شد. شاسی‌بلند چری تیگو ۳ که محصولی کپی‌برداری شده از نسل دوم تویوتا راو۴ مدل ۲۰۰۰ بود، با داشتن اتاقی نسبتا جدید، قیمتی ۴۸ میلیونی و البته امکاناتی مناسب به طیف جدیدی از خریداران بازار ایران این امکان را داد که سوار بر خودروهایی خارجی شوند که ضمن داشتن آپشن‌های متعدد و ظاهر مدرن، از قیمتی تا ۵۰ درصد کمتر از نمونه‌های کره‌ای و ژاپنی برخوردار بوده که در کل این موضوعات باعث شد تا خودروهای چینی در ایران نسبت به محصولات تولید داخل جاذبه بیشتری داشته باشند. در این بین جایگاه ۲ خودرو به‌عنوان نمونه‌هایی نسبتا ارزان، فراگیر و پرفروش پررنگ‌تر از بقیه محصولات است که یکی از آنها همین ام‌وی‌ام ایکس۳۳ است و دیگری لیفان ایکس۶۰ بود که توانستند روی تب تند شاسی‌بلند دوستی ایرانیان، کاسبی پررونقی را تجربه کنند. نگاهی به وضعیت بازار این خودروها اما خبر از امتناع بسیاری از خریداران برای خرید مدل‌های کارکرده ایکس۶۰ و ایکس ۳۳ دارد. این موضوع نشان می‌دهد مجموعه عواملی که وجهه یک برند را در ذهن مخاطبان به شکلی خوب یا بد حک می‌کنند، درخصوص این ۲ خودروی چینی در پایین‌ترین حد ممکن قرار داشته و باعث بروز پدیده نااطمینانی در بازار دسته دوم به این ۲ شاسی بلند چینی شده است.

  وضعیت بازار ایکس۳۳

با داشتن طول ۴۱/ ۴ متر هم بزرگ‌تر و هم عریض‌تر از لیفان ایکس۶۰ است ضمن اینکه اتاق مکعبی‌شکل و درب بزرگ عقبش کمک می‌کند تا مسافران به راحتی از فضای خوب صندوق عقبش سود ببرند. یک موتور ۱۳۹ اسبی دارد که گرچه مصرفش بالاست ولی واقعا بی‌دردسر کار می‌کند و به رغم برخی ایرادات عمومی، ایکس۳۳ اس را در جایگاهی بهتر از لیفان ایکس۶۰ قرار می‌دهد. جالب است که وضعیت قیمتی نمونه‌های فول ام‌وی‌ام ایکس۳۳ اس هم بهتر بوده و این اتومبیل فعلا در بازار خودرو بین ۹۳ تا ۹۵ میلیون تومان قیمت دارند و نسبت به روزهای نخست ورود به ایران، اتومبیل با طراحی پخته‌تر، اتاق باکیفیت‌تر و البته امکانات بیشتر است. در عین حال بسیاری به لطف دوام متوسط همین خودرو دید کلی خود نسبت به اتومبیل‌های چینی را تغییر داده‌اند گرچه برخی از مدل‌های ام‌وی‌ام ایکس۳۳ که بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دارند با ایراد عمده کیفی و فنی مواجه شده‌اند. مثال بارز در این خصوص وضعیت بد جعبه‌دنده، موتور و البته رنگ اتاق است که سریعا افت کیفیت و کارکرد پیدا کرده و مالک را نیازمند مراجعه به تعمیرگاه می‌کند. لق شدن درب داشبورد، ایراد عمده در بسته شدن درب یک تکه و سنگین عقب، به صدا افتادن اتاق، درب زاپاس، صندلی ها و ترمزها در کیلومترهای بالا و در عین حال ضعف عمده قطعات خودرو که به دلیل کیفیت پایین مواد به کاررفته در ساخت آنها، امکان تعمیر را از آن گرفته و مالک را مجبور به تعویض آنها می‌کند که به معنی یک هزینه سنگین و فراگیر برای مالک چنین اتومبیلی است. این عامل را وقتی در کنار نبود تعمیرکاران حرفه‌ای خودروهای ایکس۳۳ قرار می‌دهیم به پدیده‌ای به نام امتناع مشتریان می‌رسیم که باعث می‌شود ابدا سراغ خرید نمونه دسته دوم ام‌وی‌ام ایکس۳۳ نشوند.

  وضعیت بازار ایکس۶۰

یک موتور پردردسر ۱۸۰۰سی‌سی دارد که برای بسیاری از مالکان ایکس۶۰ کابوسی واقعی است. شاید عجیب باشد اما موتور ایکس۶۰ بد کار نمی‌کند ولی توانش، کشش و مصرفش و البته آلایندگی‌اش ابدا با استانداردهای متوسط و نه سطح بالا همخوانی ندارد. ماجرای لیفان ایکس۶۰ البته به همین جا ختم نمی‌شود. این خودرو این روزها به شدت با کاهش تولید مواجه شده و فروش ناچیزی هم در نمونه‌های صفر دارد که دلیل آن مشخص نیست. در کنار این مورد، افزایش شدید قیمت از حدود ۶۸ میلیون تومان به ۹۷ میلیون تومان، آن هم در زمانی کوتاه بیش از همیشه بازار ایکس۶۰ را خراب کرده است. نبود پشتیبانی مناسب شرکت سازنده از خریداران در زمینه واردات و تامین قطعات مصرفی و تعویضی باعث شده تا درخصوص خرید مدل‌های دسته ۲ ایکس۶۰ یک ترس عمومی در بین خریداران ایجاد شده و کمتر کسی رغبت خرید این مدل را داشته باشد. اما لیفان ایکس ۶۰ واقعا کیفیت ساخت بهتری در مقایسه چری ایکس۳۳ داشته و گرچه بسیاری از معضلات همتای چینی خود را دارد اما همچنان خریداران بیشتری در بخش خودروهای کارکرده به سمت لیفان ایکس۶۰ متمایل هستند. هم‌اینک نمونه دنده‌ای و کارکرده این خودرو با ۱۰۰هزار کیلومتر استفاده، قیمتی۴۰ میلیونی دارد. البته موضوع عجیبی که خریداران هر۲ خودرو از آن گلایه کرده‌اند، ناپایداری شدید خودرو در سطوح لیز، خیس و برفی است که برای خودروهایی با ظاهر شاسی‌بلند واقعا آزاردهنده‌ است.

  نتیجه نهایی

چری هرچقدر هم که به مساله کیفیت محصولاتش بی‌توجه باشد، هم و غمش برای ارتقای طراحی، به‌روزرسانی اتاق و بدنه و البته عرضه پیوسته محصولاتش به بازار ستودنی است. همین عامل هم باعث شده حالا به تنهایی حدود ۷ درصد از کل بازار خودروی ایران به این شرکت چینی تعلق داشته باشد. ایکس۳۳اس نیز با اینکه همچنان از ایرادات نسخه اولیه خود رنج می‌برد ولی اتومبیلی قابل‌اعتمادتر از لیفان بوده و به لطف طراحی و امکانات و شرایط فروش بهتر، گزینه مناسبی برای دوستداران ایکس‌های پیر و فرتوت چینی است.