رقابت فشرده تبلت‌ها

اخیرا دو شرکت سامسونگ و مایکروسافت از ورود آخرین تبلت‌های خود به بازار خبر داده‌اند هرچند سامسونگ اعلام کرد ورود رسمی این محصول در چند ماه آینده است اما از آنجا که شرحی از ویژگی‌های آن منتشر شده نشان می‌دهد که این محصول یکی از بهترین تبلت‌های اندرویدی لقب خواهد گرفت و به نظر می‌رسد محصول قابل مقایسه‌ای با مایکروسافت خواهد بود. در ادامه به مقایسه ویژگی‌های این دو محصول پرداخته‌ایم.

گلکسی تب S۴ سامسونگ

از نظر طراحی تفاوت چندانی میان تبلت گلکسی تب S۴ و نسل قبلی آن نیست. قاب پشتی آن دارای سنسور دوربین است و احتمالا سیستم صوتی این تبلت توسط AKG تنظیم خواهد شد. شاید در مقایسه دو نسل آخر تبلت‌های سامسونگ تفاوت چندان فاحشی وجود نداشته باشد، اما مهندسان حاشیه‌های نمایشگر را به شکل قابل توجهی کاهش داده‌اند.کلید فیزیکی هوم که در گلکسی تب S۳ نقش اسکنر اثر انگشت را هم ایفا می‌کرد، حالا از نسل جدید حذف شده است. به نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد از اسکنر عنبیه چشم در این تبلت جدید استفاده کند.سازندگان این محصول از تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ در کنار ۴ گیگابایت رم، ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و اندروید اوریو استفاده خواهند کرد. به علاوه، ممکن است یک باتری قدرتمند ۷۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی قدرت‌بخش تبلت جدید سامسونگ باشد. گلکسی تب اس ۳ با قیمت ۵۹۹ دلار روانه بازار شده بود. اگرچه سامسونگ این قیمت را برای رقابت با آی‌پد پرو انتخاب کرد، اما در سال ۲۰۱۸، بسیاری از کاربران تمایلی به پرداخت ۶۰۰ دلار یا بیشتر برای یک تبلت اندرویدی ندارند. بنابراین اگرسامسونگ باز هم قصد رقابت با اپل را داشته باشد، احتمالا محصول قدرتمند و خوش‌ساخت خود را با قیمت ۶۰۰ تا ۶۵۰ دلار روانه بازار خواهد کرد.

سورفیس گو (Surface Go) مایکروسافت

از این سو اما مایکروسافت به تازگی از یک تبلت کوچک با نام سورفیس گو رونمایی کرد که قرار است رقابت را با لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت کروم بوک شروع کنند. تبلت سورفیس گو شباهت نزدیکی با تبلت سورفیس پرو دارد با این تفاوت که سورفیس گو از نمایشگری ۱۰ اینچی با وضوح تصویر ۱۸۰۰ در ۱۲۰۰ پیکسل و نسبت تصویر ۳ به ۲ بهره برده است.جنس قاب این محصول باکیفیت از فلز منیزیم ساخته شده است و قابلیت اتصال به کیبورد مغناطیسی را دارد. در سوی دیگر همچنان شاهد به‌کار‌گیری یک پایه نگه‌دارنده در قاب پشتی هستیم که امکان استفاده از تبلت در حالت‌های مختلف را فراهم می‌کند.فارغ از دوربین سلفی مجهز به سنسور تشخیص چهره سه‌بعدی و کنکتور سورفیس که امکان شارژ و اتصال دستگاه به پی‌سی را می‌دهد، شرکت سازنده در کنار سورفیس گو یک درگاه USB-C ۳.۱ هم تعبیه کرده که از آن می‌توان در جهت شارژ یا انتقال به مراتب سریع‌تر اطلاعات استفاده کرد. وزن تبلت سورفیس گو در مقابل سورفیس پرو کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است، با این حال همچنان کمی سنگین‌تر از آخرین نسل آی‌پد هست.

تبلت سورفیس گو هم با تایپ‌ کاور و قلم سورفیس پن‌ سازگاری دارد. شرکت سازنده مدعی است که با کاهش یک میلی‌متری فاصله میان دکمه‌های کیبورد کاور، کاربران می‌توانند تجربه تایپ با یک لپ‌تاپ کلاسیک را در این دستگاه پیدا کنند.در قلب این محصول شاهد استفاده از پردازنده Pentium Gold ۴۴۱۵Y اینتل در کنار ۴ و ۸ گیگابایت حافظه رم هستیم که در دو مدل ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی به بازار عرضه خواهد شد. دلیل انتخاب این تراشه دو هسته‌ای نسل هفتمی، ایجاد تعادل قدرت پردازشی و گرمای حاصل از فعالیت آن عنوان شده است؛ چراکه با این روش عمر شارژ باتری به ۹ ساعت کار مداوم افزایش پیدا کرده است.یکی از ویژگی‌های قابل رقابتی این تبلت با کروم بوک‌ها پردازنده آن است چراکه این دستگاه ویندوز ۱۰ نسخه S را اجرا می‌کند. قدرت این تبلت قادر به ارائه ویژگی‌های یک پی‌سی است، از این رو می‌تواند آی‌پد را از بسیاری جهات به چالش بکشد. مهم‌ترین نقطه قوت این تبلت قیمت آن است که ۳۹۹ دلار تعیین شده است.