نبرد چینی‌ها در میدان گوشی‌های هوشمند

در این میان، بازیگران چینی درصددند با تعبیه قابلیت‎های جدید، آن هم در گوشی‌های با ظاهر جدید، این طرفداران را جذب خود کنند و این انتخاب را به نفع خود رقم بزنند. مثلا در بهار سال جاری دو شرکت هوآوی و شیائومی رقابت تنگاتنگی در افزایش سهم خود در بازار گوشی هوشمند داشتند و آخرین محصولات خود با فاصله زمانی کمی رونمایی کردند. برای این نبرد، شرکت هوآوی «آنر ۱۰» (Honor ۱۰) و شرکت شیائومی گوشی Mi۸ را به میدان فرستاد که در ادامه به مقایسه ویژگی‌های این دو محصول چینی می‌پردازیم:

طراحی: هر دو گوشی‌های هوشمند در اندازه مرسوم هستند. هر دو آنها یک شیشه جلو و عقب با یک قاب آلومینیومی دارند و از لحاظ ظاهری براق و با لبه‌های دارای انحنا هستند. «هوآوی آنر ۱۰» در چهار رنگ مشکی، آبی، خاکستری و بنفش عرضه می‌شود. در حالی که شیائومی چهار گزینه طلایی، سفید، آبی و سیاه را برای گوشی Mi۸ انتخاب کرده است. هر دو گوشی سنسور اثر انگشت دارند، در «شیائومیMi۸» سنسور اثر انگشت عقب نصب شده، در حالی که حسگر «هوآوی آنر ۱۰» در جلو است. با این حال، تجهیز گوشی شیائومی به سیستم تشخیص چهره سه‌بعدی با استفاده از پرتوهای مادون‌قرمز باعث شده، «شیائومی Mi۸» گوی سبقت را در بحث طراحی از «هوآوی آنر ۱۰» برباید. این سیستم و دوربین در بریدگی نمایشگر قرار دارند. البته به غیر از آی‌فونX، شاهد استفاده از چنین سیستمی در گوشی ویوو X۲۱ هم بوده‌ایم، اما شیائومی اعلام کرده که این اولین گوشی اندرویدی است که می‌تواند سیستم تشخیص چهره کاملا سه‌بعدی را عملی کند. همچنین هر دو محصول دوربین دوتایی در پشت گوشی دارند، در دوربین «شیائومی Mi۸» دوربین به‌صورت عمودی در گوشه بالا سمت چپ بوده، در حالی که در «هوآوی آنر ۱۰»، دوربین در جهت افقی در گوشه بالا سمت چپ است. «هوآوی آنر ۱۰»، ۱۵۳ گرم وزن با ۷/ ۷میلی‌متر ضخامت دارد. وزن «شیائومی Mi۸ ۱۷۵» گرم و ضخامت آن ۶/ ۷میلی‌متر است.

نمایشگر: از این لحاظ، «شیائومی Mi۸» به لطف تکنولوژی به کار رفته در صفحه نمایش، نسبت به «هوآوی آنر ۱۰» برتر است، گوشی شیائومی از نمایشگر AMOLED ۶.۲۱ اینچی با رزولوشن Full HD پلاس بهره می‌برد و نسبت تصویر آن ۹: ۷/ ۱۸ و نسبت نمایشگر به بدنه ۵/ ۸۸درصد است. در حالی که گوشی هوآوی دارای صفحه نمایش لمسی ۴۸/ ۵ IPS LCD است. «هوآوی آنر ۱۰» یک صفحه نمایش ۸/ ۵ اینچی فول اچ‌دی پلاس (۱۰۸۰ در ۲۲۸۰) دارد. رزولوشن صفحه نمایش آنها تقریبا یکسان است.

دوربین: دوربین «شیائومی Mi۸» و «هوآوی آنر ۱۰» هر دو توسط هوش مصنوعی طراحی شده که باید تصاویر باکیفیت تولید کند. شرکت هوآوی برای این محصول خود از دوربین دوتایی پشتی باکیفیت استفاده کرده که یکی از آنها ۱۶مگاپیکسل و دیگری ۲۴ مگاپیکسل مونوکروم (Monochrome) است. این دوربین‌ها از دیافراگم f/ ۱.۸، سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزش‌گیر هوشمند بهره می‌برد. در جلوی این گوشی هم یک دوربین سلفی ۲۴ مگاپیکسل با نسبت کانونی f/ ۲.۰ دارد. در حالی که در پشت گوشی «شیائومی Mi۸»، دوربین دوتایی که به شکل عمودی روی یکدیگر قرار گرفته‌اند به‌خوبی قابل مشاهده است که هردوی آنها ۱۲ مگاپیکسل انتخاب شده‌اند. این دوربین‌ها مجهز به پیکسل‌های ۴/ ۱میکرومتری، لرزش‌گیر اپتیکال و حالت پرتره هوشمند هستند. دوربین سلفی این گوشی از نوع ۲۰ مگاپیکسلی است که از دیافراگم f/ ۲.۰ بهره می‌برد و با بهره‌گیری از تکنیک‌های خاصی می‌تواند کیفیت عکس‌های سلفی را بهبود ببخشد.

سایر ویژگی‌ها: هر دو گوشی هوشمند با مشخصات سخت‌افزاری قابل قبولی عرضه شده‌اند. «هوآوی آنر ۱۰» دارای تراشه Hasilicon Kirin ۹۷۰، پردازنده گرافیکی Mali-G۷۲ MP۱۲ و پردازنده ۸ هسته‌ای است و «شیائومی Mi۸» یک تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ شرکت کوالکام، پردازنده گرافیکی Adreno ۶۳۰ و پردازنده ۸ هسته‌ای دارد. سیتم عامل هر دو گوشی به نسخه ۱/ ۸ اندروید اوریو است. همچنین رابط کاربری برای «هوآوی آنر۱۰» EMUI ۸.۱ و برای گوشی شیائومی MIUI ۱۰.۰ است. «شیائومی Mi۸» ۶ گیگابایت رم و ۶۴، ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی دارد، محصول هوآوی به ۶ گیگابایت رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی مجهز می‌شود.

باتری: ظرفیت باتری گوشی هر دو سازنده شیائومی و هوآوی ۳۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است. «شیائومی Mi۸» از شارژ سریع باتری نسخه ۰/ ۴ و «هوآوی آنر ۱۰» از نسخه ۰/ ۲ پشتیبانی می‌کند. البته هیچ یک از گوش‌های قابلیت شارژ بی سیم را ندارند.

قیمت: مدل پایه این پرچمدار شیائومی با ۶ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی ۴۲۰ دلار قیمت‌گذاری شده، در حالی که مدل ۶۴ گیگابایت و ۱۲۸ گیگابایت گوشی «هوآوی آنر ۱۰» به ترتیب با قیمت ۴۱۵ دلار و ۴۸۰ دلار به فروش می‌رود.