پرواز ردبول  با بازاریابی چریکی

 یکی از بهترین نمونه‌های بازاریابی و ترویج رسانه‌های دیجیتال در یک دهه گذشته شرکت ردبول است.  شرکت نوشابه انرژی‌زای ردبول در سال ۱۹۸۷ به دست یک کارآفرین اتریشی به نام دیتریش ماتشیتز تاسیس شد. ماتشیتز با الهام از یک نوشیدنی انرژی‌زا در تایلند، تصمیم گرفت برند جدیدی تولید کند که طعم آن مطابق سلیقه غربی باشد. ردبول در حال‌حاضر بیشترین سهم نوشابه انرژی‌زا در بازار دنیا را به خود اختصاص داده و سالانه بیش از پنج میلیارد قوطی نوشابه می‌فروشد. در سال ۲۰۱۵ ردبول حدود ۵/ ۱۲ میلیون دلار فروش داشت که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را صرف تبلیغات کرد.  ردبول در حالی یک نمونه موفق در بازاریابی محسوب می‌شود که کمتر از سه دهه سابقه دارد و می‌شود گفت با مرحله به مرحله پیش بردن آگاهی برند خود، «یک شبه ره صد ساله رفته» است. در این مدت کوتاه، این شرکت از یک استارت‌آپ به یک شرکت بزرگ بین‌المللی تبدیل شد.

اولین کاری که این شرکت انجام داد، ایجاد آگاهی برند با شعار منحصربه‌فرد «ردبول به شما بال می‌دهد» بود. این شعار به گوش خیلی از ما خورده است. ردبول با استفاده از بازاریابی چریکی، نمونه رایگان محصولاتش را به جمع‌های دانشجویی، کافی‌شاپ‌ها، کتابخانه‌ها و هرجا مخاطب هدف (جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله) حضور داشتند می‌برد. سپس از طریق اسپانسر شدن برای تیم‌های بزرگ در رویدادهای ورزشی بزرگ، این آگاهی افزایش پیدا کرد.  ردبول رویکردی کاملا متفاوت نسبت به مشتریان خود دارد. بیشتر برندها مشتری را در مرکز فعالیت‌های خود قرار نمی‌دهند و او را ابزاری برای رسیدن به هدف می‌دانند. اما برای ردبول فروش نوشابه انرژی‌زا با کافئین زیاد هدف ثانویه است. اگر به صفحه اصلی سایت ردبول مراجعه کنید، چیزی از محصول نمی‌بینید. در عوض، با انبوهی از اطلاعات در مورد وقایع هیجان‌انگیزی که ردبول اسپانسر آنها شده و مشتری از آنها لذت می‌برد، مواجه می‌شوید.

بیش از ۱۰ سال پیش، ردبول مراکز رسانه‌ای برای خودش تاسیس کرد تا استراتژی‌های بازاریابی و پخش محتوای دیجیتال آن را اجرایی کنند. این اقدام موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود و امروز ردبول یکی از اسامی برجسته در صنعت بازاریابی دنیا است. به‌جز آن، ردبول نیاز به حضور در رسانه‌های اجتماعی را هم درک کرده و طرفداران زیادی در فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام دارد.

به‌طور کلی، هر کاری ردبول انجام می‌دهد، بر مبنای برند و بازاریابی محتوا است. کل استراتژی بازاریابی ردبول را می‌توان در یک جمله جمع کرد: اگر چیزی با ارزش واقعی به مخاطب خود ارائه کنید، مشتری راهی را که به محصول شما منتهی می‌شود، پیدا می‌کند.