بازیکن جدید سامسونگ در رقابت با اپل

طراحی: از لحاظ طراحی، به‌سختی می‌توان متوجه تفاوتی بین دو نسل اخیر گلکسی نوت شد. گلکسی نوت ۹ از همان‌ ساختار مبتنی بر شیشه و فلز، نمایشگری با حاشیه‌های باریک و لبه‌های خمیده در کنار کیفیت ساخت فوق‌العاده بالا بهره می‌برد؛ با این تفاوت که اکنون لبه‌های فریم فلزی گوشی با هدف ارتقای حس کاربری محصول و قرارگیری ساده‌تر آن در دست تراش خورده‌اند. ابعاد این پرچمدار سامسونگ ۹/ ۱۶۱×۴/ ۷۶×۸/ ۸ میلی‌متر و وزن آن ۲۰۱ گرم است که در مقایسه با آی‌فون ایکس با ابعاد ۶/ ۱۴۳×۹/ ۷۰×۷/ ۷ میلی‌متر و وزن ۱۷۴ گرم، گوشی سبکی نیست. البته دلیل آن می‌تواند نمایشگر ۴/ ۶ اینچی نوت ۹ با ۲۹۶۰×۱۴۴۰ پیکسل باشد در حالی‌که نمایشگر آی‌فون ایکس ۸/ ۵ اینچ با ۱۱۲۵×۲۴۳۶ پیکسل است. هر دو گوشی از تکنولوژی Super AMOLED سامسونگ استفاده می‌کنند. زمانی که نوبت به باز کردن گوشی می‌رسد، نوت ۹ سامسونگ به شما این امکان را می‌دهد یا اسکنر عنبیه چشم و تشخیص چهره را برای ورود به گوشی ترکیب کنید یا روی اسکنر اثر انگشت در پشت گوشی ضربه بزنید. البته اگرچه آی‌فون X اپل تنها به فناوری تشخیص چهره FaceID مجهز بوده، اما معمولا و در اکثر مواقع عملکرد خوبی داشته است. در نهایت، درباره رنگ می‌توان گفت گلکسی نوت ۹ سامسونگ در چهار رنگ آبی، ارغوانی، مسی و مشکی عرضه خواهد شد و برای آی‌فون X رنگ‌های نقره‌ای یا خاکستری است.

  قدرت و حافظه: حال وقت آن رسیده به سراغ مشخصات سخت‌افزاری و قدرت پردازش این گوشی‌ها برویم. گلکسی نوت ۹ سامسونگ از دو نوع پردازنده استفاده می‌کند. این شرکت برای گوشی‌های عرضه‌شده در بازار‌های آمریکا و چین پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۴۵ کوالکام و برای سایر بازارها پردازنده اگزینوس ۹۸۱۰ تعبیه کرده است. سامسونگ برای بهبود عملکرد گوشی جدیدش، آن‌را به ۶ گیگابایت رم مجهز کرده است. همچنین گلکسی نوت ۹ در دو مدل با ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی عرضه خواهد شد و تمامی نسخه‌ها از کارت حافظه Micro SD تا سقف ۵۱۲ گیگابایت حافظه پشتیبانی می‌کنند. نسخه ۵۱۲ گیگابایتی گلکسی نوت ۹ به هشت گیگابایت رم مجهز شده است؛ پیش‌تر نیز شایعاتی مبنی بر عرضه این مدل منتشر شده بود. آخرین پردازنده ساخت اپل به نام A۱۱ Bionic برای این دستگاه استفاده شده است. این پردازنده در کنارش حافظه رم ۳ گیگابایتی دارد و حافظه داخلی‌اش هم ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایتی است. آی‌فون X همیشه از آخرین سیستم عامل گوشی ویژه خود یعنی iOS استفاده می‌کند، در حال حاضر آخرین نسخه ios) ۱۱.۴.۱) و در پاییز نیز نسخه iOS ۱۲ عرضه خواهد شد. گوشی سامسونگ از اندروید اوریو ۱/ ۸ استفاده می‌کند.

  دوربین: هر دو این گوشی‌ها به دوربین جلو مجهزند، هر دو سنسور دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی در دوربین پشت گوشی با تثبیت‌کننده تصویر نوری ارائه می‌کنند. یکی از سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی در پرچمدار جدید سامسونگ، یک لنز با دیافراگم متغیر F/ ۱.۵ یا F/ ۲.۴ دارد. این موضوع باعث خواهد شد تا گوشی در محیط‌های کم‌نور با تغییر دهانه لنزی سنسور ۱۲ مگاپیکسلی به F۱.۵، در زمینه عکاسی عملکرد بهتری داشته باشد. چرا که لنزهای دوربین آی‌فون با دیافراگم f/ ۱.۸ و f/ ۲.۴ است. دوربین جلو در آی‌فون X یک ۷ مگاپیکسلی با قابلیت دیافراگم f /  ۲.۲ و در گوشی سامسونگ ۸ مگاپیکسل با دیافراگم f/ ۱.۷ است.

  باتری: سامسونگ درباره باتری گلکسی نوت ۸ چالش پردردسری را پشت‌سر گذاشت، از این رو با افزایش ۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی ظرفیت باتری گلکسی نوت ۹، در‌صدد رفع این مشکل برآمده است؛ کره‌ای‌ها مدعی هستند که این گوشی با باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی خود می‌تواند تا یک روز کاربر را همراهی کند. البته سازندگان آی‌فون ایکس مجهز به باتری ۲۷۱۶ میلی‌آمپرساعت نیز همین ادعا را دارند. هر دو گوشی از شارژ بی‌سیم و سریع پشتیبانی می‌کنند.

  قیمت: قیمت مدل پایه گوشی سامسونگ ۱۰۰۰ دلار تعیین شده که به ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی مجهز است و نسخه ۱۲۵۰ دلاری آن هم از ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی برخوردار است. همچنین نسخه ۶۴ گیگابایتی آی‌فون X با قیمت ۹۹۹ دلار و نسخه‌ ۲۵۶ گیگابایتی آن با قیمت ۱۱۴۹ دلار عرضه شد.