آلترناتیوهای کهنه

 پراید ۱۳۱

بازه قیمتی ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان

پیشنهاد جایگزین: تندر ۹۰ مدل۱۳۸۶

دلیل انتخاب: به نظر می‌رسد تجربه رانندگی و استفاده از تندر ۹۰ در ایران در یک دهه اخیر اثر بزرگی روی ارزش برند رنو بین خریداران گذاشته است وگرنه چرا خبر خروج این شرکت از ایران باعث شد تا قیمت محصولاتش دو برابر شود؟ تندر۹۰ که به محصولی با استهلاک اندک، هزینه نگهداری پایین و ساختار فنی ایمن و ساده مشهور است، در مدل‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ بسته به سطح کارکرد و سلامت بدنه و موتور قابلیت جایگزینی با نمونه‌های صفر کیلومتر پراید را دارد، مخصوصا که در مقایسه با این خودرو هزینه نگهداری خیلی بالاتری نداشته و در کنار موتور و گیربکس و فرمان بهتر، گنجایش بیشتر و مصرف کمتری دارد.

تیبا ۲

بازه قیمتی ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان

پیشنهاد جایگزین: فولکس گل

دلیل انتخاب: هنوز هم این فولکس برزیلی ساده و بی‌آلایش در بازار محبوب است و به‌رغم افزایش قیمت، می‌توان نمونه‌هایی از آن را که سالم و سرحال هستند پیدا کرد و برای چند سال به شکل مداوم استفاده کرد. البته این خودرو مصرف سوختی همپای تیبای ۲ داشته و کمی هم گران تعمیر می‌شود ولی کشش وعملکرد بهتر موتور در کنار کیفیت ساخت بالا، استهلاک پایین و البته فضای بیشتر مواردی است که باعث می‌شود خریدش به شدت توصیه شود.

سمند

بازه قیمتی ۴۵ تا ۵۵ میلیون تومان

پیشنهاد جایگزین: سیتروئن زانتیا

دلیل انتخاب: با اینکه زانتیا نه خودرویی است ایمن و کم مصرف و نه محصولی است کم استهلاک، اما لذت سواری بسیار بالا، تکنولوژی ساخت پیشرفته، سواری نرم و راحت و البته برند برتر مواردی است که می‌تواند خریداران را از ابتیاع سمند دور کرده و سمت خود جذب کند، مخصوصا که این خودرو با داشتن یک موتور ۲۰۰۰ سی‌سی نیرومند یک گزینه اسپورت هم به حساب می‌آید.

دنا

بازه قیمتی ۵۵ تا ۷۰ میلیون تومان

پیشنهاد جایگزین: رنو مگان ۱۳۹۰

دلیل انتخاب: این خودرو مجهز و مدرن فرانسوی را بیش از هر چیزی به سواری نرم و پایدار در کنار ایمنی بالا بدنه و اتاق می‌شناسند. در عین حال به لطف شاسی و موتور مشترک با رنو تندر۹۰، خرید مگان علاوه بر تجربه سواری با یک اتومبیل صاحب سبک اروپایی برای شما هزینه نگهداری چندانی ندارد. در واقع مگان ۱۶۰۰ همه ویژگی‌های فنی تندر۹۰ را دارد ضمن اینکه فضای بیشتر و صندوق بزرگ‌تر و سواری بهتری را هم عاید شما می‌کند.

رنو تندر۹۰ پلاس دنده‌ای

بازه قیمتی ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان

پیشنهاد جایگزین: هیوندای آوانته ۱۳۸۸ دنده‌ای

دلیل انتخاب: آوانته مونتاژ کرمان از هر جهت خودرو قابل اعتمادی است حتی اگر حدود ۱۳۰ هزار کیلومتر هم کار کرده باشد چراکه فلسفه هیوندای برای ساخت این خودرو تولید یک اتومبیل شهری کوچک و کم‌مصرف و ساده است که مناسب خانواده‌های شهری باشد. از آنجا که امکانات خودرو از تندر۹۰ بیشتر است، آوانته را می‌توان جایگزین مناسبی برای تندرپلاس دانست مخصوصا که از یک موتور ۱۳۹ اسبی هم سود می‌برد.

رنو ساندرو دنده‌ای

بازه قیمتی ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان

پیشنهاد جایگزین: تندر ۹۰ مدل۱۳۸۶

دلیل انتخاب: مزدا۲ مونتاژ مدل۱۳۹۰

کوچکتر از ساندرو است اما خب کیفیت ساخت و طراحی و مونتاژ خودرو ژاپنی مزدا۲ چندین پله بالاتر از رقیب رومانیایی است. مزدا۲ که در کلاس خودروهای سوپرمینی جزو بهترین‌ها در جهان است، با داشتن امکاناتی نظیر سنسور و دوربین دید عقب، موتور ۱۰۲اسبی کم‌استهلاک، جعبه دنده ۴سرعته تیپ ترونیک و ترمزهای نیرومند خودرویی قابل اعتماد است که تجربه بهتری را در مقایسه با رنو ساندرو در بخش رانندگی به شما ارزانی می‌دارد. در عین حال مزدا۲ به لطف سواری نرم و راحت و هماهنگی عالی بین موتور و گیربکس، یکی از بهترین جایگزین‌ها برای رقبای متعدد این کلاس است. خوشبختانه مزدا۲با داشتن رنگ‌هایی متنوع و خاص، دایره انتخاب را برای بخش‌هایی از خریداران مشکل‌پسند گسترش می‌دهد.

پژو ۲۰۷ اتومات

بازه قیمتی ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان

پیشنهاد جایگزین: کیا پیکانتو ۲۰۱۴

دلیل انتخاب: یک سوپرمینی موفق دیگر که در بازارهای جهانی توانسته بسیاری از خریداران را به‌جای پژو، رنو، فولکس و سیتروئن به سمت خودروساز کره‌ای بکشاند. پیکانتو که به واسطه ظاهر عجیب و فانتزی در کنار امکانات متعدد کابینش توانسته در ایران به محصولی موفق تبدیل شود، یکی از خودروهای ایمنی این رده از بازار به‌حساب می‌آید که علاوه بر مصرف سوخت پایین و سهولت رانندگی در شهر، به شش ایربگ، دارای امکاناتی مثل سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارتر، صندلی‌های چرمی، سیستم رانندگی اکو و کولر دیجیتال هم هست که همین عامل می‌تواند بسیاری از خریداران آپشن دوست و تنوع طلب را به جای پژو ۲۰۷ اتومات یا رنو اسندرو استپ‌وی به سمت کیا پیکانتو سوق دهد.