جدیدترین رقابت بازار ساعت هوشمند

تراکم

سامسونگ در جریان مراسم معرفی آخرین محصولاتش، از سری جدید ساعت‌های هوشمند یعنی گلکسی واچ(Galaxy watch) رونمایی کرد. با توجه به تصمیم اپل برای معرفی نسل چهارم ساعتش در رویداد ۲۰۱۸ این شرکت، انتظار می‌رود رقابت سختی بین آنها در بازار این گجت پوشیدنی باشد. البته در این گزارش، ما به مقایسه گلکسی واچ سامسونگ با آخرین ساعت هوشمنداپل در بازار یعنی اپل واچ ۳ (Apple Watch ۳) می‌پردازیم:

طراحی: هر دو شرکت سامسونگ و اپل برای طراحی ساعت هوشمند روش‌های مختلفی را امتحان کردند. انتخاب سامسونگ، صفحه گرد و کلاسیک ساعت‌های قدیمی بوده و اما اپل با الگوبرداری از زیبایی‌شناسی گوشی‌های هوشمند برای ساعت‌هایش بهره گرفت. اپل نسل سوم ساعتش را عرضه کرد. اپل واچ۳ در دو اندازه ۳۸ و ۴۲ میلی‌متری و با بدنه از جنس آلومینیوم در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و خاکستری و نسخه سرامیکی آن در رنگ‌های سفید و مشکی عرضه شد. البته این ساعت یک مدل بند اسپرت هم دارد. این در حالی است که سامسونگ تصمیم گرفته سایز صفحات نمایش ساعت‌هایش را افزایش دهد. گلکسی واچ قرار است در دو سایز ۴۲ و ۴۶ میلی‌متری عرضه شود. نسخه بزرگ‌تر ۱۳ میلی‌متر ضخامت، ۶۳ گرم وزن (بدون بند) و تنها به رنگ نقره‌ای موجود خواهد بود اما بند آن با رنگ‌های مشکی، آبی و خاکستری عرضه خواهد شد. نسخه کوچک‌تر هم ۴۹ گرم وزن و ۷/ ۱۲ میلی‌متر ضخامت دارد. این ساعت هم به رنگ‌های مشکی و رز گلد عرضه می‌شود. ضمنا بند این ساعت هم در رنگ‌های مشکی، خاکستری، قرمز، زرد، بنفش، بژ و قهوه‌ای موجود خواهد بود. برای جهت‌یابی، هر دو ساعت از دکمه‌ها برای تکمیل صفحه نمایش لمسی استفاده می‌کنند. اپل واچ دارای یک دکمه چرخان است که کاربر با فشار دادن آن می‌تواند صفحه نمایش را بالا یا پایین کرده و با دکمه جانبی به اپلیکیشن‌های بیشتری دسترسی داشته باشد. حلقه دور نمایشگر این ساعت خاصیت چرخشی دارد و با چرخاندن آن ویژگی‌های مختلف قابل دسترسی است.

ویژگی‌ها: گلکسی واچ همچنین می‌تواند تا عمق ۵ متری زیر آب هم به‌خوبی دوام بیاورد. نمایشگر این اسمارت‌واچ هم از نوع آمولد و رزولوشن آن ۳۶۰ در ۳۶۰ اعلام شده است. نمایشگر ۳/ ۱ اینچی این ساعت به وسیله گوریلا گلس DX+ محافظت می‌شود. یک نسخه از گلکسی واچ با مودم LTE داخلی عرضه می‌شود. این نسخه از گلکسی واچ امکان دریافت تماس، پیامک و نوتیفیکیشن‌ها بدون نیاز به اتصال و حضور اسمارت‌فون را فراهم می‌کند. اما نسخه بلوتوثی این ساعت، دریافت تماس و پیامک روی آن تنها از طریق اتصال بلوتوث به گوشی انجام می‌گیرد. تمامی نسخه‌های گلکسی واچ به ۴ گیگابایت حافظه داخلی و پردازنده اگزینوس ۹۱۱۰ دوهسته‌ای مجهز هستند. نسخه LTE این ساعت به ۵/ ۱ گیگابایت رم و نسخه بلوتوثی هم به ۷۶۸ مگابایت رم مجهز شده است. سیستم‌عامل این اسمارت‌واچ هم تایزن نسخه ۴ خواهد بود. این ساعت نه‌تنها در برابر آب و گردوغبار مقاوم بوده بلکه هنگام شنا هم می‌توان آن را به دست داشت. اما درباره اپل واچ ۳ می‌توان گفت، پشتیبانی از LTE و UMTS ویژگی‌های اصلی اپل واچ۳ محسوب می‌شوند. با استفاده از این دو ویژگی کاربران می‌توانند به‌راحتی تماس برقرار کرده و موزیک‌های مورد علاقه خود را مستقیما از سرویس اپل موزیک روی این ساعت پلی کنند. تمام مدل‌های دارای قابلیت LTE، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ داخلی دارند.

تناسب اندام: اپل در هر نسل جدید ساعتش تلاش کرده تا حسگر و الگوریتم‌های ضربان قلب را کامل کند. برای مثال، در اپل واچ ۳ هنگامی که ضربان قلب کاربر در حالت عادی، افزایش یابد هشدار می‌دهد یا در هر بار که کاربر ساعت را نگاه می‌کند، می‌تواند ضربان لحظه‌ای قلبش را ببیند. گلکسی واچ نیز ویژگی‌های سلامت جدیدی ارائه می‌دهد، از جمله مدیریت استرس که در وضعیت بالا رفتن ضربان قلب، کاربر را راهنمایی می‌کند با تمرین تنفس، آن را پایین بیاورد. هر دو ساعت به‌طور خودکار اطلاعات ضربان قلب را در ۶ نوع تمرینات مختلف اندازه‌گیری می‌کنند.

عمر باتری: نسخه‌ ۴۶ میلی‌متری و ۴۲ میلی‌متری گلکسی واچ سامسونگ به ترتیب از وجود باتری با ظرفیت ۴۷۲ و ۲۷۰ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. سامسونگ در مراسم معرفی این ساعت ادعا کرد که کاربران می‌توانند از گلکسی واچ به مدت یک هفته بدون نیاز به شارژ مجدد استفاده کنند. البته باید منتظر ماند تا کاربران عمومی این ادعای سامسونگ را تایید کنند. عمر باتری مدل LTE اپل واچ سری ۳ زمانی که تلفن کاربر در دسترس وی نباشد و وی به‌طور مداوم از آن استفاده کند هشت ساعت است. اما مدل مجهز به بلوتوث در صورتی که از آن استفاده سنگینی نشود تا ۱۸ساعت شارژ نگه می‌دارد.

قیمت: قیمت پیشنهادی سامسونگ برای مدل ۴۲میلی‌متری با قابلیت LTE گلکسی واچ ۴۰۰ دلار و مجهز به بلوتوث ۳۳۰ دلار بوده و مدل ۴۶ میلی‌متری با قابلیت LTE حدود ۳۸۰ دلار و با قابلیت بلوتوث ۳۵۰دلار قیمت‌گذاری شده است. اپل مدل ۳۸ میلی‌متر نسل سوم ساعتش مجهز به مودم LTE با قیمت ۳۹۹ دلار و مدل فاقد مودم LTE با قیمت ۳۲۹ دلار عرضه خواهد شد.