الگوی قلعه مشهور «زیبای خفته»

قلعه نوی‌شوانشتاین یکی از زیباترین قلعه‌های آلمان است که در جنوب استان باواریا در جنوب آلمان واقع شده است. این قلعه به دستور پادشاه باواریا، لودویگ دوم در سال ۱۸۸۶ ساخته شده که پناهگاه شخصی خودش است. قلعه و ساختمان‌های اطرافش به قدری زیبا و حیرت‌انگیز هستند که شرکت دیزنی برای ساخت قلعه‌ای که در انیمیشن «زیبای خفته» وجود دارد، از این قلعه و مشتقاتش الهام گرفت و توانست یکی از بهترین قلعه‌ها را در دنیای انیمیشن خلق کند.

سبک معماری که برای ساخت این قلعه در نظر گرفته شده، رمانتیسم است. البته بخش عمده‌ معماری این قلعه به علاقه شدید پادشاه لودویگ دوم به اپراهای ریچارد واگنر برمی‌گردد؛ علاقه‌ای که باعث شد پادشاه از اپراها الهام گیرد و در معماری بنا استفاده کند. ساخت این بنا بعد از مرگ لودویگ دوم به پایان رسید؛ پادشاه فقط ۱۱ شب در این بنا خوابید و نتوانست به آرزوی خود یعنی زندگی در این قلعه برسد. ساخت این قلعه در سال ۱۸۹۲ و با حذف تالارها، مجسمه‌ها و ساختمان‌های کوچکی از برنامه ساخت به پایان رسید.

در طول جنگ‌های جهانی اول و دوم، این قلعه از ویرانی نجات پیدا کرد. در طول جنگ دوم، نازی‌ها از این بنا برای ذخیره غنائم جنگی استفاده می‌کردند. همچنین در برهه‌ای از جنگ این قلعه یکی از مراکز سازماندهی جنگ بود. بعد از اتمام جنگ دوم، درون این قلعه حدود ۱۳ آلبوم عکس پیدا شد که تمامی آنها مملو از عکس‌های پیروزی‌های آلمان نازی و فتوحات آنها بودند.  قلعه ‌نوی‌شوانشتاین یکی از محبوب‌ترین مراکز گردشگری اروپا محسوب می‌شود. این بنا سالانه یک و نیم میلیون گردشگر و بازدیدکننده را میزبانی می‌کند. به‌دلایل امنیتی، بازدیدکنندگان فقط در یک تور ۳۵ دقیقه‌‎ای می‌توانند از قلعه بازدید کنند. هر نوع عکاسی و فیلمبرداری در این قلعه ممنوع است. همچنین تورهایی در این قلعه وجود دارد که روی موضوعی خاص تمرکز می‌کنند و در ۳۵ دقیقه، بخش‌هایی که به آن موضوع نزدیک‌تر باشد را به بازدیدکننده نشان می‌دهند. بلیت‌فروشی برای بازدید از این قلعه به دو صورت اینترنتی و حضوری انجام می‌شود. در فصولی که پیک حضور گردشگر در آلمان است، خرید بلیت حضوری می‌تواند بسیار سخت باشد؛ چراکه روزانه حدود ۶ هزار گردشگر در این قلعه حضور پیدا می‌کند و معمولا برای خرید بلیت حضوری باید چند ساعت در صف ماند. قلعه مورد علاقه لودویگ دوم در بسیاری از بخش‌های هنر و فرهنگ آلمان نیز تاثیر گذاشته است. در بسیاری از فیلم‌هایی که درباره جنگ و زندگی پادشاه ساخته شده، این قلعه حضور دارد. همچنین در سال ۱۹۷۷ تصویر این قلعه روی یکی از تمبرهای معتبر آلمان جای گرفت.