پیکار دو ابرقدرت

طراحی: iPhone XS از لحاظ طراحی شبیه نسخه قبلی یعنی آی‌فون ۱۰ است، البته تنها با این تفاوت که رنگ گلد به این آی‌فون اضافه شده است. البته نوت ۹ در مقایسه با نوت ۸ از لحاظ ظاهری متاسفانه هیچ تغییری نکرده و سامسونگ زحمت کاهش حاشیه بالا و پایین نمایشگر را به‌خودش نداده است. اما در کل لبه‌های خمیده گلس روی نوت ۹ زیبا هستند.

صفحه نمایش: سامسونگ صفحه نمایش بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد. نوت ۹ با داشتن صفحه‌ ۶/ ۴ اینچی به شکل منحنی فضای بیشتری را نسبت به صفحه نمایش ۸/ ۵ اینچی iPhone XS به شما نشان خواهد داد. گلکسی نوت ۹ مجهز به یک صفحه نمایش Quad HD بوده که فوق‌العاده روشن است و کنتراست بالایی دارد. صفحه نمایش iPhone XS کمی با رزولوشن پایین‌تر در ۱۱۲۵ پیکسل است.

دوربین: هر دو گوشی یک جفت دوربین دیجیتال پشتی دارند. اگرچه دوربین iPhone XS ظاهرا شبیه iPhone X است، اما کمپانی اپل مدعی شده تنظیمات دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی با نرم‌افزارهای هوشمند، ارتقا داده شده و از کیفیت و دقت بالاتری برخوردار است. iPhone XS می‌تواند به‌صورت خودکار نور قرمز داخل چشم را از بین ببرد، سایه‌های تصویر را پر کند و همچنین جزئیات عکس‌های HDR را نیز بهبود ببخشد که اپل از آن با عنوان Smart HDR یاد می‌کند. همچنین دوربین سلفی iPhone XS همانند مدل قبلی آن مجهز به سنسورهای امنیتی Face ID و انیموجی است. دوربین اصلی نوت ۹ نیز از یک جفت لنز ۱۲ مگاپیکسلی تشکیل شده که یکی از آنها به دریچه دیافراگم قابل تغییر و دیگری به زوم اپتیکال ۲ مجهز شده است. هنوز فرصت استفاده از دوربین نوت ۹ را به‌دست نیاورده‌ایم اما انتظار عملکرد قابل قبولی از نوت ۹ در این بخش می‌رود. در جلوی گوشی هم سامسونگ از لنز سلفی ۸ مگاپیکسلی استفاده کرده است. هوش مصنوعی به‌کاررفته در سیستم دوربین نوت ۹ این امکان را می‌دهد که تصاویری را که مشکل دارند شناسایی کنید.

پردازش: وقتی بحث به قدرت پردازش دو محصول می‎رسد، رقابت تنگاتنگی بین تراشه الکترونیکی A۱۲ جدید اپل و پردازنده ۸۴۵ Qualcomm Snapdragon گلکسی نوت ۹ است. اپل با ارائه تراشه‌ جدید A۱۲، تمام فعالیت‌ها از جمله بارگذاری اپلیکیشن‌‌ها و اجرا کردن کارهای روزانه از پردازش تصاویر تا ذخیره‌ باتری را کنترل می‌کند و همچنین عملکرد اپلیکیشن‌ها ۳۰درصد سریع‌تر از مدل قبلی بوده و عملکرد گوشی نیز ۱۵درصد افزایش یافته است. این در حالی بوده که پردازشگر ۸۴۵ Snapdragon در آزمایش‌های صورت گرفته، عملکرد بسیار خوبی را از خود ارائه داده است. در گوشی نوت ۹ نیز از یک تراشه‌ ۷ نانومتری استفاده شده و از اتصال داده‌های همراه ۵G نیز پشتیبانی می‌کند.

باتری: کمپانی اپل هیچ‌گاه ظرفیت باتری گوشی‌های خود را مانند کارخانه‌های دیگر اعلام نمی‌کند و به جای این کار اعلام کرده است که انتظار می‌رود iPhone XS، ۳۰ دقیقه بیشتر از iPhone X دوام داشته باشد. با توجه به تست‌هایی که انجام شده، این بدین معناست که دوام باتری این گوشی در یک روز کاری حدودا ۱۱ و نیم ساعت است. این موضوع باعث شده تا مخاطبان خیلی تحت تاثیر مدت دوام باتری iPhone XS قرار نگیرند. این در حالی است که گلکسی نوت ۹ با یک بار شارژ کامل به مدت ۱۹ ساعت در طول یک روز دوام خواهد داشت. در واقع باتری ۴ هزار میلی‌آمپری سامسونگ در این مرحله یک امتیاز مثبت از آن خود می‌کند. هر دو گوشی شارژ بی‌سیم و قابلیت شارژ سریع دارند.

ویژگی‌ها: نوت ۹ دارای گزینه‌های ۱۲۸ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایت است، درحالی که آی‌فون XS به ۶۴ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت و ۵۱۲ گیگابایت رسیده است. اما نوت ۹ همچنین قابلیت پشتیبانی از کارت‌های microSD برای ذخیره‌سازی دارد. البته، یکی از بارزترین ویژگی‎های نوت ۹، قلم S Pen بوده که دارای اتصال بلوتوث است و امکان استفاده از آن به عنوان یک دکمه شاتر دوربینی یا کنترل رسانه‌ای وجود دارد.

قیمت: از لحاظ قیمت، هر دو این محصول‌ها، در رده گوشی‌های گرانقیمت قرار دارند به طوری خریداران با پرداخت مبلغ ۱۰۰۰ دلار به کمپانی اپل، iPhone XS با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت دریافت می‌کنند، این درحالی است که با پرداخت همین مبلغ می‌توان گوشی گلکسی نوت ۹ با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی تهیه کرد. حافظه‌ داخلی ۵۱۲ گیگابایت برای گوشی گلکسی نوت ۹، ۱۲۵۰ دلار و برای آی‌فون ۱۰ اس ۱۳۴۹ دلار قیمت دارد.