اشتباهات بازاریابی نیوآ

سال ۲۰۱۷ بود که شرکت نیوآ برای تبلیغ دئودورانت خود به نام «اینوزبل» از شعاری استفاده کرد که منجر به ناراحتی و خشم بسیاری از مردم در سراسر جهان شد. آن شعار این بود: «سفید نشانه پاکی است.»

به نظر معترضان این شعار با توجه به لوگوی سیاه و سفید دئودورانت اینوزبل، تداعی‌کننده برتری نژاد سفید در برابر سیاه است. هر چند سخنگوی شرکت نیوآ در رابطه با این تبلیغ گفت: «ما متوجه حساسیت موضوع شده و قصد ما هرگز رنجاندن مشتریانمان نیست.» و این تبلیغ را حذف کرد.

اما در دنیای پررقابت امروز یک اشتباه بازاریابی می‌تواند منجر به زیان هنگفت شرکت‌های بزرگ دنیا شود. مخصوصا اگر شما در حال فروش به پایگاه بزرگی از مشتری باشید، بدون یک دیدگاه درست و متنوع نمی‌توانید انتظار موفقیت داشته باشید و این نکته‌ای است که نیوآ خیلی دیر به آن پی برد.

متاسفانه این اولین بار نیست که نیوآ از این دست اشتباهات در بازاریابی انجام می‌دهد؛ اشتباهاتی که رنگ و بوی نژادپرستانه دارند. سال ۲۰۱۱ بود که این شرکت در تبلیغی با شعار «خودتان را دوباره متمدن کنید» اعتراضات تعداد زیادی از مصرف‌کنندگانش را برانگیخت. در این تبلیغ شما مردی سیاه‌پوست با سر و وضعی مرتب را می‌دیدید که سر مرد سیاه‌پوست دیگری با ریش و موی آفریقایی را پرت می‌کند. پیام این تبلیغ این بود «خودتان را دوباره متمدن کنید.»

جنیفر فنر که یک مشاور مد و زیبایی است در این مورد می‌گوید: «پیام این تبلیغ واضح است: اگر شما سیاه‌پوست هستید، پذیرش سبک مو و ریشی که خیلی کوتاه نیست، باعث خواهد شد که شبیه یک حیوان به نظر بیایید و هیچ‌کس به شما اعتماد نکرده و شما را استخدام نخواهد کرد. این شرم‌آور است.»

پس از برانگیختن خشم و عصبانیت بسیاری از مردم که این تبلیغ را نژادپرستانه می‌دانستند، نیوآ آن را حذف کرد. این کمپانی همچنین این عذرخواهی را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد:

«از اینکه آن قدر به ما توجه دارید که در مورد تبلیغ اخیر نیوآ برای مردان به ما بازخورد می‌دهید بسیار ممنون و سپاسگزاریم. این تبلیغ نامناسب و توهین‌آمیز بود. قصد ما هرگز این نبوده است که به کسی توهین کنیم و بابت این موضوع عمیقا متاسفیم. این تبلیغ هرگز دوباره استفاده نخواهد شد. تنوع و فرصت برابر، ارزش‌های مهمی برای شرکت ما هستند.»