به گزارش «دنیای اقتصاد»، محله چیذر از جنوب به بزرگراه صدر و بلوار قیطریه، از شرق به بلوار کامرانیه که این روزها با نام شهید بازدار شناخته می‌شود، از غرب به خیابان‌های نزدیکی بلوار اندرزگو همچون لاله و براتی و از شمال به خیابان فرمانیه منتهی می‌شود. محله چیذر از سابقه تاریخی و مذهبی طولانی برخوردار است و دلیل آن وجود امامزاده علی‌اکبر(ع) با مساحت ۲هزار مترمربع عرصه و اعیان در قلب این محله است. این امامزاده نقش اصلی در شاخص شدن چیذر ایفا کرده و به نوعی شناسنامه محله تلقی می‌شود.

تا چندی پیش اغلب ساکنان این محله‌ها بومی‌هایی بودند که از دیرباز و از نسل‌های گذشته در آنجا سکونت داشته‌اند، اما با توسعه روزافزون شهر و رشد آمار ساخت‌وساز به ویژه در منطقه یک، چهره چیذر نیز به کلی تغییر کرد و به جای خانه‌ها و خانه باغ‌های یک و دو طبقه، آپارتمان‌های چند طبقه در تمام معابر اغلب باریک این محله سر بر آورده و طبیعی است که جمعیت‌پذیری محله را افزوده است. به این ترتیب عده‌ای از خارج از محله چیذر اکنون در این نقطه سکونت پیدا کرده‌اند و مثل اغلب محله‌ها بافت بومی دستخوش تغییرات اساسی شده است.

بخشی از محله چیذر با توجه به معابر کم عرض و بافت ریزدانه و فرسوده، به‌عنوان بافت فرسوده در اسناد شهری شناسایی شده است. در واقع چیذر یکی از ۱۴ محله شمیران است که بافت فرسوده هم دارد. اما عمده پهنه این محله به کلی نوسازی شده و معابر باز شده است. با این همه ظرفیت تمام معابر داخل محدوده محله چیذر در حدی است که صرفا کارکرد محله‌ای دارند. در نتیجه ترافیک یکی از مشکلات جدی این محله به شمار می‌آید. در این محله دسترسی به فضای سبز محدود است اما همجواری بخش جنوبی آن با پارک قیطریه این نقصان را تا حدی پوشش داده است. بافت ساختمانی محله در برخی نواحی تحت تاثیر همجواری با محله‌های لوکس کامرانیه، قیطریه و فرمانیه لوکس و در برخی نواحی به دلیل همجواری با بخش قدیمی و بافت سنتی و تا حدودی فرسوده چیذر معمولی به شمار می‌آید. به این ترتیب چیذر می‌تواند مقصد جست‌وجوی خانه برای کسانی باشد که به دنبال خرید با قیمت مناسب‌تر در منطقه یک تهران هستند.

قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در این محله بر اساس موقعیت قرارگیری و دسترسی‌های ملک بین ۱۳ تا ۱۹ میلیون تومان است که بدیهی است، قیمت‌های پایین‌تر به آپارتمان‌های واقع در بافت فرسوده اختصاص دارد و فاصله زیادی با میانگین قیمت معاملات در منطقه یک دارد. در عین حال قیمت‌های بالاتر از ۱۵ میلیون تومان عمدتا مربوط به نواحی مجاور بلوارهای کامرانیه، قیطریه و فرمانیه است.