هم‌آوایی موزیسین‌های کشورهای فارسی‌زبان

ترانه‌هایی که در این برنامه اجرا می‌شود، ترانه‌های مشترکی است بین کشورهای مختلفِ ایران، افغانستان، تاجیکستان و کشورهایی که به‌عنوان آسیای صغیر مشهورند و موسیقی آنها شبیه هم هستند. یعنی تصنیف‌هایی وجود دارد که در همه کشورها خوانده می‌شود و به‌عنوان ترانه‌های خاص آن کشورها سر زبان‌هاست و این ترانه‌ها و تصنیف‌ها هم در این کنسرت‌ها اجرا خواهد شد.

ایده اجرای این کنسرت از سال گذشته و پس از اجرای کنسرت «ترانه‌های زمین» شکل گرفت.آن کنسرت با آهنگسازی جناب اردشیر کامکار برگزار شد و در یک همکاری مشترک با یوردال توکجان نوازنده بین‌المللی عود و اردم شمشک نوازنده باقلاما از ترکیه برنامه‌ای را اجرا کردیم.

پیش از اجراها که با هم تمرین می‌کردیم، گاهی اردشیر ساز می‌زد و اردم شمشک شروع به خواندن می‌کرد؛ یعنی دقیقا همان ملودی را که ما در ایران داشتیم آنها در ترکیه هم داشتند.

ما بعضی از همان تمرین‌ها را به‌صورت مدون درآوردیم و نت‌نویسی شد و سال گذشته با عنوان «ترانه‌های زمین» روی صحنه رفت و ترانه‌های مشترک اسپانیا، مراکش، لبنان، ایران و ترکیه اجرا شد.دوستانی که از اکو آمده و برنامه ما را دیده بودند، پیشنهاد کردند کنسرتی را هم با همکاری فارسی‌زبان روی صحنه ببریم تا به نوعی اشاعه و احیای زبان فارسی به نمایش گذاشته شود. از سوی دیگر آلبومی را هم در روزهای آینده منتشر خواهم کرد که شامل ترانه‌های عاشقانه‌ای است که بیشتر در ایران معمول بوده است.

اثر دیگری را هم در دست انتشار دارم که نامش را گذاشته بودیم «ایران من» که ولی به‌دلیل تشابه اسمی با آلبوم برادران پورناظری و همایون شجریان اسمش را عوض خواهیم کرد.

ما قبل از آنکه این آلبوم به بازار بیاید این اثر را آماده کرده بودیم، اما مراحل صدور مجوز آن طولانی شد و در ارشادگیر کرد. آلبوم تصویری کنسرت «ترانه‌های زمین» هم در حال تدوین است که تا چند ماه دیگر آماده می‌شود.