رقابت نزدیک گوشی‌های گیمینگ

نوبیا رد مجیک مارس

ZTE به تازگی از گوشی گیمینگ نوبیا رد مجیک مارس رونمایی کرده که از ویژگی‌های شاخصی همچون ۱۰ گیگابایت حافظه رم و سیستم خنک‌کنندگی اختصاصی بهره می‌برد. همچون اغلب گوشی‌های پرچمدار اندرویدی ۲۰۱۸، نوبیا رد مجیک مارس هم از تراشه اسنپ‌دراگون ۸۴۵ قدرت گرفته است. مدل پایه دارای ۶ و ۸ گیگابایت حافظه رم با ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی است، اما مدل پیشرفته از ۱۰ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی بهره می‌برد. البته نوبیا رد مجیک مارس اولین گوشی با این میزان حافظه رم نیست، چراکه پیش‌تر نیز شیائومی می‌میکس ۳ هم با ۱۰ گیگابایت رم راهی بازار شده است. به هر حال گوشی مذکور دارای نمایشگر ۶ اینچی LCD با وضوح تصویر فول اچ‎دی است که به نظر می‌رسد یک سر و گردن نسبت به محصولاتی مانند ریزرفون ۲ یا ROG Phone ضعیف‌تر ظاهر شده است. از آنجا که رندرهای سنگین باعث تولید گرمای زیادی می‌شود، شرکت سازنده از یک سیستم خنک‌کننده مایع اختصاصی در این محصول استفاده کرده است. نقطه قوت دیگر Red Magic Mars نسبت به نسل قبلی، بهره‌مندی از کلیدهای لمسی حساس به فشار و دارای موتور بازخورد است که می‌تواند هیجان بازی کردن را دو چندان کند. همراه با این محصول یک کنترلر مخصوص بازی اختصاصی هم ارائه می‌شود که شباهت غیر قابل انکاری نسبت به کنترلر Nintendo Switch دارد. از دیگر ویژگی‌های گوشی نوبیا رد مجیک مارس می‌توان به بلندگوهای استریو، باتری ۳,۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، جک هدفون و دوربین‌های اصلی و سلفی ۱۶ و ۸ مگاپیکسلی اشاره کرد. قدرتمندترین نسخه این محصول قرار است به‌زودی با قدرت گرفتن از اندروید ۹ پای با رابط کاربری Redmagic OS و قیمت رقابتی ۴۶۱ دلاری در بازار چین عرضه شود.

ROG Phone

اما گوشی گیمینگ ایسوس ماه‌ها پیش ارائه شد، درست زمانی که رویداد کامپیوتکس ۲۰۱۸ جریان داشت و انتشار بازی‌هایی چون پابجی و فورتنایت برای گوشی‌های هوشمند شروع شده بود. گفته می‌شود که ROG Phone نخستین گوشی ایسوس است که به‌طور خاص برای استفاده گیمینگ طراحی و توسعه داده شده است. Rog Phone از پردازنده بالارده کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۸۴۵ استفاده می‌کند؛ اما ایسوس برای افزایش بهره‌وری این پردازنده، با اندکی دستکاری، سرعت کلاک آن را افزایش داده و از ۸/ ۲ گیگاهرتز به ۹۶/ ۲ گیگاهرتز ارتقا داده است. حافظه ذخیره‌سازی این دستگاه به نسبت مدل انتخابی، بین ۱۲۸ تا ۵۱۲ گیگابایت متغییر خواهد بود. در بخش صفحه‌نمایش نیز ایسوس از پنل ۶ اینچی امولد با وضوح تصویر ۱۰۸۰ × ۲۱۶۰ استفاده کرده که از محتوای اچ‌دی‌آر نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد و با نرخ رفرش ۹۰ هرتز (یک میلی‌ثانیه) به نمایش تصاویر می‌پردازد. در بخش رم نیز شاهد استفاده از حافظه رم ۸ گیگابایتی هستیم که نیاز اکثر افراد را به شکل فوق‌العاده‌ای برطرف می‌کند. ایسوس برای دوربین این دستگاه نیز از دوربین ۸ مگاپیکسلی برای قسمت جلو و ۱۲ و ۸ مگاپیکسلی برای قسمت پشتی استفاده کرده است. قدرت ‌بخش سخت‌افزار فوق باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی خواهد بود که شارژدهی بالایی را به کاربران تضمین می‌دهد. از این‌رو گیمرها می‌توانند با خیال راحت علاوه بر انجام بازی‌های محبوبشان، به گشت‌و‌گذار در وب و تماشای محتوای ویدئویی بپردازند.

با این حال این تمام ماجرا نیست و ایسوس امکانات جذابی را برای این محصول در نظر گرفته است. ابتدا از حالت «یکس‌مد» آغاز می‌کنیم که با فشردن گوشه‌های این دستگاه، فعال می‌شود و با توقف اجرای اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه، پردازنده و رم را در اجرای روان‌تر بازی‌ها یاری می‌رساند. علاوه بر این مورد، افراد می‌توانند از طریق WiGig Dock، به استریم محتوای گوشی‌شان با نرخ رفرش ۶۰ گیگاهرتز روی تلویزیون بپردازند.

لوازم‌جانبی نیز نقش بزرگی در برجسته‌سازی Rog Phone ایفا می‌کنند. ایسوس برای موبایل گیمینگ خود کنترلر بازی‌ای را در نظر گرفته که به گوشه‌های دستگاه متصل می‌شود و به کاربران امکان کنترل بازی از طریق دکمه‌های فیزیکی را ارائه می‌دهد. ایسوس از این کنترلر با نام گیم‌وایس کنترلر یاد می‌کند. دیگر وسیله جذاب، صفحه‌نمایشی است که با اتصال به این گوشی، تجربه‌ای خاص را فراهم می‌آورد. این دستگاه که TwinView Dock نام دارد، صفحه‌نمایشی لمسی ۶ اینچی با وضوح ۱۰۸۰ است که از باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. برطبق گفته این شرکت، آنها این صفحه‌نمایش را برای گیمرهای حرفه‌ای که در مسابقات حضور دارند، در نظر گرفته است؛ به‌عنوان نمونه گیمرها می‌توانند از طریق این قسمت به گفت‌وگو درباره بازی‌‌شان بپردازند؛ آن‌هم بدون اینکه از بازی خارج شوند.