جنگ هوآوی با اپل

بازداشت مدیر مالی هوآوی منگ وانژو یک حرکت خطرناک از سوی دولت ترامپ در تشدید درگیری با چین است. اگر همان‌طور که مارک تواین گفت که تاریخ اغلب غم‌انگیز است، دوران ما به شکل عجیبی دوران پیش از ۱۹۱۴ را یادآوری می‌کند. ایالات‌متحده به رهبری دولتی که قصد تسلط آمریکا بر چین را دارد، جهان را به سمت یک فاجعه سوق می‌دهد.

آمریکا از کانادا بازداشت منگ را در فرودگاه ونکوور خواستار شد، آن هم در شرایطی که او از هنگ‌کنگ در راه مکزیک بود. می‌توان این حرکت را مانند حرکتی مشابه اعلان آمریکا در مقابل تجار چینی تفسیر کرد. این حرکت تقریبا بی‌سابقه می‌تواند تجار آمریکایی را که در خارج از کشور سفر می‌کند با خطر بیشتری از سوی دیگر کشورها مواجه کند.

منگ متهم به نقص تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. با این حال او احتمالا بازداشت خود را با تعداد بسیار زیادی از شرکت‌های آمریکایی و غیرآمریکایی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقص کردند، مقایسه می‌کند. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۱، جی‌پی‌مورگان برای جبران نقص تحریم‌های آمریکا علیه کوبا، حدود ۸۸ میلیون دلار پرداخت کرد، با این حال جیم دیمون از یک هواپیما به زندان انتقال نیافت. بانک‌ها و شرکت‌های زیادی وجود دارند که به نقص تحریم‌های آمریکا پرداخته‌اند، اما هیچ یک بازداشت نشده‌اند.

دستگیری بی‌سابقه منگ، بیشتر تحریک‌آمیز است، زیرا براساس تحریم‌های فرامرزی آمریکا بود، که کشورهای دیگر را مجبور به توقف معاملات با کشورهای چون ایران یا کوبا می‌کند. ایالات‌متحده قطعا چین یا هر کشور دیگری را که به شرکت‌های آمریکایی دستور تجارت یا عدم تجارت با کشوری را بدهند، تحمل نخواهد کرد. تحریم‌های فرامرزی نباید توسط یک کشور به تنهایی انجام شود، بلکه باید براساس توافق‌هایی باشد که در شورای امنیت سازمان ملل انجام شده است. در این راستا، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، از تمام کشورها خواست تا تحریم‌های ایران را به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ محکوم کنند.

15 (5)