گروه علی‌بابا درحال‌حاضر تملک چند پلت‌فرم تجارت الکترونیک دیگر را در اختیار دارد (تائوبائو و تی‌مال)، یک مرورگر را اداره می‌کند (eTao) و بزرگ‌ترین سیستم پرداخت آنلاین چین (Alipay) را ایجاد کرده، وارد امور مالی و بانکداری شده و خدمات بازاریابی، مهندسی، داده و رایانش ابری برای خرید، ارائه می‌کند.  سفر این غول تجارت الکترونیک در سال ۱۹۹۹ و توسط جک ما و دوستانش در یک آپارتمان کوچک شروع شد. گروه علی‌بابا از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ توانست مبلغ ۲۵ میلیون دلار از سافت‌‌بانک، گلدمن ساکس و دیگر موسسات مالی، سرمایه جذب کند و در سال ۲۰۰۱ به سودآوری برسد.  در سال ۲۰۰۳، علی‌بابا تائوبائو را ایجاد کرد که بزرگ‌ترین فضای بازار آنلاین با بیش از ۷ میلیون فروشنده بود. در سال ۲۰۱۲، این پلت‌فرم‌ها در مجموع فروشی به ارزش ۱۷۰ میلیارد دلار را اداره می‌کردند و درآمد خالص در سال ۲۰۱۶ به رقم خیره‌کننده ۰۶/ ۱۱ میلیارد دلار رسید.  بعد از موفقیت در بازار داخلی چین، علی‌بابا در سال ۲۰۱۴ سهام خود را برای اولین بار در بورس نیویورک عرضه عمومی کرد و به ارزش بازار ۲۳۱ میلیارد دلاری رسید. یعنی این شرکت تنها ظرف ۱۵ سال توانست از یک استارت‌آپ به شرکتی چندملیتی تبدیل شود و بازتاب‌دهنده تبلور اقتصادی خود چین هم باشد. عوامل متعددی در این موفقیت علی‌بابا نقش داشته‌اند:

 استفاده آسان. اگر مستندسازی‌های اداری لازم را کنار بگذاریم، انجام کسب‌وکار در سایت تائوبائو رایگان و آسان است.

 اکوسیستم: علی‌بابا بیش از هر چیز دیگری، یک پلت‌فرم تجاری است. این شرکت پورتال‌های فروش آنلاین، سیستم پرداخت آسان و امن، شبکه لجستیکی به سرعت درحال توسعه و تعداد زیادی خدمات مالی دارد که بسیار بهتر از سیستم‌های مالی سنتی کار می‌کنند.

 اطمینان و امنیت. در چین، اعتماد کردن به افراد بر اساس روابط شخصی اتفاق می‌افتد. با این حال، در تجارت آنلاین، تقریبا نمی‌توان روابط کاری قوی با همه فروشنده‌ها و مشتری‌ها برقرار کرد. علی‌بابا با ایجاد سیستم پرداخت آنلاین امن Alipay، این مشکل را حل کرده است. در این سیستم، هویت و صحت دو طرف فروشنده و خریدار برای هر حساب کاربری، اعتبارسنجی می‌شود.

 خدمات. بیشتر شرکت‌ها در چین، بر قیمت و ارسال کالا با خدمات‌رسانی ساده، متمرکز می‌شوند. علی‌بابا خدمات مشتری-محور را با قیمتی نسبتا پایین عرضه می‌کند.

 بومی‌سازی. علی‌بابا به وضوح می‌داند که متوسط مصرف‌کننده‌های چینی چگونه خرید می‌کنند، چه انتظاراتی دارند و چه فاکتورهایی بر تصمیم‌گیری خرید آنها اثر می‌گذارد. مثلا، درحالی‌که مصرف‌کنندگان آمریکایی وب‌سایت‌های خلوت و ساده را ترجیح می‌دهند، مصرف‌کننده چینی وب‌سایت‌هایی شلوغ را دوست دارد که بتواند همه چیز را در همان صفحه اول پیدا کند.