سهم بازار 35 درصدی لیفت در رقابتی تنگاتنگ

در سال ۲۰۱۷ اوبر اشتبا‌ه‌های بزرگی مرتکب شد که در نهایت به برکناری مدیرعامل این شرکت منجر شد؛ از جمله دفاع از سیاست‌های ضدمهاجرتی رئیس‌جمهور آمریکا و انتشار خبرهایی از تبعیض‌های جنسیتی و آزارهای جنسی در داخل این شرکت. این موضوع باعث شد شرکت لیفت در سال ۲۰۱۸ رشد قابل‌توجهی کند، چون خیلی از مردم اپلیکیشن اوبر را پاک کردند و لیفت آماده بود که این انحصار اوبر را بشکند.

متمرکز کردن استراتژی برند بر مشتری هدف. لیفت در برندسازی خود روش متفاوتی را در پیش گرفت. این شرکت یک لوگوی جذاب با زمینه صورتی انتخاب کرد که اپلیکیشن آن در مقایسه با اوبر، حس دلپذیرتری به مخاطب می‌داد. همچنین بازاریابی لیفت غیررسمی‌تر و دوستانه‌تر است و نسل جوان را بیشتر جذب می‌کند. داده‌های اخیر نشان می‌دهد لیفت در مقایسه با اوبر مشتریان جوان‌تر را بیشتر جذب خودش کرده است. این شرکت همچنین فرمان مهاجرتی ترامپ را محکوم کرده بود و این نشان می‌دهد در پیام‌دهی به مشتری هدف، هوشمندانه‌تر رفتار می‌کند.

کار تبلیغاتی دیگری که لیفت انجام داده این است که با راه‌اندازی یک کمپین خیریه، به کاربران خود امکان می‌دهد پول کرایه‌ خود را روند کنند و اضافه آن را به یک بنگاه خیریه ببخشند. وقتی این اتفاق همزمان با درگیر شدن اوبر با راننده‌های خود رخ می‌دهد، تفاوت زیادی در ذهن و دیدگاه مشتری ایجاد می‌شود.

در این بازار، میزان رضایت رانندگان مهم‌ترین قطعه پازل است. لیفت برای اینکه میزان درآمد رانندگان خود را افزایش دهد، گزینه «انعام» را به اپلیکیشن خود اضافه کرده تا مشتریانی که از یک راننده رضایت کامل دارند، به میل خودشان (و بدون هیچ اجباری) مبلغی بیشتر به‌عنوان انعام به او بدهند.

جان زیمر و لوگان گرین از طریق فیس‌بوک با هم آشنا شدند و هر دو به راه‌اندازی یک سرویس تاکسی اینترنتی فکر می‌کردند. آنها ابتدا نام کسب‌وکارشان را «زیمراید» (Zimride) گذاشتند، اما بعدا نام آن را به لیفت تغییر داده و این شرکت را رسما در سال ۲۰۱۲ تاسیس کردند. لیفت درحال‌حاضر حدود ۵/ ۷ میلیارد دلار ارزش دارد و در بیش از ۶۰۰ شهر فعالیت می‌کند.  برایان رابرتس، مدیر مالی لیفت، دلیل اصلی موفقیت این شرکت را در تمرکز بر جمعیت رانندگان، نوآوری سریع و انتقال مسوولیت اجتماعی می‌داند. او می‌گوید همه افراد در لیفت برای ارتقای زندگی افراد، هیجان‌زده‌اند.